راهاندازی یک کسبوکار جدید دشواریهای زیادی به همراه دارد و یک کارآفرین باید در راه رسیدن به آرزوهای بزرگ خود موانع بیشماری را پشت سر بگذارد.
در این میان ویژگیهای شخصیتی افراد نیز اگرچه نمیتواند مانعی برای کارآفرین شدن آنها باشد اما باید اذعان داشت که بر میزان موفقیت آنها تأثیرگذار خواهد بود. به عبارت دیگر هیچکس نمیتواند بگوید شما باید برای راهاندازی یک کسبوکار جدید لزوماً قالب شخصیتی خاصی داشته باشید اما این ادعا که شخصیت شما بر موفقیت یا شکستتان در عرصه کارآفرینی تأثیر میگذارد، ادعای غیرمنطقی و عجیبی نیست.
شاید برخی ویژگیهای شخصیتی در حالت عادی چندان دردسرساز نباشند اما وقتی صحبت از کارآفرینی و اداره یک کسبوکار نوپا و کاملاً آسیبپذیر به میان میآید، داشتن این ویژگیها ممکن است به پیامدهایی همچون جریان نقدی منفی، افت وجدان کاری و بازدهی کارکنان و حتی ورشکستگی منجر شود.
نشریه کسبوکار فوربس به بررسی برخی از ویژگیهای شخصیتی که میتوانند احتمال شکست کارآفرینان را افزایش دهند پرداخته است.
تنبلی
یک کارآفرین در نخستین ماهها یا حتی سالهای ورودش به این عرصه گاهی مجبور خواهد بود تا 80 ساعت در هفته کار کند. در عرصه کارآفرینی مطلقاً جایی برای تنبلی وجود ندارد.
شما بهعنوان یک کارآفرین نمیتوانید منتظر باشید که دیگران بار شما را به دوش بکشند. این کسبوکار شماست و خودتان هم باید مسئولیتهای آن را بر عهده بگیرید. البته وقتی کارکنانی را استخدام کنید، قادر خواهید بود بخشی از مسئولیتها را به آنها محول سازید اما تا آن زمان باید خودتان بسیاری از کارها را انجام دهید. اگر در ابتدای کارتان تنبل باشید، چه کسی برای جلب رضایت مشتریان شما تلاش خواهد کرد؟ چه کسی رسیدگی به دفاتر حسابداری شما را بر عهده خواهد گرفت؟
البته منظور این نیست که شما اساساً نباید زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید. استراحت کردن در تعطیلات آخر هفته یا در روزهایی که دچار بیماری هستید، امری کاملاً پذیرفته شده و حتی لازم است. اما تنبلی دائمی میتواند کسبوکار کوچک شما را به سمت نابودی ببرد.
بسیاری از افراد برای غلبه بر تنبلی نیاز به تمرین دارند. از طرفی اگر افراد فعالیت مورد علاقه خود را کشف کنند (مثلاً راهاندازی یک کسبوکار جدید) شاید به این نتیجه برسند که وقت کنار گذاشتن تنبلی فرا رسیده است.
بینظمی
بسیاری از افراد میدانند که برای داشتن کتابها و پروندههای مرتب باید نظم و سازمانیافتگی را رعایت کنند. اما اهمیت سازمانیافتگی در کسبوکار چیزی فراتر از راحت پیدا کردن یک پرونده یا کتاب است.
کارآفرینانی که بینظم و سازماننیافته رفتار میکنند، ممکن است از موارد ضروری مانند آمارها، مسائل مالیاتی و بررسی پرداختهای مشتریان نیز غافل شوند. آنها شاید ضربالاجلهای مهم را از دست بدهند و یا نتوانند پروژهها را پیش ببرند.
کسبوکار شما باید سازمانیافته و نظاممند اداره شود. کارآفرینان نهتنها باید جای لوازم مورد نیاز خود را بدانند، بلکه باید به کلیه ضربالاجلهای کاری و سایر مسئولیتهای خود نیز مسلط باشند.
رفتارهای رئیسمآبانه
شما رئیس هستید و بهعنوان یک رئیس وظیفه دارید کارکنان خود را رهبری کنید و البته برای تصمیمگیری به آنها آزادی عمل بدهید. شما نباید به آنها دیکته کنید به چه کاری را انجام دهند. در عین حال کارکنان باید بدانند که شما چه انتظاراتی از آنها دارید تا بتوانند خودشان اقدامات لازم را برای برآورده کردن این انتظارات طراحی کنند.
اگر میخواهید کاری به نحو مشخصی به انجام برسد، باید بتوانید بدون اینکه وارد قلمرو رئیسمآبی شوید این مسئله را با کارکنان خود در میان بگذارید. کارآفرینانی که رئیسمآبانه رفتار میکنند ممکن است با واکنشهای منفی کارکنان مواجه شوند. کارکنان اغلب دوست ندارند برای کسی کار کنند که به آنها اطمینان ندارد و اجازه تصمیمگیری به آنها نمیدهد. آنها نمیخواهند کسی از بالا به آنها نگاه کند و دستور بدهد. بنابراین بهتر است صریح باشید اما رئیسمآبانه رفتار نکنید.
صداقت نداشتن
احتمالاً خود شما هم میدانید که صداقت نداشتن چه مانع بزرگی برای موفقیت کارآفرینان محسوب میشود. هیچکس دوست ندارد از افرادی که صداقت ندارند چیزی بخرد، برایشان کار کند، به آنها پول قرض بدهد و یا در کسبوکارشان سرمایهگذاری کند.
اهمیت یافتن شفافیت در کسبوکار باعث شده است که صداقت نداشتن بیش از گذشته به کارآفرینان آسیب وارد کند. مصرفکنندگان دوست دارند از کسبوکارهایی خرید کنند که قابلاعتماد باشند، نه آنهایی که مدام در حال لاپوشانی هستند.
اگر نمیخواهید بهعنوان یک کارآفرین فاقد صداقت شناخته شوید، از همین حالا دست به کار شوید و واقعیات را در حد امکان با کارکنان، مشتریان و شرکای خود در میان بگذارید.
انعطافناپذیری
کارآفرینان انعطافناپذیر آنهایی هستند که هرگز تمایلی به تغییر نشان نمیدهند. آنها روزهای پی در پی تنها یک رویه را تکرار میکنند. دنیای کسبوکار همواره در حال تغییر است و اگر شما در برابر تغییر مقاومت کنید ممکن است جا بمانید.
همواره به تغییرات بازار توجه کنید و با جدیدترین روندها پیش بروید. با کارکنان، مشاوران کسبوکار، وکلا و حسابداران متخصص در امور کسبوکارهای کوچک، مشتریان، سرمایهگذاران، وامدهندگان و حتی خانواده و دوستان خود مشورت کنید و از آنها بخواهید در راه خلق ایدههای جدید به شما کمک کنند. با استفاده از این ایدههای جدید میتوانید کسبوکارتان را بهبود بخشید.
ترس از شکست
اگر واقعبین باشیم باید اذعان کنیم که راهاندازی کسبوکار جدید اغلب با شکستهایی همراه خواهد بود؛ البته شکست خوردن یک کارآفرین لزوماً به معنای شکست خوردن کسبوکار او نیست. شما در مسیر تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق با شکستهای کوچک و بزرگ متعددی مواجه میشوید اما نباید از این شکستها بترسید.
کارآفرینانی که از شکست میترسند بهندرت ریسک میکنند و اگر یک کارآفرین ریسک نکند آنگاه نخواهد توانست کسبوکار خود را توسعه دهد. اگر بخواهید همیشه محتاطانه رفتار کنید، در نهایت به نقطهای خواهید رسید که کسبوکارتان به خطر خواهد افتاد. بهتر است با ریسکهای کوچک شروع کنید تا این ترس از وجودتان کنار رود. از ریسک کردن نترسید و سعی کنید از شکستهای خود درس بگیرید.
غرور
برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، برخورداری از اعتماد به نفس کافی بسیار مهم است اما برای صاحبان کسبوکارهای جدید و کوچک، غرور مانند یک سم مهلک است.
اگر شما دچار غرور باشید احتمالاً افراد زیادی از جمله مشتریان و کارکنانتان را از خود دور خواهید کرد. از طرفی ممکن است بر اثر این غرور از بررسی ایدههای دیگران –ولو ایدههای ارزشمند- خودداری کنید زیرا فقط ایدههای خودتان را قابلقبول میدانید.
علاوه بر این، غرور باعث میشود که شما دیگر فردی پاسخگو نباشید. افراد مغرور معمولاً مسئولیت اقدامات خود را نمیپذیرند. سعی کنید از غرور دوری کنید و به جای آن ترکیبی از اعتماد به نفس و فروتنی را در پیش بگیرید. وقتی مرتکب اشتباه میشوید، از پذیرش اشتباه خود هراس نداشته باشید. همچنین با جدیت بازخوردهای دیگران را بررسی کنید.