رادیو مجازی اتاق ایران - 31 مرداد 1403

در کارگاه آموزشی ایکریک مطرح شد

کارآفرینی، رمز موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط

کارگاه آموزشی «استراتژی های کار آفرینی در توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط» به همت مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) برگزار شد.

14 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28536
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارگاه آموزشی دوروزه «استراتژی‌های کارآفرینی در توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط» به همت مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) و با حضور جمعی از کارآفرینان، دانشجویان و سخنرانان سازمان انجمن خدمات تجاری جوانان سازمان کنفرانس اسلامی (ICYF)، سازمان توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط ترکیه (KOSGEB)، سازمان تحقیقات و آموزش‌های آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای همکاری اسلامی (SESRIC) ، بخش برنامه و آموزش و تحقیقات دانشگاه لایپزیک آلمان، کانون زنان بازرگان ایران و اساتید دانشگاه کارآفرین دانشگاه تهران در محل اتاق ایران برگزار شد.

محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران در این کارگاه با تأکید بر اهمیت کارآفرینی در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که شرط تداوم و پایداری توسعه این‌گونه شرکت‌هاست، تأکید کرد: کارآفرینی را به‌عنوان موتور رشد و توسعه سازمان‌ها و جوامع و همچنین شناسایی به‌موقع فرصت‌ها و بهره‌برداری از محصولات جدید با پذیرش ریسک منطقی باید در نظر گرفت.

وی علل اصلی عدم موفقیت کارآفرینی در سازمان‌ها را نبود شرایط مناسب و گرایش کارآفرینان به رانت‌های غیراخلاقی دانست و مطالعه و تبیین مفهوم گرایش به کارآفرینی و حمایت دولت از کارآفرینان و جلوگیری از رانت را راه‌حل این مشکل معرفی کرد.

در ادامه علیرضا انصاری نماینده بخش آموزش و تحقیقات دانشگاه لایپزیک آلمان به آموزش طراحی و عملیاتی کردن استراتژی‌های نوآوری در بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت.

فاکتورهای خریدهای طراحی استراتژی، مدیریت استراتژی، پیاده‌سازی استراتژی و فاکتورهای موفقیت نوآوری در شرکت‌های کوچک و متوسط از مهم‌ترین سرفصل‌هایی بود که وی به تبیین آن‌ها پرداخت و الگو گیری از تاکتیک‌های سایر شرکت‌های مختلف که ازنظر محصول و خدمات متفاوت هستند را روشی برای نوآوری سازمانی معرفی کرد.

احمد حالیت رئیس امور بین‌الملل سازمان انجمن خدمات تجاری جوانان سازمان کنفرانس اسلامی از کشور ترکیه از دیگر سخنرانان این رویداد تخصصی به معرفی خدمات تجاری جوانان سازمان انجمن جوانان سازمان کنفرانس اسلامی پرداخت.

ضرورت ایجاد حمایت از زنان کارآفرین

ضرورت حمایت از زنان کارآفرین و ایجاد قوانین در این خصوص از دیگر موضوعاتی بود که فاطمه مقیمی رئیس کانون زنان بازرگان ایران به ارائه آن‌ها پرداخت.

وی ضمن برشمردن اهمیت حضور زنان در اقتصاد کشورها، اصلاح الگوی فکری و ذهنی نسبت به حضور زنان در اقتصاد کشورها را پیش‌زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی زنان بیان کرد و حمایت خانواده و نهادهای دولتی از فعالیت اقتصادی زنان را عامل موفقیت در این زمینه برشمرد.

مقیمی با تأکید  بر قوانین فرا جنسیتی درزمینهٔ فعالیت اقتصادی زنان،  ایجاد قوانین حمایتی مخصوص زنان را یک نیاز ضروری در توسعه عنوان کرد و بانک زنان پاکستان را که صرفاً به بانوان کارآفرین  وام می‌دهد را به‌عنوان یک طرح موفقیت امیر معرفی کرد.

برگزاری پنل‌های تخصصی با محور مدیریت منابع انسانی، بازگشت و نوآوری در مدل کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و سیاست‌ها و استراتژی دولت در جهت توسعه کارآفرینی، ابعاد مدیریت سرمایه‌ی انسانی،  استراتژی‌های مقابله با افول شرکت‌ها و سازمان‌ها، نیز سیاست‌ها و استراتژی دولت در توسعه کارآفرینی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و الزامات و روش‌های موجود از دیگر موضوعاتی بود که در کارگاه آموزشی «استراتژی‌های کارآفرینی در توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط» بینت حضور سخنرانان تخصصی بحث و بررسی شد.

 

در همین رابطه