رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در دیدار با نماینده این استان در مجلس

نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی لحاظ شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در دیدار با سلام امینی، نماینده مردم ایلام در مجلس خواستار لحاظ شدن نظرات کارشناسی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصادی شد.

02 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28365
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در دیدار با نماینده این استان در مجلس، لحاظ شدن نظرات کارشناسی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصادی را خواستار شد.

شعبان فروتن در جریان نشست هیات نمایندگان اتاق ایلام با سلام امینی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، گفت: استفاده بهینه از نظرات کارشناسی شده پارلمان بخش خصوصی می‌تواند راهگشا باشد چراکه فعالان این حوزه همواره بازوی توانمند دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیر به شمار می‌روند.

 فروتن با اشاره به مشکلات بخش تولی، افزود: در سالی که به‌عنوان رونق تولید نام‌گذاری شده می‌طلبد که برنامه‌ای منسجم دقیق و منطبق با واقعیت‌ها برای توسعه همه‌جانبه تولید هدف‌گذاری شود تا بتوان حیات تازه‌ای به تولید بخشید.

رئیس اتاق ایلام گفت: رفع مشکلات بخش مالیاتی، تأمین اجتماعی و همچنین جلوگیری از نوسانات نرخ ارز و تقویت سرمایه در گردش واحدهای تولید می‌تواند به رونق تولید منجر شود.

او بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از صادرات غیرنفتی به کشورهای مختلف کشور اشاره و افزود: هر چه تولید و صادرات تقویت شوند به‌تناسب آن زمینه لازم برای رونق فضای کسب‌وکار ایجاد می‌شود.

فروتن اظهار کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های جدید مانند چنگوله، هلاله شمالی و چیلات بین استان ایلام با کشور عراق جزو مطالبات جدی فعالان صادراتی بوده که باوجود ایجاد زیرساخت‌های لازم اما طرف عراقی پای‌کار نیامده است.

رئیس اتاق ایلام، همچنین صدور ویزای متعدد و افزایش امکانات برای توسعه صادرات در مرز مهران را از دیگر خواسته‌های تجار در این استان دانست.

فروتن ایجاد منطقه آزاد تجاری را از دیگر ضرورت‌های رونق تولید در این استان توصیف کرد و گفت: ایجاد منطقه آزاد می‌تواند زمینه لازم برای توسعه همه‌جانبه منطقه را فراهم کند.

او همچنین بر ضرورت شرکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی همواره به دنبال توسعه اقتصادی بوده و مباحث مهمی در آن مطرح می‌شود که نیاز به پیگیری از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارند.

در ادامه نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، گفت: اقتصاد ما از دیرباز بیمار بوده و خصوصاً به‌واسطه وابستگی به درآمدهای نفتی، نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است.

سلام امینی افزود: محدودیت در روند صادرات و واردات، نوسانات ناشی از نرخ ارز در کنار مشکلات حوزه تولید باعث بروز مشکلات اساسی در حوزه اقتصاد شده است.

او در ادامه بر ضرورت افزایش بازارچه‌های مرزی بین استان ایلام و عراق نیز تأکید کرد و گفت: باوجود پیگیری‌های فراوان اما تاکنون عراق‌ها پای‌کار نیامده‌اند اما این موضوع از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

امینی افزود: کارها در مرز مهران باید توسط گمرکات انجام شود و از هرگونه موازی کاری که منجر به بروز مشکلات برای تجار می‌شود جلوگیری شود.

او با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری در دست پیگیری است افزود: بدون تردید ایجاد این منطقه می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای توسعه استان و منطقه رقم بزند.

این نماینده مجلس بر ضرورت حمایت از تصمیم‌گیری‌های کارشناسانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: تلاش می‌شود که در این نشست‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان نیز حضور پررنگی داشته باشند.

امینی از پیگیری کنسولگری عراق در استان ایلام از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: کشور همسایه یک کنسولگری دیگر باید در کشورمان ایجاد کند که تلاش ما این است کنسولگری عراق در استان ایلام راه‌اندازی و فعال شود.

موضوعات :
در همین رابطه