میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

فرودگاهی که تمام برق خود را با پنل‌های خورشیدی تأمین می‌کند

فرودگاه کوچین هند به الگوی بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی جهان تبدیل شده‌است که در زمین‌های بایر اطراف خود پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق خود نصب می‌کنند.

27 تیر 1395
کد خبر : 2558
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرهای فرودگاه بین‌المللی کوچین در جنوب هند تصمیم گرفتند مقابل قبض‌های کمرشکن برق بایستند و فکری تازه کنند.

سه سال پیش تعبیه پنل‌های خورشیدی روی سقف و دیگر نقاط مختلف فرودگاه را آغاز کردند. موفقیت‌هایی که در این زمینه حاصل شد باعث شد تلاش‌های جدیدی در این زمینه صورت بگیرد.

جوزه توماس مدیر اجرایی این فرودگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی سی‌ان‌ان مانی می‌گوید: «ما سعی داشتیم از تجهیزات و مسائل مربوط به برق استفاده نکنیم و یا استفاده خود را در این زمینه به حداقل برسانیم.»

این فرودگاه سال گذشته از شرکت آلمانی بوش درخواست کرد پنل خورشیدی بسیار بزرگی برای زمین‌های بایر و بلااستفاده اطراف این فرودگاه بین‌المللی بسازد.

از ماه آگوست این پروژه اجرایی شد و فرودگاه کوچین به نخستین فرودگاهی تبدیل شد که به طور کامل به کمک پنل‌های خورشیدی برق خود را تأمین می‌کند.

چند صد پنل خورشیدی که در این فرودگاه به کار رفته، برقی معادل 48هزار تا 50هزار کیلووات تولید می‌کند. طبق گفته توماس این فرودگاه به عنوان هفتمین فرودگاه شلوغ هند تمام برق مصرفیِ روزانه خود را از همین طریق تأمین می‌کند.

این پروژه حدود 620میلیون روپیه (9میلیون و 300هزار دلار) هزینه به دنبال داشته‌است. مدیرهای این فرودگاه انتظار دارند این هزینه را با شش سال صرفه‌جویی در عدم پرداخت قبض‌های هنگفت برق، جبران کند. به علاوه برآوردهای اولیه فرودگاه نشان می‌دهد این پنل‌های خورشیدی می‌توانند مانع انتشار 300هزار متر مکعب کربن به جو زمین در 25سال آینده بشوند.

از آنجا که انرژی خورشیدی در هند بسیار ارزان است و این پروژه در این زمان اجرایی شده‌است، توجه ملی و بین‌المللی بسیاری به آن صورت گرفته‌است.

وزیر راه هند در ماه ژانویه از این پروژه از نزدیک بازدید کرد و به خبرنگاران اعلام کرد در دیگر نقاط کشور هند نیز به دنبال اجرایی کردن مشابه این پروژه خواهند بود.

فرودگاه بین‌المللی کلکته که بسیار بزرگ‌تر از فرودگاه کوچین است چنین برنامه‌ای را در دست اجرا دارد. مدیر این فرودگاه قصد دارد برای کاهش هزینه‌های برق خود از پنل‌های خورشیدی استفاده کند.

مقامات مختلف از فرودگاه‌های مختلف جهان به همراه مهندس‌های خود به فرودگاه کوچین آمده‌اند و وضعیت پنل‌های خورشیدی و شیوه مدیریت آن را از نزدیک دیده‌اند تا بتوانند نمونه آن را درکشور خود اجرا کنند.

فرودگاه‌های زمین‌های بایر بسیاری اطراف خود دارند که می‌توانند برای نصب پنل‌های خورشیدی از آن استفاده کنند.

در همین رابطه