رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در نشست هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی

امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان فراهم نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فراهم نیست، گفت: در شرایط فعلی مشکلاتی در زمینه درآمدهای ارزی و مبادلات خارجی داریم که باید در عرصه عمل برای آن تدبیری بیندیشیم تا فضا برای فعالیت تولیدکنندگان مساعد شود.

16 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28456
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی در نشست هم‌اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی افزود: ایران به‌واسطه ظرفیت‌های بالای اقتصادی و روابط دوستانه با همسایگان، شرایط مساعدی برای توسعه حضور در بازارهای منطقه دارد و اولویت دولت در سیاست تجاری نیز مبادله با کشورهای همسایه است، از این منظر استان‌های مرزی مانند خراسان جنوبی اهمیت بالایی دارند و می‌توانند از فرصت پیش‌آمده برای توسعه کسب‌وکارها استفاده کنند.

مسائل حوزه تولید با وصله و پینه زدن حل نمی‌شود

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه با تصمیمات روبنایی و وصله و پینه‌ای مسائل حوزه تولید حل نمی‌شود، تأکید کرد: در رفع مشکلات اقتصادی تا زمانی که سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی هماهنگ نباشد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

شافعی ادامه داد: در موقع شعار سخن از سردار جنگ اقتصادی بودن تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دم می‌زنیم اما در زمان بروز مشکلات، آنها را متهمان اصلی می‌دانیم.

او با اشاره به اینکه ایران با وجود قرار گرفتن در یک منطقه پرتنش و ناامن، از امنیت و ثبات بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بااین‌وجود مسائلی داریم که قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی گرفته و نشان از عدم امنیت اقتصادی دارد؛ به‌گونه‌ای که یک فعال اقتصادی و تولیدکننده نمی‌داند در سال آینده هزینه‌های تولید اعم از نرخ ارز، هزینه تأمین اجتماعی و قیمت مواد اولیه چقدر می‌شود.

اختصاص مشوق‌ها برای بخش غیرمولد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست با تأکید بر اینکه وقتی همه مشوق‌ها به بخش‌های غیر مولد و دلالی اختصاص می‌یابد، نمی‌توان انتظار رونق تولید داشت، گفت: فردی که همه ثروت خود را در بانک پس‌انداز می‌کند همواره سود بدون ریسک می‌گیرد و هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کند؛ اما تولیدکنندگان هزینه‌های زیادی در قالب بیمه و مالیات و عوارض می‌پردازند و علاوه بر این باید ریسک تغییرات بی‌قاعده قوانین و شرایط اقتصادی را نیز بپذیرند.

شافعی افزود: بخش خصوصی در راستای حمایت از کالای ایرانی اصرار بر حمایت از عرضه به‌جای بخش تقاضا داشت و معتقدیم رونق تولید نیز با تأکید بر همین موضوع محقق می‌شود.

او با بیان اینکه گاهی هماهنگی در زمینه تصمیمات کلان اقتصادی وجود ندارد، گفت: ناهماهنگی‌ها فضای کسب‌وکار را نامساعد می‌کند، مثلاً وقتی در یک موضوع مشخص بانک مرکزی یک نظر و وزارت صنعت نظر دیگری دارد، آسیب‌های احتمالی آن نصیب حوزه تولید و فعالان اقتصادی می‌شود آن‌هم در شرایطی که ما همگی باید برای رونق تولید تلاش کنیم.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه می‌توانستیم از برجام استفاده بهتری ببریم، گفت: استکبار جهانی به‌اندازه کافی برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده و در داخل نباید سنگ دیگری جلوی پای آنان بگذاریم.

در ادامه این نشست، محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند نیز با تأکید بر اینکه تحریم‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران خلاف اصول تجارت بین‌الملل است، گفت: در زمینه رفع مشکلات اقتصادی باید از تجربیات و نظریات بخش خصوصی استفاده شود، به‌خصوص که با توجه به چالش‌های موجود در فضای کسب‌وکار بین‌المللی ضرورت هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی دوچندان شده است.

احتشام با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند یک تفکر استراتژی هستیم، افزود: در شرایطی که استکبار جهانی در مسیر فعالان اقتصادی مانع گذاشته در داخل باید با استفاده از راهکارهای گوناگون مسیر تولید را سهل کنیم.

رئیس اتاق بیرجند گفت: در خراسان جنوبی فضای خوب تعامل گونه و دوستانه بین بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در استان به دیپلماسی اقتصادی- تجاری برسیم تا از فرصت‌های پیش رو در بازارهای جهانی بهره ببریم

موضوعات :
در همین رابطه