رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

اصلاح ساختار اقتصادی تنها راه عبور از بحران کنونی است

رشد منفی سرمایه‌گذاری و مصرف، وضعیت نامساعد صادرات، توزیع یارانه قابل توجه برای انرژی و بی‌نصیب ماندن حوزه تولید از این یارانه‌ها، از جمله مباحثی بود که مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران در جلسه هیات نمایندگان این اتاق مطرح کرد. به عقیده او این اتفاقات حوزه تولید را در معرض خطر قرار داده و تنها راه نجات تولید، اصلاح ساختار اقتصادی است.

28 خرداد 1398
کد خبر : 29119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با حضور هیات رئیسه اتاق ایران و اعضای اتاق تهران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نشست با اشاره به استقبال اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران از انتخابات هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی، گفت: فضای انتخابات بسیار مناسب بود و به نظر می‌رسد در این دوره با هماهنگی که در هیات رئیسه اتاق ایران وجود دارد، اتاق بتواند در حل مشکلات اقتصادی کشور مؤثرتر عمل کند.

مسعود خوانساری با تأکید بر اینکه کار اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی با توجه به شرایط کشور، سخت و مشکل خواهد بود، افزود: با اتحاد و همبستگی که در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق شکل گرفته، می‌توان بهتر عمل کرد و با همکاری، زمینه را برای حل مشکلات فراهم آورد.

او در ادامه به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و با استناد به آمارهای موجود، گفت: از سال 1392 تا 1398 طی 24 فصل رشد سرمایه‌گذاری در 14 فصل منفی بوده و میانگین رشد سرمایه‌گذاری به منفی 3.8 درصد رسیده است.

نائب رئیس اتاق ایران افزود: همچنین رشد مصرف از سال 1392 تا 1397 در 24 فصل، تنها در 9 فصل مثبت بوده و میانگین آن در تمام فصول منفی 2.2 بوده است. علاوه بر اینها آخرین آماری که مرکز آمار ایران از تورم ارائه داده نشان می‌دهد نرخ تورم به 26.9 درصد و رشد اقتصادی به منفی 4.9 درصد رسیده است.

خوانساری با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای رسمی، صادرات کشور در سال 97 نسبت به سال قبل 6 درصد و واردات 21.7 درصد کم شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر واردات کشور، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه موردنیاز تولید است این نگرانی وجود دارد که امسال اگر فکری اساسی نشود بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تولیدی با مشکل روبه‌رو شوند.

او ادامه داد: به‌جز این بحران دیگری که هم‌اکنون بنگاه‌ها با آن روبه‌رو هستند، بحران نقدینگی است. با توجه به تورم و قیمت ارز، نقدینگی بنگاه‌ها دچار مشکل اساسی شده است که باید به این موضوع هم به‌صورت جدی پرداخته شود.

این فعال اقتصادی افزود: در جمع‌بندی کلی آمارها می‌توان گفت در سال 98 با توجه به رشد منفی، کاهش صادرات، تورم و رکودی که به وجود خواهد آمد واحدهای تولیدی در معرض خطر جدی هستند و تنها راه اصلاح شرایط، با توجه به تحریم‌هایی که کشور با آن روبه‌رو شده است، پرداختن به ساختار اقتصادی کشور است.

خوانساری در ادامه به یارانه‌هایی که دولت به‌صورت آشکار و پنهان پرداخت می‌کند به‌عنوان یک چالش مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای سازمان برنامه دولت سالانه 800 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌کند در شرایطی که کل وابستگی اقتصاد کشور به نفت حدود 200 هزار میلیارد تومان است، یعنی اگر ما از کل اعتباراتی که به‌عنوان یارانه پرداخت می‌شود، یک‌چهارم آن را در بودجه صرف کنیم و یک‌چهارم هم به‌صورت نقدی به طبقات آسیب‌پذیر جامعه بدهیم می‌توانیم ساختار اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این نیاز به شجاعت و اقتدار دارد.

رئیس اتاق تهران در ادامه به برخی از اعداد و ارقام که به‌عنوان یارانه پرداخت می‌شود اما اصلاً به چرخه تولید وارد نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی در سال 1397 در بخش یارانه سوخت 123 هزار میلیارد تومان تنها به‌عنوان یارانه بنزین، 130 هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه گازوئیل و 280 هزار میلیارد تومان برای گاز طبیعی یارانه پرداخت شده و درمجموع تنها یارانه این سه نوع انرژی 533 هزار میلیارد تومان بوده است و حالا تصور کنید اگر این اعداد به تولید بیایند چقدر می‌توانند اثرات مثبتی داشته باشند و به اصلاح ساختار اقتصادی منجر شوند.

او ابراز امیدواری کرد در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق، بخش خصوصی بتواند در اتاق پیشنهادهای مشخصی را برای اصلاح ساختار اقتصادی ارائه دهد و کمیسیون‌ها هم به‌صورت تخصصی روی چالش‌های اقتصاد خرد و کلان کار کنند تا باری از مشکلات اقتصادی کشور کم شود.

در همین رابطه