رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علیرضا نوذری‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بخش خصوصی حق دارد از ما گله‌مند باشد

قائم‌مقام مدیرعامل آبفا معتقد است اگر اقتصاد آب را جدی بگیریم، بازار خوبی برای بخش خصوصی خواهد بود که در آن فعالیت کند و سود مناسب خود را داشته باشد چرا که اگر سود نداشته باشد انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهد داشت.

06 مرداد 1395
کد خبر : 2801
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
قائم‌مقام مدیرعامل آبفا معتقد است اگر اقتصاد آب را جدی بگیریم، بازار خوبی برای بخش خصوصی خواهد بود که در آن فعالیت کند و سود مناسب خود را داشته باشد چرا که اگر سود نداشته باشد انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهد داشت.

علیرضا نوذری‌پور، قائم‌مقام مدیرعامل آبفا

روز گذشته سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد میزبان نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب بود. بسیاری از مسئولان حوزه آب و فعالان این حوزه از نهادهای مختلف در این همایش دور هم جمع شده بودند تا به آب از دریچه اقتصاد نگاه کنند و از این زاویه آن را مورد بررسی قرار بدهند. علیرضا نوذری‌پور قائم‌مقام مدیرعامل آبفا جزو حاضران در این نشست بود. نوذری‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از بیماری مزمنی به نام «اقتصاد آب» در ایران سخن گفت که ارتباط نزدیکی با بحران آب دارد. او تأکید کرد که در دولت بعد از «امنیت» مسئله بحران آب در اولویت است. او همچنین در مورد روابط شرکت آب‌وفاضلاب با بخش خصوصی اظهار کرد این شرکت تعرفه‌هایی را مورد استفاده قرار می‌دهد که دولت برای آن تعیین می‌کند. نوذری‌پور معتقد است بخش خصوصی حق دارد گله‌مند باشد اما مدیریت این مسئله در اختیار آن‌ها نیست.

علیرضا نوذری‌پور در حاشیه نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار کرد: «ما بیماری مزمنی در کشور داریم با عنوان "اقتصاد آب" که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با بحران آب دارد پس نیاز است که ما در این زمینه بحث و هم‌اندیشی کنیم تا جامعه نسبت به آن حساس بشود و برای آن به کمک مسئولان راهکاری پیدا کند.»

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آبفا گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که از گذشته، عقب افتاده، قیمت آب است که هنوز قیمت واقعی خود را پیدا نکرده‌است و ما باید در این زمینه اقدام کنیم. این در حقیقت نخستین قدم در اصلاح اقتصاد و چرخه آب است.»

البته قیمت واقعی آب تنها مسئله آبی در کشور نیست که باید به آن رسیدگی شود. نوذری‌پور در این باره گفت: «البته ما در حوزه آب با چندین مسئله روبه‌رو هستیم، یکی دیگر از این مسائل قوانین است.» او ادامه داد: «مسئله فرونشست دشت‌ها و تعارضاتی که بر سر آب داریم از دیگر مسائل این حوزه است. همه این موارد نیز به نحوی با مسائل تقنینی در ارتباط است.»

مهم‌ترین مسئله‌ای که قائم‌مقام مدیرعامل آبفا به آن اشاره کرد بحث "فرهنگ‌سازی" بود که طبق گفته او اندیشمندان و جامعه‌شناسان کمک می‌کنند اعضای جامعه نسبت به این مسئله حساس بشوند.

آب بعد از امنیت در اولویت دولت است

نوذری‌پور در مورد بحرانی بودن شرایط آب در ایران گفت: «امروز آقای دکتر کلانتری که 12 سال وزارت جهاد کشاورزی را به عهده داشته‌اند می‌گفتند ظرف چند سال آینده دست‌کم 50میلیون نفر از ایرانی‌ها باید به دلیل بحران آب مهاجرت کنند. چنین جمله‌ای هشداردهنده است و از یک بحران خبر می‌دهد که جامعه را نسبت به خود حساس می‌کند.» او ادامه داد: «من با قاطعیت می‌گویم؛ بعد از امنیت، آب اولویت ماست.»

قائم‌مقام مدیرعامل آبفا تأکید کرد: «ما باید در زمینه برداشت از منابع آبی، قوانین سختگیرانه داشته باشیم. در برخی از کشورها حتی یک سانتی‌متر مکعب برداشت آب با حساب و کتاب انجام می‌شود اما در کشور ما گاهی بیش از یک متر برداشت از منابع داریم که بدون پیگیری‌های قانونی انجام می‌شود.» او ادامه داد: «به این ترتیب اینکه به اقتصاد آب پرداخته شد بسیار لازم بود هر چند قدری هم دیر بوده‌است. بُعد اقتصادی آب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری کند.»‌

رابطه دولت و بخش خصوصی ترد و شکننده است

نوذری‌پور در مورد رابطه دولت و بخش خصوصی گفت: «رابطه بخش خصوصی با دولت در حال حاضر ترد و شکننده شده‌است. این مسئله نیز از محدودیت منابع مالی ناشی می‌شود. پیمانکاران بخش خصوصی علاقمند به گردش سرمایه و دریافت نقدینگی هستند اما شرکت‌های آب‌وفاضلاب در حال حاضر در شرایط بسیار خاصی قرار دارند.» او ادامه داد: «کارهای روزمره و کارهای توسعه‌ای آن‌ها به دلیل کمبود منابع مالی به کندی انجام می‌شود. در برخی از بخش‌ها نیز فعالیت‌های توسعه‌ای به کلی متوقف شده‌است.»

قائم‌مقام مدیرعامل آبفا گفت: «از نظر من بخش خصوصی حق دارد که از ما گله‌مند باشد البته ما به عنوان یک بخش غیر دولتی محاسبه می‌شویم. این شرکت‌ها از آنجا که دولتی نیستند تأثیر و تصمیمی هم برای تعرفه‌های خود ندارند. در حقیقت ما نقشی در مدیریت قیمت فروش و قیمت تمام‌شده آب نداریم.»

او در پایان گفت: «نشست‌هایی مثل کنفرانس ملی اقتصاد آب به تقویت روابط بخش خصوصی و دولت کمک خواهد کرد. اتاق ایران در زمینه آب باید در آینده فعالیت بیشتری داشته باشد.» او ادامه داد: «اگر ما اقتصاد آب را جدی بگیریم، بازار خوبی برای بخش خصوصی خواهد بود که در آن با انگیزه فعالیت کند و سود مناسب خود را داشته باشد چرا که اگر سود نداشته باشد انگیزه‌ای برای فعالیت نخواهد داشت.»

در همین رابطه