رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قرارداد یونیت اینترنشنال ترکیه بررسی خواهد شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اعتراض فعالان اقتصادی به قرارداد شرکت یونیت‌اینترنشنال ترکیه و بررسی آن در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

29 تیر 1395
کد خبر : 2609
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اعتراض فعالان اقتصادی به قرارداد شرکت یونیت‌اینترنشنال ترکیه و بررسی آن در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس/عکس:زهرا رمضانی

مجلس دهم بالاخره کار خود را آغاز کرد و همراه با آن کمیسیون انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از فعالیت‌های ابتدایی این کمیسیون می‌گوید. طبق گفته قره‌خانی از آنجا که در ابتدای کار کمیسیون انرژی مجلس مسئله آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی‌سینای ماهشهر به وجود آمد بخش مهمی از فعالیت‌های اخیر این کمیسیون به این جریان اختصاص یافته و قرار است وزرای نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این مسئله به مجلس فراخوانده شوند. بخش دیگری از فعالیت‌های کمیسیون انرژی مجلس به قراردادهای جدید نفتی مربوط می‌شود که طبق گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس برخی نظرات کارشناسی در آن‌ها اعمال و در نتیجه اصلاح شده که به زودی تقدیم به مجلس خواهد شد. قره‌خانی در پایان از حضور خود در کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌گوید. مهم‌ترین مسئله‌ای که در این جلسه مطرح شده به قرارداد یونیت‌اینترنشنال ترکیه مربوط می‌شود. اکثر فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه به این قرارداد اعتراض داشته‌اند چرا که از نظر آن‌ها این شرکت بیشتر ماهیت واسطه‌ای دارد و توان تولید نیروگاهی ندارد. به این ترتیب بخش دیگری از فعالیت‌های کمیسیون انرژی مجلس، رسیدگی به این قرارداد خواهد بود.

مدت زیادی از آغاز فعالیت مجلس دهم و همچنین کمیسیون انرژی نمی‌گذرد. اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «هنوز مدت زیادی از آغاز به کار مجلس و کمیسیون انرژی آن نگذشته‌است. در این مدت بیشتر تلاش کمیسیون روی تنظیم آیین‌نامه داخلی خودش متمرکز بوده و سعی داشته ساختار و شرح وظایفی را برای خودش تنظیم کند.» علاوه بر آن طبق گفته این نماینده مجلس، در این مدت هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی نیز تعیین شده‌است.

ماهشهر دغدغه ابتدای کار کمیسیون انرژی مجلس

آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در بند ماهشهر که چندی پیش رخ داد جزو مهم‌ترین مسائلی بوده که کمیسیون انرژی مجلس در مورد ان درگیری‌هایی داشته‌است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این باره می‌گوید: «از آنجا که ما در ابتدای کار با مشکل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلیِ ماهشهر مواجه شده بودیم بخشی از کارمان به این مسئله مربوط شد. به این ترتیب بخشی از فعالیت کمیسیون را روی این مسئله متمرکز کردیم.»

او در مورد خسارت‌های این آتش‌سوزی می‌گوید: «برآورد خسارت که در حیطه وظایف سازمان‌های بیمه‌گر بود و خودشان برآورد کردند. آنچه به شکل رسانه‌ای به عنوان خسارت اعلام شده نیز 60میلیون یورو بوده‌است.» او ادامه می‌دهد: «البته ما معتقدیم که بخشی از ماجرا خسارت مستقیم و بخشی دیگر خسارت غیرمستقیم است. به این ترتیب رقم‌ها به مراتب بالاتر از این خواهد بود. برای مثال بخشی از آثار آن را می‌توان در بازار سرمایه و بورس مشاهده کرد که قیمت‌ها یک‌باره تغییر کرد.»

قره‌خانی در ادامه می‌گوید: «بعضی از پتروشیمی‌های اطراف شات‌دان داده شده بودند. نگرانی‌هایی برای مردم منطقه ایجاد شده بود. کوچی که مردم از آن منطقه داشتند و استرسی که وارد شده بود؛ مسئله راه‌اندازی مجدد نیز مطرح شده بود. همه این‌ها خسارت‌شان به مراتب بالاتر است.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد فعالیت‌های بعدی کمیسیون در مورد این جریان می‌گوید: «ما از مسئولان امر دعوت کردیم تا گزارش شرح ماوقع را در این زمینه ارائه بدهند و اکنون قرار شده از طرف کمیسیون هیاتی را به شکل میدانی به منطقه بفرستیم. این هیات متشکل از نمایندگان مجلس و ‌برخی از کارشناسان خواهد بود.» او ادامه می‌دهد: «ما وزرای نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در مجلس خواهیم خواند. پس از اینکه نقطه‌نظرات این افراد را شنیدیم در نهایت جمع‌بندی این گزارش‌ها در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.»

قراردادهای جدید نفتی اصلاح می‌شوند

کمیسیون انرژی مجلس در این هفته جلساتی داشته و در ادامه نیز جلساتی خواهد داشت. قره‌خانی در این باره می‌گوید: «یکشنبه عصر با رئیس سازمان انرژی اتمی جلسه‌ای داشتیم که در مورد تنگناهای این سازمان صحبت کنیم و وضعیت را بررسی کنیم. امروز (سه‌شنبه) نیز وزیر نفت و معاون‌های چهار شرکت تابع را دعوت کرده‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «در این جلسه مواردی نظیر میادین مشترک، صادرات گاز، پارس جنوبی، استراتژی وزارت و راه‌های جذب سرمایه مطرح خواهد شد. قراردادهای IPC که همان قراردادهای جدید نفتی هستند نیز مورد بررسی ویژه قرار خواهند گرفت.»

او در مورد قراردادهای جدید نفتی می‌گوید: «در مورد قراردادها فعلا تنها گزارش می‌گیریم و پس از آن به این مسئله ورود پیدا می‌کنیم. البته قرار شده‌است که شکل جدید و اصلاح‌شده قراردادها که نظرات کارشناسان در آن اعمال شده به مجلس ارائه شود.» او ادامه می دهد: «مرحله بعدی فعالیت ما دعوت از وزیر نیرو و بحث انرژی‌های نو خواهد بود که مباحث دیگری مطرح خواهد شد.»

«قرارداد یونیت‌اینترنشنال ترکیه» بحث داغ کمیسیون انرژی اتاق ایران

روز یکشنبه قره‌خانی در جلسه کمیسیون انرژی اتاق ایران حضور پیدا کرده بود و به صحبت‌های فعالان اقتصادی در عرصه انرژی رسیدگی کرده بود. او در این زمینه می‌گوید: «در جلسه‌ای که روز یکشنبه با اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران صورت گرفت بیشتر در مورد قراردادهای وزارت نیرو صحبت شد. تمرکز اصلی صحبت‌ها روی قرارداد یونیت‌اینترنشنال ترکیه بوده‌است؛ حاضران عمدتاً به این جریان اعتراض داشتند چرا که ماهیت این شرکت یک ماهیت تولیدِ نیروگاهی نیست.» او ادامه می‌دهد: «این شرکت به عنوان یک شرکت بین‌المللی و به عنوان یک برند شناخته نمی‌شود بلکه بیشتر یک شرکت واسطه‌ای و تأمین‌کننده فاینانس است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «الزاماتی که در این قرارداد برای وزارتخانه در نظر گرفته‌اند نیز جای تأمل دارد. به نظر می‌رسد امتیازاتی به این شرکت داده شده که به شرکت‌های داخلی این امتیاز داده نشده‌است.» طبق گفته قره‌خانی مسائلی نظیر انتقال دانش فنی نیز به آن صورت در این قرارداد لحاظ نشده‌است.

او ادامه می‌دهد: «به همین خاطر کمیسیون انرژی نامه‌ای را تنظیم کرده و به وزارت نیرو اعلام کرده‌است که محتوای این قرارداد را به همراه ضمائم آن و تعهداتی که دولت قائل شده به اضافه الزاماتی را که دولت دارد برای کمیسیون بفرستند تا مجلس بتواند آن را با ایفای نقش نظارتی خود با قوانینی همچون حمایت از تولید داخلی، بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اقتصاد مقاومتی انطباق بدهد.» طبق گفته قره‌خانی در نهایت با در نظر گرفتن تمامی این موارد قرارداد اصلاح یا لغو می‌َشود و یا به همین صورت اجرایی می‌شود.

در همین رابطه