رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در اولین نشست کارگروه سازمان استاندارد و ایکریک توافق شد

همکاری سازمان استاندارد و ایکریک برای توسعه تجارت حلال

در نخستین نشست کارگروه مشترک سازمان استاندارد و ایکریک، در راستای بهبود تجارت حلال در سطح منطقه و کشورهای اسلامی مقرر شد، پیش‌نویس چارچوب همکاری اتاق ایران (ایکریک) و سازمان ملی استاندارد تدوین و بررسی شود.

09 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28462
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نشست کارگروه مشترک سازمان ملی استاندارد و ایکریک با هدف تعامل بین دولت و بخش خصوصی در راستای اجرایی کردن "قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد"، بررسی راه‌های مرجعیت سازمان ملی استاندارد در زمینه نشان حلال و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی برای صادرات کالای حلال برگزار شد.

در این نشست اعضای کارگروه شامل رئیس مرکز ملی تائید صلاحیت ایران، نمایندگان اداره کل نظارت بر استاندارد غذائی، آرایشی، بهداشتی و حلال، امور حقوقی و مجلس و کیفیت ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد و همچنین معاون بین‌الملل و مدیرکل ایکریک و سرپرست اداره حقوقی و نماینده فنی و خدمات بازرگانی حضور داشتند.

در ابتدا محمدرضا کرباسی، مدیرکل ایکریک (مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی) به تشریح فعالیت‌های این نهاد پرداخت. بر اساس اظهارات وی ایکریک با بهره‌مندی از تجارب چندین ساله و بر مبنای استانداردهای حلال، مصوب کومسک (کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی) در زمینه صدور گواهی حلال فعالیت داشته و در چندین کشور جهان دارای دفاتر نمایندگی است.

وی ادامه داد: این مرکز با بهره‌گیری از زیرساخت‌های مربوطه و رعایت کلیه مقررات از جمله مصوبات اسمیک 1 و اسمیک 2 که به تائید سازمان ملی استاندارد نیز رسیده برای کلیه واحدهای تولیدی صنایع غذایی کشور گواهی حلال صادر می‌کند که این اقدام سهم بسزایی در حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در کسب بازارهای حلال منطقه و جهان به عهده دارد.

بر اساس اظهارات کرباسی تفاهم‌نامه این مرکز با دفتر نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صدور گواهی حلال از ظرفیت‌های دیگر این مجموعه در عرضه تولیدات ایرانی و توسعه صادرات مواد غذایی و آشامیدنی ایران به دیگر کشورها به شمار می‌آید.

در ادامه، نمایندگان سازمان استاندارد، با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در اعطای مسئولیت حلال در قلمرو ایران و جایگاه اتاق ایران (ایکریک) به عنوان رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال در شورای سیاست‌گذاری و راهبری تجارت کالاها و خدمات حلال و وسعت و اعتبار فعالیت ایکریک که زمینه شناسایی محصولات حلال ایران در سطح فرامرزی را فراهم آورده، استفاده از ظرفیت ایکریک برای به دست آوردن سهمی از بازار تجارت حلال را امری ضروری دانستند.

علیرضا خاکی فیروز، رئیس مرکز ملی تائید صلاحیت نیز ساختار، چارچوب و اصول اولیه برای برقراری همکاری بین ایکریک و سازمان استاندارد را تشریح کرد.

در پایان با تأکید بر اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت بین‌المللی ایکریک، مقرر شد به منظور استفاده از پتانسیل دو طرف در راستای بهبود تجارت حلال در سطح منطقه و کشورهای اسلامی، پیش‌نویس چارچوب همکاری اتاق ایران (ایکریک) و سازمان ملی استاندارد تدوین و بررسی شود.

موضوعات :
در همین رابطه