میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس بخش خاورمیانه «ساچه» در اتاق ایران اعلام کرد

تامین مالی 2.5 میلیارد یورویی پروژه‌های ایران توسط ساچه

ساچه یک شرکت بیمه‌ای در ایتالیا است که اعتبارات و فاینانس‌ها را بیمه می‌کند. افق توسعه همکاری این شرکت با واحدهای اقتصادی ایران بالغ بر 2.5 میلیارد یورو برآورد می‌شود.

30 تیر 1395
کد خبر : 2662
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آشنایی با ظرفیت ها و خدماتی که شرکت بیمه ای ساچه ایتالیا می تواند برای فعالان اقتصادی در نظر بگیرد، موضوع تازه ترین نشست کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران بود.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در نشست کارشناسی پوشش بیمه‌ای برای تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و فاینانس با اشاره به برخی تفاهمات بین ایران و ایتالیا در سفر رئیس جمهور ایران به این کشور و رایزنی هایی که هیئت اقتصادی ایران با شرکت بیمه‌ای ساچه داشتند، هدف از برگزاری این نشست را آشنایی بیشتر واحدهای اقتصادی ایران با خدمات و فعالیت های این شرکت عنوان کرد.

در این جلسه مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران تصمیمی که دو کشور ایران و ایتالیا در زمینه توسعه مراودات اقتصادی گرفته‌اند را اقدامی ارزشمند و قابل ستایش دانست و تصریح کرد: زمانی که تحریم های ایران برداشته شد، ایتالیا نخستین کشوری بود که برای احیای مناسبات اقتصادی خود با ایران مذاکرات را آغاز کرد. از طرف دیگر در این بازه زمانی رئیس جمهور ایران در اولین سفر اروپایی خود، مقصد ایتالیا را برگزید و در فاصله چند ماه نخست‌وزیر ایتالیا با هیاتی بزرگ از فعالان اقتصادی این کشور عازم ایران شد.

وی عنوان کرد: ایتالیا قصد دارد همکاری استراتژیک خود را با ایران آغاز کند و برای این هدف با برنامه پیش می رود. فرهنگ، اقتصاد و سیاست سه روزنه اصلی برای برقراری و توسعه روابط هستند.

به اعتقاد سفیر ایتالیا در ایران، دو کشور می توانند فعالیت بلندپروازانه‌ای در بخش‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مسائل استراتژیک داشته باشند.

کنچاتوری یادآور شد: ایران و ایتالیا در مسیر همکاری های خود باید ابتدا اولویت‌های یکدیگر را شناخته و در پروژه‌هایی که برای هر دوطرف سودده است، همکاری کنند.

مارکو فریولی، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت ساچه نیز گزارشی از روند فعالیت ها و چگونگی بهره گیری بنگاه های اقتصادی از خدمات این شرکت ارائه داد. طبق گفته های مدیرعامل شعبه ساچه در دبی، این شرکت در زمینه بیمه و ضمانت اعتبارات فعال است و توسط بانک توسعه ملی ایتالیا اداره می شود. تعهدات ساچه از سوی وزارت فاینانس ایتالیا تضمین شده و درحال حاضر این شرکت در 180 کشور فعالیت خود را دنبال می کند.

وی نرخ بهره وام های اعطایی از سوی ساچه را صفر عنوان کرد و گفت: تسهیلاتی که توسط ساچه اعطا می شود از وام های تجاری ارزان تر است. از طرفی در حال حاضر بیشترین صنایعی که توسط ساچه بیمه شده اند به پتروشیمی، نفت و گاز مربوط می شوند.

فریولی از ابزارها و ظرفیت های مختلف ساچه در حمایت از کسب وکارهای کوچک و متوسط سخن گفت و تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که واحدهای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها به خود اختصاص داده اند، چارچوب مشخصی برای این واحدها تعریف کرده ایم. در گذشته حجم کاری ایران با این شرکت بالغ بر 4.5 میلیارد یورو بود که در سال 2011 میلادی به یک میلیارد یورو کاهش یافت و در حال حاضر بعد از امضای قراداد در رم با حضور رئیس جمهور ایران، حجم فعالیت ساچه در ایران به 2.5 میلیارد یورو رسیده است.

مدیرعامل شعبه ساچه در دبی یکی از موانع موجود در گسترش فعالیت های ساچه در ایران را عدم آگاهی از اولویت های کاری این کشور برشمرد و افزایش روابط و رایزنی های بین واحدها و شرکت بیمه را در مشخص شدن پروژه های اولویت دار کشور، مفید دانست.

وی در مورد روند کار شرکت بیمه ای ساچه نیز گفت: این شرکت برای پوشش اعتبارات هر بنگاهی، عملکرد سالانه آن را از طریق مدارک و اسناد موجود مطالعه و بررسی می کند تا مطمئن باشد که بنگاه مورد نظر، توان بازپرداخت را داشته باشد. از طرفی در برخورد با واحدها بسیار منعطف عمل می کند.

طبق اظهارات رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت ساچه، برای پروژه های معمولی مانند صنعت نساجی و غیره، تعهدات با زمان بازپرداخت 10 ساله ارائه می شود. این زمان برای طرح های ساختمانی تا 14 سال و برای پروژه های مربوط به انرژی تجدید ناپذیر تا 18 سال منظور می شود.

فریولی در مورد جایگاه ایران در فعالیت های ساچه نیز تاکید کرد: این شرکت کشورهایی را که با آنها کار می کند به 8 طبقه تقسیم کرده است، تا چند وقت پیش ایران در طبقه هشتم قرار داشت. اما خوشبختانه امروز ایران به طبقه ششم صعود کرده است. در حقیقت طبق گزارش سازمان همکاری های اقتصادی میزان ریسک پذیری کشورها در اقتصاد محاسبه شده و شرکت ساچه نیز بر همین اساس کشورهای طرف خود را طبقه بندی می کند. هر چه ریسک پذیری اقتصادی در کشور کمتر باشد، شرکت های بیمه ای مانند ساچه هزینه کمتری را پرداخت می کنند.

در همین رابطه