رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق اصفهان مطرح شد

منابع بانکی هر استان به همان استان اختصاص یابد

چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق اصفهان به موضوع بررسی ماموریت و چشم انداز اتاق و تشکیل کارگروه ویژه پذیرش هیات اقتصادی روسیه اختصاص یافت. در این نشست، رئیس اتاق اصفهان با اشاره به نیاز صنایع این استان به منابع بانکی، خواستار خودداری بانک ها از تخصیص منابع بانکی تجهیز شده به خارج از استان شد.

28 فروردین 1398
کد خبر : 28271
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خواستار هزینه شدن منابع بانکی تجهیز شده در هر استان برای نیازهای همان استان شد و گفت: بانک‌های استان اصفهان سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع خود را در خارج از استان هزینه می‌کنند و این در حالی است که واحدهای تولیدی مستقر در خود استان به این منابع نیازمندند.

مسعود گلشیرازی، در چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق اصفهان افزود: در یک سال اخیر، افزایش قیمت نهاده‌های تولید در اثر جهش نرخ ارز، تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده و بانک‌های عامل با افزایش حد اعتباری می‌توانند این چالش را برطرف کنند.

در ادامه، بهرام سبحانی، نایب‌رئیس اتاق اصفهان با اشاره به سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی از روسیه به اصفهان گفت: این هیات بلندپایه شامل برخی از وزرا و بازرگانان برجسته روسیه است که در خردادماه سال جاری برای انعقاد قرارداد و اجرایی شدن تفاهم‌نامه به ایران سفر می‌کنند.

او خواستار معرفی ظرفیت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین فعالان اقتصادی اصفهان و روسیه شد و افزود: بررسی نیازهای دو طرف و همچنین فرصت‌های همکاری مشترک می‌تواند به نتیجه‌بخش شدن این سفر کمک کند.

سبحانی تشکیل کارگروه ویژه اتاق اصفهان برای بررسی فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک اصفهان و روسیه را گام عملی اتاق برای اثربخشی حضور این هیات عنوان کرد و از اعضای اتاق و فعالان اقتصادی خواست پیشنهادهای خود را به اطلاع این کارگروه تخصصی برسانند.

نائب رئیس اتاق اصفهان اظهار کرد: در شرایطی که چین همکاری با ایران را کاهش داده و اروپا نیز اقدام عملی برای گشایش خط اعتباری را نهایی نکرده است، باید از فرصت تجارت با روسیه نهایت بهره‌برداری انجام شود.

بانک‌های روسی به ارائه خدمت به بازرگانان ایرانی مکلف شوند

 در ادامه این جلسه، حمیدرضا قلمکاری، نایب‌رئیس اتاق اصفهان با انتقاد از برخی از بانک‌های روسی در ارائه نکردن خدمات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی ایران گفت: باوجوداینکه یک بانک ایرانی در یکی از بانک‌های روسیه سهامدار است اما این بانک بازهم خدمات بانکی به تاجران ایرانی ارائه نمی‌کند.

قلمکاری تعاملات بانکی را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تجارت بین‌الملل برشمرد و افزود: در تمام نشست‌های بین‌المللی همواره باید بر تقویت روابط بانکی دو طرف تأکید شود تا امکان تجارت با کشورهای هدف فراهم شود

در این نشست سید رسول رنجبران، عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان، خواستار تشکیل کارگروه ویژه هیات نمایندگان برای بررسی فرصت‌های تجاری با هیات بلندپایه اقتصادی روسیه شد و گفت: شناسایی زمینه‌های همکاری و تدوین تفاهم‌نامه و قراردادهای عملیاتی می‌تواند به اثربخش حضور این هیات روسی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه اتاق اصفهان پس از تهران بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور است، گفت: فعالان اقتصادی استان می‌توانند از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی برای تجارت با سایر کشورها بهره‌مند شوند.

دیگر اعضا چه گفتند؟

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی: اتاق اصفهان با صندوق نوآوری و شکوفایی و شهرداری اصفهان در راستای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری همکاری کند. تشکیل این صندوق‌ها می‌تواند جوانان خلاق و مخترع را به فعالیت بیشتر تشویق کند.

محمد صادقی: تولید مشترک محصولات کشاورزی گلخانه‌ای در اصفهان می‌تواند یکی از موضوعات موردتوجه دو طرف عنوان شود.

 رضا برادران: قوانین مرتبط با اتاق بازرگانی و هدف‌گذاری این تشکل بازنگری شود. افزایش اختیارات اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند در فضای کسب‌وکار کشور نقش مهمی ایفا کند.

احمد خوروش: در شرایطی که دولت به این نتیجه رسیده که باید به بخش خصوصی توجه کند، اتاق‌های بازرگانی از این فرصت برای رونق تولید و هدایت سرمایه‌های خرد و کلان به بخش تولید و توسعه استان استفاده کنند.

محمدرضا رجالی: هیات نمایندگان به مراکز رشد صادرات و تجارت در استان توجه کنند. و گفت: وجود شوراها در ساختار اتاق می‌تواند به اثربخشی و کارآمدی اتاق کمک کند.

احمد پزنده: هیات نمایندگان اتاق برای تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف اتاق در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی تمرکز کنند و جلوگیری از اقدامات فراقانونی سازمان‌های دولتی و خدماتی بایستی در دستور کار هیات نمایندگان قرار گیرد.

اصغر اخوان مقدم: رایزنی برای حل مسائل فعالان اقتصادی به‌عنوان کلیدی‌ترین مأموریت اتاق بازرگانی قلمداد می‌شود. باید برای برنامه‌ریزی‌های آتی، عملکرد اتاق و مأموریت‌های آن بازنگری و بررسی شود.

علی کرباسی زاده، مشاور عالی اتاق اصفهان نیز در این جلسه خواستار بهره‌مندی استان اصفهان از منابع بانکی جذب شده در استان شد و گفت: وجود ۱۵ درصد حجم نقدینگی کشور در استان و هزینه شدن در خارج از استان باید موردتوجه مسئولین دولتی و بخش خصوصی قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه