میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

پایگاه‌خبری اتاق ایران نتایج جدیدترین گزارش بانک جهانی را منتشر کرد

رشد 8 درصدی قیمت فلزات‌گران‌بها در ربع دوم سال 2016

نقره بیشتر از همه فلزات، 13 درصد رشد خواهد کرد. بعد از آن هم قیمت پلاتین، تا ده درصد بالا خواهد رفت. قیمت طلا هم با رشد 7 درصدی به بالاتر از 1350 دلار درهر اونس خواهد رسید.

10 مرداد 1395
کد خبر : 2878
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک جهانی گزارش چشم انداز قیمت کالاها را در ربع دوم سال 2016 منتشر کرد.

بر اساس این گزارش قیمت فلزات گران‌بها در این زمان به خاطر تقاضای بالای سرمایه‌گذاری، ضعف دلار و امنیت خرید، 8 درصد رشد کرده است. 

در انتهای ربع دوم سال،نقره بیشتر از همه فلزات و رشد 13 درصدی را تجربه خواهد کرد. بعد از آن هم قیمت پلاتین، تا ده درصد بالا خواهد رفت. قیمت طلا هم با رشد 7 درصدی به بالاتر از 1350 دلار درهر اونس خواهد رسید.

این دستاورد سرمایه‌گذاران در نتیجه اطلاعات ضعیف اقتصاد آمریکا و تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره است.

بر اساس گزارش چشم‌انداز 2016، بالا رفتن قیمت‌ها هم‌چنین تحت تاثیر اتفاقات منطقه یورو، مانند رای‌گیری برگزیت دلیل ناامنی سیاسی و رشد ضعیف جهانی بوده است.

قیمت‌ها در کوتاه مدت تحت تاثیر انتظارات سرمایه‌گذاران به خاطر سیاست‌های فدرال‌رزر و تاثیرات آن روی دلار است.

قیمت  نقره به خاطر تقاضای شدید سرمایه‌گذاری 13 درصد جهش داشته است. تقاضای فیزیکی به دلیل فعالیت‌های کم صنعتی پایین آمده است. عرضه معدنی نیز به خاطر سرمایه‌گذاری کم‌تر، قطع تولید، و تاثیرات خشکسالی آفریقای جنوبی رو به کاهش است. بر همین اساس بازار برای امسال منتظر کمبود است. اما انتظار می‌رود قیمت سهام‌های این زمین‌ها در کوتاه‌مدت تعدیل شود.

قیمت طلا 7 درصد افزایش یافته است. در اوایل ژوئیه نسبت به قیمت پایین چند ساله و 1076 دلار در هر اونس در ماه دسامبر، 25 درصد بالا رفته است.

تاخیر فدرال رزرو برای بالا بردن نرخ بهره بانکی، به بالا رفتن تقاضای سرمایه‌گذاران برای این کالا انجامید. افزایش نرخ بهره، معمولا پیامد منفی برای قیمت طلا دارد.

تقاضای فیزیکی طلا در دو کشور بزرگ مصرف‌کننده هند و چین، به خاطر قیمت‌های بالاتر و کاهش ارزش پول رایج، افت کرده است. عرضه معدنی طلا امسال 3.5 درصد است.با این وجود انتظار می‌رود تقاضای فیزیکی طلا در هند و چین بالا بماند.

خطرات نزولی شدن قیمت‌ها انقباض پولی، تقویت دلار، و تضعیف تقاضا می‌شود. خطرات صعودی شدن نیز ممکن است پیامدهای افزایش تورم، تضعیف رشد اقتصادی، افزایش خطرات بازارهای مالی در اقتصادهای کلیدی، اتفاقات ژئوپلتیکی منفی، و تقاضای بالای فیزیکی از طرف مصرف‌کنندگان، بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه