رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

مشکل حریم جاده‌ای در تنگ مهریان یاسوج باید در سطح هیات وزیران حل شود

نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد با هدف بررسی میدانی مشکل حریم جاده‌ای منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان در این محل برگزار شد. کارشناسان راهداری حل این مشکل را در استان غیرممکن عنوان کردند.

01 آبان 1402
کد خبر : 2596
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست با اشاره به بحث حریم جاده‌ای تنگ مهریان، گفت: بیش از ۸۰ واحد گردشگری اکنون در این محدوده مشغول به فعالیت هستند که معتقدند با اجرایی شدن کامل این طرح با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

عبدالله قبادی در هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد که با موضوع بررسی میدانی «منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان» در این منطقه برگزار شد، افزود: بر اساس نقشه توپوگرافی امکان عقب‌نشینی طرح‌های گردشگری وجود ندارد و اجرایی شدن این طرح نیازمند مجوزهای ملی و در نظر گرفتن شرایط طرح‌های گردشگری این منطقه است.

رئیس اتاق یاسوج هدف اصلی از برگزاری نشست شورای گفت‌وگوی در منطقه ویژه گردشگری تنگ مهریان یاسوج را مشاهده و بازدید میدانی از طرح‌های گردشگری فعال در این تنگه و اخذ یک تصمیم‌گیری دو سویه در این خصوص عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه اجرایی شدن این طرح نیازمند همت همه مجموعه‌هاست است، گفت: باید منافع بخش خصوصی در این طرح در نظر گرفته شود.

حریم قانونی راه باید رعایت شود

محمد راستا، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تأکید بر اینکه اگر جاده نبود این محور نیز فاقد ارزش بود، عنوان کرد: اگر باند دوم این محور اجرا شود نعمت پایداری برای استان است.

محمد راستا، با تأکید بر اینکه این محور یاسوج را از بن‌بست نجات می‌دهد، اظهار کرد: حریم جاده نیز متعلق به خودم مردم و گردشگران است و در سراسر کشور این موارد رعایت می‌شود.

راستا افزود: اگر تصمیمی اینجا گرفته شود ما نیز همکاری می‌کنیم. راهداری متولی حریم جاده بوده و اداره کل راه و شهرسازی متولی ساخت این جاده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر رودخانه و جاده نباشد این مستحدثات نیز اجرایی نمی‌شود، گفت: حریم باید رعایت شود و طرح ما نیز آماده است.

مهدی حسن‌زاده، از کارشناسان میراث فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰ جلسه کارشناسی شده در این خصوص برگزار شد، عنوان کرد: محور گردشگری مهریان در سال ۹۶ در کارگروه گردشگری مصوب شد و محدوده یاسوج تا پل مهریان و امامزاده جزو حریم است.

وی افزود: از مجموع ۸۰ واحد تعداد ۳ واحد پروانه ساخت خود را از شهرداری گرفتند و تسهیلات حمایتی از سوی ما به آن‌ها پرداخت شد اما مابقی پروژه‌ها از سوی دولت مورد حمایت قرار نگرفتند و کارآفرینان طبق معیارهای خود نسبت به ساخت‌وساز اقدام کردند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی بود که حل شد، گفت: مشکل اصلی مشخص شدن حریم از سوی راهداری است تا بتوان پروانه ساخت برای باغ‌ها و مجتمع‌های تفریحی با کاربری گردشگری صادر کرد.

بر اساس قانون هرگونه واگذاری اراضی محلی ممنوع است

یکی از کارشناسان محیط‌زیست نیز در این نشست، گفت: منطقهٔ دنای شرقی از ورودی گردشگری، کاکان تا ده‌برآفتاب مصوب سال ۱۳۸۰ است که مساحت آن را بیش از ۲۸ هزار هکتار بوده طبق برنامه آمایش سرزمین قرار بود با مشارکت جوامع محلی و با هدف رویکرد گردشگری این محدوده رونق یابد.

وی با بیان اینکه تمام استعلامات لازم گرفته و مجوز صادر شد، بیان کرد: بخشی از منطقه در مورد مستثنیات کشاورزی است و قابلیت واگذاری ندارد.

وی ادامه داد: چندین جلسه در محیط‌زیست تشکیل شده و در حال پیگیری است. این مسئول، تصریح کرد: بر اساس قانون هرگونه واگذاری اراضی محلی ممنوع است.

مشکل تنگ مهریان فقط در سطح هیات وزیران قابل‌حل است

کارشناس راهداری نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه باید نوع محور مشخص شود، بیان کرد: تملک با راه و شهرسازی است و حفظ حریم با ۳۰ متر نوار تأسیساتی بر عهده راهداری است.

وی، تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید موضوع در شورای برنامه‌ریزی مطرح و به راهداری ابلاغ شد و تنها در حد هیات وزیران است.

این کارشناس با بیان اینکه کار کارشناسی در استان انجام شده است، عنوان کرد: ما به‌عنوان راهداری پای‌کار هستیم و موافق الحاق به شهر یاسوج هستیم.

تدوین طرح جامع گردشگری منطقه مهریان در دستور کار قرار گیرد

علی‌محمد روستا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست، گفت: در اجرای هر طرح گردشگری باید به بعد روانی و امنیت روانی گردشگری ازنظر معماری توجه کرد.

وی بر ضرورت تدوین طرح جامع گردشگری این ناحیه تأکید کرد و گفت: گزارش کاملی از روند موضوع تهیه و یک درخواست به دبیرخانه راه و شهرسازی با مستندات لازم ارائه شود.

روستا با تأکید بر اینکه نباید نگاه صفر یا صدی به این موضوع داشت، عنوان کرد: این منطقه می‌تواند به‌عنوان قطب ویژه گردشگری معرفی شود تا شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

سید احسان عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ما در حوزه معیشت و اشتغال نیازمند این هستیم که از ظرفیت‌های بالقوه برای بالفعل شدن استفاده کنیم.

عسکری با بیان اینکه در تدوین طرح‌های جامع نگاه ما باید جامع و کلان باشد و کل استان دیده شود، ابراز کرد: همه موضوعات و زوایای مختلف ازنظر تیم فنی دیده شود تا با استاندار مطرح و نتیجه نهایی عملیاتی شود. وی با اشاره به اینکه ما به دنبال اتصال ریلی هستیم، گفت: مسیر ریلی نیز از این همین محدوده می‌گذرد.

عسکری اظهار کرد: باید تلفیقی از فعالیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل پیش‌بینی شود تا بتوانیم به یک تصمیم منطقی جهت تأمین منافع برسیم.

موضوعات :
در همین رابطه