شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش روزنامه تلگراف

ناقوس مرگ برای صنعت گردشگری ترکیه بلندتر نواخت

این کشور در ماه‌های اخیر سقوط شدیدی برای پذیرش توریست داشته است. تا جایی که در ماه می، ۳۴.۶ درصد از توریست‌هایی که به ترکیه می‌رفتند کاسته شد و این بیشترین میزان کاهش در ۲۲ سال گذشته بوده است.

29 تیر 1395
کد خبر : 2613
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
این کشور در ماه‌های اخیر سقوط شدیدی برای پذیرش توریست داشته است. تا جایی که در ماه می، ۳۴.۶ درصد از توریست‌هایی که به ترکیه می‌رفتند کاسته شد و این بیشترین میزان کاهش در ۲۲ سال گذشته بوده است.

یکی از اماکن دیدنی استانبول.

صنعت گردشگری ترکیه در سال‌های اخیر در جهان مورد توجه بوده است، اما بی‌ثباتی‌های سیاسی در چند ماه اخیر در این کشور، این صنعت را با چالش مواجه کرده است. پروازهای گردشگری از ایران نیز به مقصد ترکیه لغو شده است. همین چالش‌ها باعث شده گردشگری ترکیه در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌های بسیاری قرار گیرد. روزنامه تلگراف لندن نیز در گزارشی به تازگی چنین نوشته است:

ناقوس مرگ برای صنعت گردشگری ترکیه صدایی است که بارها و بارها از ابتدای سال تا کنون شنیده شده است. این کشور قربانی ۵ حمله تروریستی در این مدت بود، اما کودتای نافرجام در آخر هفته، شاید ضربه نهایی برای بی‌ثباتی این کشور باشد. 

رئیس‌جمهور اردوغان با بازداشت ۶ هزار نفر در حال گرفتن انتقام سخت از کسانی است که مسئول این قیام شکست‌خورده بودند. رهبران جهان اصرار دارند او حقوق اساسی دموکراسی را نقض نکند.

در این شرایط وزرات امور خارجه به سفر نکردن به ترکیه سفارش نمی‌کند و می‌گوید این فضا، ناپایدار است و به زودی تمام می‌شود.

این کشور در ماه‌های اخیر سقوط شدیدی برای پذیرش توریست داشته است. تا جایی که در ماه می، ۳۴.۶ درصد از میزان توریست‌هایی که به ترکیه می‌رفتند کاسته شد و این بیشترین میزان کاهش در ۲۲ سال گذشته بوده است. کودتای نافرجام نیز به احتمال بسیار قوی ضررهای جبران ناپذیری به صنعت توریسم این کشور که شکننده شده است، می‌زند.

در آخر ماه می ۹.۹ درصد از پذیرش توریست در این کشور نسبت به سال گذشته، کاسته شد.

«در حال حاضر، بخش توریست ترکیه رو به پایان است.» زکی یوکل، مدیر و گرداننده یک تور گردشگری در ترکیه، این چنین می‌گوید. فروش تعطیلات در کشور ترکیه در حال کم و کم‌تر شدن است:«نمی‌دانیم در ۶ ماه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما من حس خوبی ندارم که تا چند ماه مردم را به تعطیلات بفرستم. ما صحنه‌های بسیار زشتی در حین کودتا دیدیم و این حجم زیادی از عصبانیت را در کشور ایجاد کرد. کودتای نافرجام برای صنعت توریسم، بسیار آسیب زننده تر از حملات تروریستی است.»

یوکل می‌گوید اعتماد توریست‌ها در ترکیه به خصوص در میان بریتانیایی‌ها، در حال رشد بود. هر دو شهرهای استانبول و آنکارا، و استراحت‌گاه‌های ساحلی وضعیت خوبی داشتند اما بمب‌گذاری تروریستی ماه گذشته در فرودگاه آتاتورک، شوکی به آن‌ها وارد کرد.

«کشور رو به ثبات بود و داشت به یک گزینه بسیار عالی برای بازار هتل و قرارها تبدیل می‌شد. مردم درباره پیشنهادهای معاملاتی پرس‌وجو می‌کردند و ظرفیت‌های بسیار زیادی اینجا وجود دات. اما بمب‌گذاری، ضربه نهایی بود.»

آناتولین اسکای، یک سازمان متخصص ترکی است که آکین کاک، مدیرعامل آن با استناد به نابسمانی‌های سیاسی و حملات تروریستی، به شکست خود پس از بمب‌گذاری در فرودگاه استانبول اعتراف می‌کند.

او می‌گوید:«ما از چند سال پیش که مشکلات منطقه‌ای ایجاد شد، زیر فشار بودیم. ترکیه زیر بار حملات تروریستی منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی بوده است. هر حمله جدید، شوکی ویرانگر به شرکت ما وارد کرد.»

شورای سفر و گردشگری جهان(WTTC) سال گذشته نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرد، بر اساس این مطالعه کشورهایی که صنعت گردشگری آن‌ها به خاطر مسائل تروریستی آسیب دیده است، به طور میانگین ۱۳ ماه طول می‌کشد تا بتوانند آن را بازسازی کنند.

دیوید اسکوسیل، رئیس WTTC حالا مشکلاتی را لیست کرده که کشورها برای جذب دوباره توریست‌ها باید بر آن‌ها فائق بیایند. او می‌گوید«ترکیه نه تنها با حملات تروریستی مواجه شده، بلکه به خاطر جنگ سوریه در مرزهایش، بحران مهاجران و نزاع سیاسی با روسیه نیز به چالش کشیده شده است.» او ادامه می‌دهد:«کودتای اخیر نیز ممکن است روی بخش سفر و گردشگری ترکیه تأثیرات بیشتری بگذارد. چرا که مسافران باید به ثبات سیاسی پیش از آنکه دوباره در گروه‌های بزرگ به این کشور برگردند، مطمئن باشند.»

توصیه اداره امور خارجه برای سفر به ترکیه بی‌تغییر باقی مانده است. تنها مناطق جنوب شرقی و نزدیک به سوریه و عراق، خارج از محدوده هستند.

به نظر نمی‌رسد آن‌ها بخواهند توصیه خود را برای سفر به این کشور عوض کنند. صنعت گردشگری ترکیه در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و دولت نمی‌خواهد ضربه چکش دیگری به این صنعت وارد کند. اما حتی بدون این هشدارها، به نظر می‌رسد صنعت گردشگری این کشور برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی در رکود خواهد رفت.

در همین رابطه