رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد

فرابورس آماده تامین مالی ایران ایر و سایر شرکت‌های صنعت هوایی است

امیر هامونی گفت: فرابورس ایران آماده تامین مالی برای تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی و ریلی از طریق عرضه اولیه سهام یا انتشار اوراق است.

27 اردیبهشت 1398 - 12:53
کد خبر : 28726
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه این شرکت از آمادگی لازم برای عرضه بلوکی و یا پذیرش سهام شرکت ایران‌ایر برای عرضه عمومی برخوردار است، افزود: در ابتدا باید این موضوع را در نظر گرفت که آیا شرکت ایران‌ایر از شرایط و معیارهای لازم برای پذیرش برخوردار است یا خیر؟

 امیر هامونی با اشاره به آخرین وضعیت عرضه سهام ایران‌ایر در فرابورس اشاره و بیان کرد: در چند سال گذشته ما در صدد عرضه سهام شرکت ایران‌ایر به صورت بلوکی در فرابورس بودیم که برخی اتفاقات مثبت در این خصوص در جریان بود، اما پس از مدتی اعلام کردند نام این شرکت از لیست واگذاری‌ها خارج و برای رد دیون به یکی از دستگاه‌ها واگذار شده است.

هامونی به نامه‌ای که از سوی فرابورس ایران به وزارت راه ‌و ‌شهرسازی ارسال شده است، اشاره و بیان کرد: در این نامه اعلام شد که فرابورس ایران آماده تامین مالی برای تمامی حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی و ریلی از طریق عرضه اولیه سهام یا انتشار اوراق است.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه نخستین صکوک منتشر شده در فرابورس مربوط به شرکت هواپیمایی ماهان است، گفت: تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان از طریق اوراق صکوک بالغ بر یک هزار میلیارد تومان بود که این شرکت از طریق فروش همین اوراق توانست ناوگان هوایی خود را توسعه دهد.
هامونی با بیان اینکه ایران‌ایر و سایر شرکت‌های هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اعلام کرد: انتشار اوراق صکوک و عرضه بلوکی سهام برای سایر شرکت‌های صنعت هوایی از جمله ظرفیت‌ها و روش‌هایی است که بازار سرمایه برای تامین مالی این شرکت‌ها اندیشیده و این موضوع در حالیست که برای پذیرش و عرضه اولیه سهام اینگونه شرکت‌ها نیز در بازارهای اصلی فرابورس شرایط فراهم است و می‌توان اقدامات کارشناسی را در خصوص آن انجام داد.

هامونی با تاکید بر اینکه تاکنون حمل‌ونقل ریلی برای تامین مالی تجربه خوبی را در بازار سرمایه کسب کرده است، گفت: اکنون حمل‌و‌نقل ریلی باری وارد بازار سرمایه شده است و برای حمل‌و‌نقل ریلی مسافری نیز در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم آنها را وارد این بازار کنیم.
وی با اشاره به زمان عرضه سهام ایران‌ایر در بازار سرمایه افزود: این موضوع وابسته به سطح آماده‌سازی مدارک، مستندات و معیارهای مدنظر بازار سرمایه است که در صورت آماده بودن مدارک و احراز شرایط، سهام این شرکت وارد تابلو فرابورس خواهد شد.
مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که از معیارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه برخوردارند تا کمتر از یک ماه وارد این بازار می‌شوند، گفت: این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌ها حتی پس از گذشت چند سال هنوز قادر به تامین معیارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه نشده‌اند.

وی به بهره‌برداری از پروژه نخستین صندوق زمین و ساختمان بازار سرمایه که سال 93 در فرابورس پذیره‌نویسی شده بود اشاره کرد و گفت: سال 96 و در زمان بهره‌برداری از پروژه این صندوق که توسط بازار سرمایه تامین مالی شده بود، آخوندی وزیر سابق راه‌ و شهرسازی اعلام کرد بورس نه تنها استاندارد مالی ساخت‌وساز را ارتقا داد بلکه زمینه افزایش استاندارد مهندسی را نیز فراهم ساخت.
هامونی اظهار داشت: آخوندی در آن مراسم گفت که به دلیل فیلترهایی که در مسیر ورود شرکت‌ها به فرابورس وجود دارد و نیز سخت‌گیری‌هایی که در اساسنامه صندوق‌های زمین و ساختمان است، می‌توان برای ساختمان‌های نوساز گواهینامه زلزله 9 ریشتری صادر کرد.
هامونی خاطرنشان کرد: این صحبت وزیر سابق نشان می‌دهد که بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که دارای اثر چندوجهی است، بنابراین فرابورس به دلیل ایجاد برخی از محدودیت و فیلترها می‌تواند حتی به ارتقای امنیت شرکت‌های حمل‌و‌نقلی کمک کند.
وی در پاسخ به این سوال که شرکت ایران‌ایر در صورت ارائه درخواست پذیرش به فرابورس ایران در کدامیک از بازارهای فرابورس پذیرش خواهد شد، گفت: در صورتی که شرکت ایران‌ایر زیان‌ده باشد در بازار اول و دوم فرابورس پذیرش نمی‌شود، این شرکت باید سودده بوده و یا به طور حتم از یک چشم‌انداز مثبتی از سودآوری برخوردار باشد تا بتوانیم آن را در بازارهای اصلی فرابورس پذیرش کنیم.
هامونی در پایان اظهار داشت: شرکت‌های سهامی عام که قادر به احراز معیارهای پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس نیستند همچنان برای ورود به بازار سرمایه امکان استفاده از ظرفیت‌های حضور در بازار پایه فرابورس برای آن‌ها امکان‌پذیر است و بعد از کسب معیارها و استانداردهای لازم به بازارهای اصلی فرابورس ارتقا پیدا می‌‌کنند و در بازارهای اول و دوم پذیرش خواهند شد.

در همین رابطه