رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با ورود اولین کشتی تجاری

سومین مسیر دریایی هند به ایران افتتاح شد

با ورود کشتی تجاری «نشاط» از هندوستان به قشم، سومین مسیر دریایی هند به ایران رسماً آغاز به کار کرد. نشاط با ۱۷۴ متر طول، حامل ۱۳ هزار تُن کالای تجاری از هند به قشم است.

05 خرداد 1398
کد خبر : 28846
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
با ورود کشتی تجاری «نشاط» از هندوستان به قشم، سومین مسیر دریایی هند به ایران رسماً آغاز به کار کرد. نشاط با ۱۷۴ متر طول، حامل ۱۳ هزار تُن کالای تجاری از هند به قشم است.

کشتی نشاط.

سومین مسیر دریایی ایران و هند، از بندر کاندلا به قشم، با ورود کشتی تجاری «نشاط» به جزیره قشم رسماً افتتاح شد.

کشتی تجاری نشاط با ۱۷۴ متر طول، حامل ۱۳ هزار تُن کالای تجاری از هند به قشم است که طبق اعلام مسئولان بندری قشم اکنون در اسکله کاوه پهلو گرفته و عملیات تخلیه بار آن در حال انجام است. 

بندر کاندلا که ساخت آن به سال‌های دهه 1950 می‌رسد، بزرگ‌ترین بندر تجاری هند است. طبق اعلام انجمن بنادر هند، بندر کاندلا طی سال 2018 با جابجایی بیش از 115 میلیون تن کالا در چایگاه نخست بنادر این کشور قرار گرفته است. حجم کاپوتاژ کالا در بند قشم نیز از سوی اداره بنادر و دریانوردی این جزیره حدود 1 میلیون 600 هزار تن اعلام شده است.

همکاری‌های بندری و حمل و نقل دریایی میان ایران و هند از سال 1395 در دستور کار دو طرف قرار گرفت. موافقت‌نامه ترانزیتی چابهار برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه و هم‌چنین دسترسی این کشورها از راه کریدوری امن و به‌صرفه به آب‌های آزاد، خرداد 1395 میان روسای جمهور ایران و افغانستان و هم‌چنین نخست‌وزیر هندوستان امضا شد. بر اساس موافقتنامه‌ ایران و هند که در سفر بهمن‌ماه 1396 حسن روحانی به دهلی نو نهایی شد، هندی‌ها متعهد شدند در سه مرحله در بندر و پس‌کرانه‌های چابهار به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند. 

سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار، به همکاری دو کشور در زمینه حمل‌ونقل دریایی نیز منجر شده است. مسیر دریایی بندر بمبئی به چابهار نخستین خط کشتیرانی بود که میان دو کشور راه‌اندازی شد. هدف اصلی این خط کشتیرانی، ارسال کالا از هند به افغانستان و بالعکس بوده است. پس از آن، در بهمن‌ماه سال گذشته نیز خط دوم کشتیرانی در مسیر بمبئی – موندرا – کاندلا – چابهار - بندرعباس راه‌اندازی شد تا ایران و هند صاحب دو خط کشتیرانی مستقیم شوند.  

 

در همین رابطه