رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روحانی در سفر به آذربایجان غربی

استان‌های مرزی و مناطق آزاد تجاری می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند

حسن روحانی در سفر به استان آذربایجان غربی در جلسه شورای اداری شرکت کرد؛ به گفته روحانی استان‌های مرزی و مناطق آزاد تجاری خیلی راحت می‌توانند تحریم را دور بزنند؛ استان‌های مرزی می‌توانند با آن‌سوی مرز رابطه برقرار کنند، شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های خصوصی آن‌طرف مرز، دولتی‌ها با دولتی‌های آن‌طرف، مردم عادی با مردم عادی آن‌طرف؛ مناطق آزاد هم به‌راحتی می‌توانند رابطه برقرار و در زمینه دور زدن تحریم‌ها نقش‌آفرینی کنند.

01 خرداد 1398
کد خبر : 28795
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری عصر سه‌شنبه به استان آذربایجان غربی سفر کرد؛ بهره‌برداری و آبگیری سد مخزنی کرم آباد پلدشت، افتتاح چند طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی از برنامه‌های اصلی این سفر بود.

روحانی در سفر یک‌روزه به آذربایجان غربی در جلسه شورای اداری استان شرکت کرد. او در این جلسه درباره طرح‌های زیربنایی و اقتصادی این استان که بااعتباری بالغ‌بر 3500 میلیارد تومان افتتاح‌شده، گفت: افتتاح طرح‌های بزرگ در روزهایی که آمریکا تمام تلاشش را علیه ما به کار بسته است، نشانه قدرت و سرزندگی ملت است.

روحانی از طریق ویدئو کنفرانس 22 طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی را در  آذربایجان غربی افتتاح کرد. در این سفر دو پروژه علمی و خدماتی در منطقه آزاد ماکو، آغاز عملیات اجرایی دو مجموعه کشت و صنعت در پلدشت، آغاز عملیات اجرایی ۶ طرح صنعتی، خدماتی و گردشگری، آغاز عملیات اجرایی قطعه ۳ آزادراه بازرگان – مرند، افتتاح خطوط شبکه آبیاری و زهکشی فرعی پایاب سد کرم‌آباد، افتتاح خطوط شبکه آبیاری و زهکشی فرعی پایاب سیلوه، افتتاح پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی، افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی قم قلعه، دریاس، توت آقاج و فاز یک پایاب سد مهاباد افتتاح شد.

مهم‌ترین نکات مطرح شده در سخنان رئیس‌جمهور در سفر به آذربایجان غربی را در زیر بخوانید:

- از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز 40 سد ملی و 10 سد استانی، افتتاح کرده‌ایم، برنامه این دولت افتتاح 62 سد ملی و استانی است.

- پروژه‌های این استان از مناطق آذری نشین در ماکو تا مناطق کردزبان در سردشت و پیرانشهر به انجام رسیده، این نشان‌دهنده وحدت ایرانیان است و اینکه برای قومیت‌ها، زبان‌ها و گویش‌ها آنچه حائز اهمیت است پیشرفت، استقلال و اقتدار این سرزمین است.

- امروز در شرایط تحریم قرار داریم و آدم‌های جدیدالورود در عالم سیاست فکر کرده‌اند که می‌توانند عظمت ملت ایران را در هم بشکنند و حرکت در مسیر توسعه، پاسخ قاطع ما به کاخ سفید است که در روزهای تحریم نیز در مسیر آبادانی کشور گام برمی‌داریم.

- این افتتاح‌ها پاسخ صریح و قاطع در برابر آن‌هایی است که تصور می‌کنند، می‌توانند سر ملت ایران را در برابر زیاده‌خواهی خود خم کنند، اما ملت ایران همیشه ایستاده و سربلند بوده و امروز هم این‌چنین خواهد بود.

 - رسانه‌ها و صداوسیما باید طرح‌های بزرگ توسعه‌ای کشور را که علیرغم فشار دشمنان افتتاح می‌شود برای مردم، تبیین کنند.

- اگر دریاچه ارومیه احیاء نشده بود، امروز آذربایجان شرقی و غربی و کشاورزی و باغداری و زندگی مردم در این مناطق با مشکلات فراوانی روبرو بود، اما امروز حجم آب این دریاچه به حد چشمگیری افزایش‌یافته که می‌تواند موجب احیاء زندگی برای مردم این نواحی شود.

- بهره‌برداری از سد مخزنی کرم‌آباد 19 هزار هکتار از اراضی این منطقه را سیراب و آباد می‌کند و این تحول بزرگی برای کشاورزی و دام‌پروری در این منطقه است.

- امروز زمینه‌های مستعد برای توسعه اشتغال در این منطقه فراهم است و می‌تواند اشتغال وسیعی را ایجاد کند.

- در سال گذشته آب پشت سدهای کشور حدود 25 میلیارد مترمکعب بوده و امسال این میزان حدود 41 میلیارد مترمکعب است، این نشان می‌دهد که خداوند نعمت آب را به این کشور و مردم ارزانی داشته و باید در زمینه توسعه کشاورزی و معیشت مردم تلاش کنیم.

- از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هر هفته 30 روستا به شبکه آب‌رسانی سالم، 8 روستا به برق و روزی 10 روستا به شبکه سراسری گاز کشور متصل شده و می‌شوند، اینکه توانستیم 4 سال پشت سر هم در گندم خودکفا شویم و امسال هم این‌گونه خواهد بود، نشان‌دهنده تلاش‌هایی است که صورت گرفته است.

- علم و دانش و فناوری می‌توان تحولات بزرگی در زندگی بوجود آورد؛ اینترنت اشیاء تحول بزرگی را در جهان بوجود می‌آورد و شرایط زندگی متفاوت خواهد شد. آبیاری اتوماتیک انجام می‌گیرد و به‌محض اینکه رطوبت کاهش می‌یابد، آبیاری شروع می‌شود.

- مبارزه امروز ما با آمریکا این است که تولید را تقویت و صادرات را افزایش دهیم، مگر لازم است که فقط صادرات کشورمان متکی به نفت یا به موادی باشد که وابسته به نفت است. این‌طور نیست بلکه راه باز است.

-گردشگری می‌تواند بزرگ‌ترین تحول را در کشورمان ایجاد کند. در یک سال گذشته گردشگری در کشور 50 درصد افزایش‌یافته است. گردشگری می‌تواند اشتغال درست کند و در یک سال گذشته 70 هزار شغل بوجود آورده است.

- در چند سال اخیر 300 هزار شغل از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان بوجود آمده است. در دولت یازدهم و دوازدهم از 4 هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان حمایت‌شده است. هرروز که می‌گذرد 1.5 تا 2 نفر از تحصیل‌کردگان رده‌بالای ایرانی که خارج از کشور بودند، به کشور برمی‌گردند.

- تقویت تولید، اشتغال و رفع فقر مطلق، سه شعاری بود که از ابتدای دولت دوازدهم آن را مطرح کرده‌ام، در روز مراسم تنفیذ در خدمت مقام معظم رهبری اعلام کردم که در دولت دوازدهم تلاشم بالا بردن تولید و اشتغال و رفع فقر مطلق است و امروز در هر سه زمینه در حال تلاش هستیم البته کار ما سخت و مشکل شده است، اما اگر همه به صحنه بیایند، می‌توانیم از این فرصت استفاده بیشتری کنیم.

-در دولت دوازدهم دو سال است که تبصره 14 را برای رفع فقر مطلق به مجلس می‌دهیم و تقریباً مستمری که دولت برای اقشار مستضعف جامعه پرداخت می‌کند در عرض 2.5 سال اخیر بین 3.5 تا 4 برابر افزایش دادیم البته هنوز کم است و خیلی کارهای دیگر باید انجام بگیرد.

- استان‌های مرزی خیلی راحت می‌توانند تحریم را دور بزنند، استان‌های مرزی می‌توانند با آن‌سوی مرز رابطه برقرار کنند، شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های خصوصی آن‌طرف مرز، دولتی‌ها با دولتی‌های آن‌طرف، مردم عادی با مردم عادی آن‌طرف و همچنین مناطق آزاد به‌راحتی می‌توانند رابطه برقرار و در زمینه دور زدن تحریم‌ها نقش‌آفرینی کنند.

- مناطق آزاد شرایطی دارند که راحت‌تر می‌توانند تحریم را دور بزنند، البته ما تحریم را باافتخار دور می‌زنیم و الان هم در فروش نفت تحریم را دور می‌زنیم و باافتخار هم این کار را می‌کنیم.

- در خط مقدم مبارزه با تحریم بانک مرکزی، وزارت خارجه، وزارت نفت و وزارتخانه‌های اقتصادی ما هستند، که می‌توانند تحریم را بشکنند و الان این کار را می‌کنند، همه بخش‌ها، مردم و نهادهای ما این فعالیت را انجام می‌دهند و موفق خواهیم شد که در برابر تحریم پیروز شویم.

موضوعات :
در همین رابطه