رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

اعظم بیکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بهره‌وری اقتصادی از آب در ایران یک‌سوم دنیاست

بهره‌وری اقتصادی آب یا تولید ناخالص داخلی که در دنیا از طریق آب ایجاد می‌شود در دنیا یک دلار است اما در ایران این رقم تنها 30سنت است.

06 مرداد 1395
کد خبر : 2813
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بهره‌وری اقتصادی آب یا تولید ناخالص داخلی که در دنیا از طریق آب ایجاد می‌شود در دنیا یک دلار است اما در ایران این رقم تنها 30سنت است.

اعظم بیکی، مسئول مطالعات آب مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران از یک ماه پیش درگیر برگزاری نخستین کنفرانس ملی اقتصاد آب بود. این مرکز از سوی اتاق ایران مطالعات جامع و کاملی در زمینه خصوصی‌سازی در صنعت آب در کشور انجام داده‌است. اعظم بیکی مسئول بخش مطالعات آب این مرکز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد پروژه خصوصی‌سازی در صنعت آب گفت: «اردیبهشت‌ماه سال جاری به دعوت وزارت نیرو نتایج این پروژه در اتاق فکر آب مطرح شد. زمانی‌که این طرح به اتاق فکر آب رفت قرار بود تنها 20دقیقه به آن اختصاص داده شود اما آنقدر این موضوع جذابیت داشت که دو جلسه از اتاق فکر آب به آن اختصاص داده شد.» او ادامه داد: «در نهایت آقای چیت‌چیان دستور دادند این نتایج را در قالب کمیته‌ای به ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دبیری اتاق ایران برای اجرایی شدن پروژه‌ها و خصوصی‌سازی در صنعت آب پیگیری کنند.»

بیکی اظهار کرد: «آب یک کالای اقتصادی است و مسئله خیلی مهمی به شمار می‌آید اما بحث اقتصادی آب و اینکه چقدر بهره‌وری دارد اغلب مورد غفلت بوده‌است. در همه دنیا این مسائل در مصرف آب مدنظر قرار می‌گیرد.» او ادامه داد: «بهره‌وری اقتصادی آب یا تولید ناخالص داخلی که از طریق آب ایجاد می‌شود در بخش کشاورزی در دنیا یک دلار است اما در ایران این رقم تنها 30سنت است. یعنی ارزش یا قیمت آب بسیار پایین است.»

مسئول مطالعات آب مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: «در کنار آن بهره‌وری اقتصادی آب به طور ویژه در بخش کشاورزی خیلی پایین است. به همین خاطر است که ما تقریباً از دو سال پیش تصمیم گرفتیم روی این مسئله متمرکز بشویم.» او ادامه داد: «از فروردین‌ماه گذشته پروژه‌هایی را با هفت محور مشخص، تعریف کردیم. سرمایه‌گذاری و تأمین مالی؛ قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری روی آب، آب در صنعت معدن، آب و مصارف انرژی (تأثیر قیمت‌های حامل انرژی در کاهش مصرف)، بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و بازار آب از جمله بخش‌هایی هستند که ما برای آن‌ها پروژه‌هایی را تعریف کردیم.»

او گفت: «قرار بود مهرماه همایشی را با عنوان اقتصاد آب برگزار کنیم اما ظاهراً وزارت نیرو این برنامه را آغاز کرده بود و طبق دستور وزیر نیرو به ما در این زمینه اطلاع داده شد تا به عنوان برگزارکننده این همایش در آن شرکت کنیم.» او ادامه داد: «یعنی آقای چیت‌چیان اصرار داشتند وزارت نیرو این کار را با همکاری اتاق انجام بدهد. خوشبختانه در وزارت نیرو در رده‌های بالا بسیار مثبت هستند اما بدنه کارشناسی هنوز نیاز به تغییر دارد و زیرساخت‌ها تا عوض بشود قدری زمان می‌برد.»

بیکی در مورد فعالیت این مرکز در کنفرانس ملی اقتصاد آب گفت: «ما در این همایش به عنوان مرکزی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران پنج مقاله کلیدی داشتیم و خیلی پررنگ حضور داشتیم. برآورد آب تلف‌شده از ضایعات محصولات کشاورزی جزو مسائلی بود که در کشور تا کنون روی آن کار نشده بود و ما برای نخستین بار به آن پرداختیم.» او ادامه داد: «بر اساس این پژوهش حدود 9میلیارد مترمکعب (دقیقِ آن 9.3میلیارد مترمکعب است) آب تلف‌شده از ضایعات محصولات کشاورزی داریم. این در حالی است که کل شُرب کشور در یک سال 6.5میلیارد مترمکعب است. به این ترتیب این مسئله در این شرایط بحرانی آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما اگر تمهیدات خاصی را برای این مسئله در نظر بگیریم می‌توانیم این ضایعات را به حداقل برسانیم. هر چند صفر کردن آن میسر نیست اما می‌توان آن را حداقل 50درصد کاهش داد. البته این درصد به صورت کلی مطرح می‌شود و میزان آن برای محصولات مختلف، فرق دارد.»

در همین رابطه