رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

ابوالفضل روغنی در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت در مقابله با قاچاق ضعیف عمل کرده است

به گفته ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران دولت در مقابله با قاچاق ضعیف عمل کرده و حداقل انتظار این است که بحث تک‌نرخی کردن نرخ ارز را سریع‌تر اجرا کند.

12 مرداد 1395
کد خبر : 2912
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران دولت در مقابله با قاچاق ضعیف عمل کرده و حداقل انتظار این است که بحث تک‌نرخی کردن نرخ ارز را سریع‌تر اجرا کند.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران - عکس: زهرا رمضانی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره طرح‌های ضربتی مبارزه با قاچاق از جمله جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق در پاساژ علاءالدین به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: «اینگونه برخوردها برخورد با معلول است نه برخورد با علت. چنین برخوردی مانند این است که بجای دستگیر کردن قاچاقچی، سراغ کسی می‌رویم که مواد مصرف می‌کند و او را دستگیر می‌کنیم.»

او با تاکید بر اینکه "مسئله قاچاق باید به صورت ریشه‌ای حل شود"، ادامه داد: «بخش وسیعی از حل شدن این معضل در گروی تک نرخی کردن ارز است؛ در حال حاضر به دلیل وجود مابه التفاوت نرخ ارز، قاچاق در کشور ما مزیت‌دار است  که باید مزیت‌های قاچاق را از قاچاقچیان بگیریم. لازم است نرخ دلار را به قیمت واقعی در بازار عرضه کنیم و زمانی‌که این اتفاق افتاد، می‌بینیم برای قاچاقچی هیچ جذابیتی وجود ندارد که بخواهد مواد یا کالایی را وارد کشور کند که به اقتصاد ملی ضربه بزند.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به آسیب‌پذیر شدن صنایع داخلی توسط قاچاق، اظهار کرد: «بزرگ‌ترین مشکل کشور ما در بخش تولید ورود کالاهای قاچاق است. چرا که همه صنایع مانند نساجی و کاغذ و به خصوص پوشاک و لوازم خانگی با قاچاق آسیب‌پذیر شده‌اند.»

روغنی همچنین با اشاره به نظام‌های کنترلی موجود در دنیا برای واردات و صادرات، افزود: «طی این مدت طرح‌هایی مانند شبنم در داخل کشور اجرا شد که بعد از چند وقت کنار گذاشته شد. کالاهایی که با طرح شبنم و بارکد وارد بازار می‌شدند تا حدودی می‌توانست کنترل کننده قاچاق باشد. درحال حاضر یکی از پیشنهادات این است که اگر در مغازه‌ای کالای قاچاق وجود داشت مالیات چند برابر از فروشنده گرفته شود که البته این برخورد بازهم برخورد با معلول است.»

او با بیان اینکه "حل کامل معضل قاچاق دست دولت نیست" خاطرنشان کرد: «وقتی از قاچاق سازمان یافته اسم می‌آوریم، معنایش این است که دیگرانی در این موضوع دست دارند و دولت به تنهایی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. البته با تمام این اوصاف دولت در مقابله با قاچاق ضعیف عمل کرده و حداقل انتظار این است که تک نرخی کردن ارز را سریع‌تر اجرا کند.»

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران معتقد است بخش خصوصی بدون حمایت دولت نمی‌‌تواند با قاچاق مقابله کند و تنها کاری که از دست این بخش برمی‌آید، تولید باکیفیت کالای ایرانی با قیمت تمام شده پایین است.

در همین رابطه