رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سفیر کوبا در دیدار با رئیس اتاق ایران مطرح کرد

تحریم‌ها، فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و کوبا است

آلکسیس باندریچ وگا سفیر کوبا در تهران در دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بر گسترش همکاری‌های تجاری میان ایران و کوبا به‌موازات توسعه روابط سیاسی دو کشور تأکید کرد.

17 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28599
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر کوبا در تهران با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی رئیس پارلمان بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور در شرایط بین‌المللی فعلی  و با توجه به اعمال تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا موردتوجه دو طرف قرار گرفت.

 آلکسیس باندریچ وگا با تأکید بر این نکته که گسترش روابط اقتصادی اولویت سفارت کوبا در تهران است، گفت: همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و کوبا به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی را از سر راه بردارد.

سفیر کوبا در تهران شرایط پیش‌آمده به‌واسطه تحریم‌ها را فرصت مناسبی برای تقویت روابط اقتصادی ایران و کوبا دانست؛ وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: ایران و کوبا نباید روابط خود را فقط به سفارت‌خانه‌های دو کشور محدود کنند. بلکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک بسیاری در حوزه‌های صنایع غذایی، دارو، بیوتکنولوژی، مخابرات، ساخت‌وساز، هتلداری و توریسم وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای از سوی فعالان اقتصادی به آن‌ها شود.

به گفته باندریچ وگا، بندر «ماریل» کوبا ازجمله مناطقی است که با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و زیرساخت‌هایی که دولت کوبا برای سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه فراهم کرده است، نباید از سوی فعالان و سرمایه‌گذاران ایرانی مورد غفلت قرار بگیرد.

ضرورت حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کوبا ازجمله نمایشگاه «هاوانا» از دیگر موضوعاتی بود که سفیر کوبا در تهران در این دیدار به آن پرداخت و خواستار تبادل اطلاعات شرکت‌های ایرانی و کوبایی توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای شرکت در این‌گونه نمایشگاه‌ها شد.

باندریچ وگا همچنین توصیه کرد تا با توجه به وضعیت پیش‌آمده ناشی از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا، ایران و کوبا فروش نفت در برابر کالا را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین باهدف آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری کشورش پیشنهاد داد تا اتاق‌های بازرگانی ایران و کوبا با همکاری یکدیگر اقدام به برگزاری همایش تجاری کنند.

خلاء اطلاعاتی میان فعالان اقتصادی ایران و کوبا

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بابیان این سؤال که چرا روابط اقتصادی ایران و کوبا همپای روابط سیاسی دو کشور نیست، خاطرنشان کرد: معدن، صنایع غذایی، تولید و توسعه نیشکر، شیلات و آبزی‌پروری ازجمله حوزه‌هایی هستند که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری‌های مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و کوبا دارند.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران، نبود اطلاعات لازم و به عبارتی خلا اطلاعاتی تجار ایرانی و کوبایی از مهم‌ترین دلایل کاهش روابط اقتصادی در مقایسه با سطح روابط سیاسی دو کشور است.

شافعی با اشاره به صحبت‌های سفیر کوبا در تهران افزود: ایران کشوری پیشگام در تولید مواد و مصالح ساختمانی در منطقه است و با توجه به نیاز دولت کوبا به ساخت‌وساز از سوی سازندگان ایرانی در کشورش، به نظر می‌رسد نباید این فرصت را بلااستفاده گذاشت.

رئیس اتاق ایران همچنین از آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌منظور تبادل هیات‌ها و اطلاعات تجاری میان اتاق‌های بازرگانی استانی ایران و همچنین کوبا خبر داد و با اشاره به پیشنهاد سفیر کوبا در تهران در خصوص فروش نفت در برابر کالا، گفت: این اقدام ازجمله سیاست‌های دولت ایران در شرایط تحریم است و بدون شک یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها همین مبادله کالا به کالا خواهد بود.

در همین رابطه