رادیو مجازی اتاق ایران - 7 آذر 1403

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

توقف واگذاری آزادراه‌های دولتی پشت سد تورم

رئیس سازمان راهداری می‌گوید: به دنبال تورم‌های اخیر، هزینه نگهداری آزادراه‌ها هزار درصد رشد کرده و واگذاری آنها می‌تواند نرخ عوارض را به‌شدت افزایش دهد.

20 خرداد 1398
کد خبر : 28999
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای علت مخالفت وزیر راه با انجام فرآیند واگذاری آزادراه‌های دولتی را افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده نگهداری آزادراه و وارد آمدن فشار بر مردم دانست.

عبدالهاشم حسن‌نیا درباره علت عدم واگذاری آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی و مخالفت وزیر راه و شهرسازی با این واگذاری علی‌رغم تأکید قانون برنامه پنج‌ساله ششم بر انجام این واگذاری‌ها، اظهار داشت: قیمت تمام‌شده نگهداری و تعمیر آزادراه با شاخص‌هایی که قبل از توقف فرآیند واگذاری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی شده بود، در پی تورم‌های اخیر افزایش شدیدی داشته است.

وی افزود: در پروسه جدید با قیمت‌های ریالی و ارزی جدید، هزینه‌های نگهداری آزادراه با عوارضی که خودروهای عبوری باید پرداخت کنند، مطابقت داده می‌شود.

افزایش هزار درصدی هزینه نگهداری آزادراه‌ها

معاون وزیر راه ادامه داد: اگر قرار باشد عوارض آزادراه بر اساس قیمت تمام‌شده تعمیرات و نگهداری آن تعیین شود، مجبوریم نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی (به‌عنوان‌مثال آزادراه تهران- قم) را ده برابر یا هزار درصد افزایش دهیم اما ازآنجایی‌که جامعه ظرفیت پذیرش چنین میزان از افزایشی را ندارد، این روند فعلاً متوقف شده ولی به‌طورکلی از دستور کار خارج نشده است؛ بااین‌حال در نظر داریم بتوانیم با تعریف شاخص‌های جدید، قیمت عوارض آزادراه‌های دولتی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، تعیین شده و سپس مراحل واگذاری آنها طی شود.

علت گرانی قیمت تمام‌شده نگهداری آزادراه

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره علت افزایش قیمت تمام‌شده تعمیر و نگهداری آزادراه‌ها در یک سال اخیر گفت: در سال‌های قبل قیر موردنیاز را رایگان به ما واگذار می‌کردند اما در حال حاضر هر یک تن قیر ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد. خط‌کشی آزادراه‌ها در هر کیلومتر ۷ میلیون تومان برای سازمان راهداری هزینه در بر دارد. بنابراین بخش خصوصی نمی‌تواند با این قیمت‌ها و بدون افزایش چشمگیر عوارض آزادراهی، نگهداری آن را بر عهده بگیرد.

ارائه پیشنهاد افزایش عوارض آزادراه تهران-قم به شورای اقتصاد

وی در خصوص ارائه پیشنهاد جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی به شورای اقتصاد برای افزایش رقم عوارض آزادراه دولتی تهران-قم تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری آزادراه، پیشنهاد جدیدی به وزارت راه و شهرسازی داده‌ایم تا نرخ عوارض افزایش یافته و وزارت خانه نیز رقم نهایی را به شورای اقتصاد ارائه داده است. اما رقم جدید عوارض موردنظر وزارت راه فعلاً اعلام نشده است.

حسن نیا ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ تومان عوارض آزادراه تهران-قم از خودروهای عبوری اخذ می‌شود. ازاین‌رو با افزایش هزینه‌ها، درخواست افزایش عوارض را به شورای اقتصاد داده‌ایم. سالانه ۳۳ میلیون تردد از آزادراه تهران-قم ثبت می‌شود که امیدواریم با افزایش این عوارض، بتوانیم بخشی از هزینه‌های نگهداری آزادراه را تأمین کنیم. مردم خواهان استفاده از آزادراهی با سطح خدمات و کیفیت مطلوب هستند. برای تکمیل نصب نیوجرسی مفصلی در این آزادراه، ۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

آخرین وضعیت پیگیری مطالبات کامیون داران

وی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات کامیون داران یادآور شد: ما در سازمان راهداری در دو کالای پرمصرف رانندگان کامیون اقداماتی انجام داده‌ایم یکی لاستیک و دیگری روغن‌موتور. در حال حاضر مشکل توزیع لاستیک نداریم؛ در مورد روغن هم به شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور پیشنهاد داده‌ایم در پایانه‌های پرمصرف بار مستقر شوند تا بدون واسطه روغن در اختیار رانندگان قرار گیرد.

 معاون وزیر راه یکی دیگر از مشکلات رانندگان را کمبود و گرانی سایر قطعات یدکی خودروهای سنگین دانست و افزود: پیگیر آن هستیم تا مجمعی متشکل از تولیدکنندگان داخلی لوازم‌یدکی و واردکنندگان ایجاد کنیم تا تأمین لوازم‌یدکی کامیون داران با سرعت بیشتری انجام شود.

بیمه پایه و تکمیلی رانندگان توسعه می‌یابد

وی درباره بیمه تأمین اجتماعی رانندگان گفت: بیمه پایه رانندگان برقرار شده و سازمان تأمین اجتماعی این فرآیند را انجام می‌دهد. بیمه تکمیلی رانندگان نیز از سوی راهداری پیگیری شده است و در مردادماه امسال، قرارداد جدید با بیمه‌گر امضا می‌کنیم و افراد بیشتری از خانوارهای رانندگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بحث سخت و زیان‌آور بودن مشاغل رانندگی نیاز به قانون مجزا دارد که در حوزه کاری سازمان راهداری نیست و باید سازمان تأمین اجتماعی آن را پیگیری کند.

موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۰ درصدی بلیت اتوبوس

وی در خصوص قیمت بلیت اتوبوس بین‌شهری نیز اظهار داشت: در حال حاضر بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافته است. از ایام نوروز این افزایش اعمال شد اما با توجه به افزایش قطعات یدکی و اقلام مصرفی اتوبوس‌ها، این افزایش باقی ماند که پس از انجام مکاتبات سازمان راهداری با ستاد تنظیم بازار و پذیرش این ستاد، افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس ابلاغ شده است.

حسن نیا ادامه داد: در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد هم تعداد مسیرهایی که اتوبوس‌ها پیمایش دارند و هم ازنظر تعداد مسافر با افزایش استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای روبه‌رو بوده است. بااین‌حال هنوز نتوانسته‌ایم ضریب اشغال اتوبوس‌ها را بیشتر از ۶۰ درصد افزایش دهیم.

در همین رابطه