رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

محمدرضا کرباسی، در کنفرانس اکو مطرح کرد

درآمدهای گردشگری 10 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد

محمدرضا کرباسی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو، با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی، گفت: درآمدهای حاصل از گردشگری تا 10 درصد تجارت جهانی را شامل می‌شود و این مسئله باید موردتوجه کشورهای عضو اکو که ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارند، قرار گیرد.

28 خرداد 1398
کد خبر : 29125
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو با اشاره به اینکه گردشگری به‌عنوان یک صنعت رو به رشد موردتوجه کشورهای جهان قرار دارد، گفت: درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری تا 10 درصد از کل حجم تجارت جهانی را شامل و در سال‌های گذشته رشدی بالاتر از رشد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا کرباسی، در دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو که در اردبیل برگزار شد، افزود: گردشگری سلامت و پزشکی به‌عنوان یک زیر بخش تخصصی از گردشگری بسیار حائز اهمیت است و نظر به اینکه گردش مالی گردشگر سلامت سه برابر هزینه‌های یک گردشگر برآورد می‌شود، ورود گردشگران سلامت باعث افزایش درآمد کشور پذیرنده شده و تبادل دانش فنی و تخصص را تشویق می‌کند.

کرباسی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار موجود در گزارش سال 2017 سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، درآمدهای جهانی گردشگری سلامت در سال 2004 حدود 40 میلیارد دلار بوده که به 60 میلیارد دلار در سال 2006 افزایش یافته است این رقم در سال 2012 به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده که رشدی 66 درصدی را نشان می‌دهد که این روند با افزایشی صعودی به رقم 140 میلیارد دلار در سال 2014 بالغ شده است.

او افزود: بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی در سال ۲۰۰۷، حدود ۲۰ هزار گردشگر سلامت از خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج وارد ایران شدند و ۱۲ درصد کل درآمد صنعت گردشگری از بخش درمانی به دست آمده است. همچنین در سال 2016 این رقم به 150 هزار توریست افزایش یافته و در سال 2017 تعداد توریست سلامت به رقم 270 تا 300 هزار نفر رسیده که نشانگر رشد دو برابری در تعداد ورود گردشگر سلامت به ایران است.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو تصریح کرد: گردشگران سلامت بیشتر از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه هستند و ایران طی یک دههٔ گذشته پیشرفتی ۲۰ تا ۲۵ درصدی در حوزهٔ گردشگری سلامت داشته است.

کرباسیان تأکید کرد: با در نظر گرفتن تجربه کشورهای عضو ازجمله ایران در توسعه گردشگری سلامت، لازم است منطقه اکو به این بخش از گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشد چراکه بر اساس اطلاعات حاصله سالانه جمع کثیری از بیماران از کشورهای عضو اکو ازجمله افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان و ترکمنستان به سایر کشورهای غیر عضو برای درمان سفر می‌کنند که این امر نه‌تنها هزینه‌های گزافی را به آنان تحمیل می‌کند بلکه در مقصد نیز با مشکلات فرهنگی مواجه می‌شوند درحالی‌که این‌گونه خدمات به‌راحتی در منطقه اکو و با کیفیت بالا و قیمت رقابتی در دسترس است.

او با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی و صنعت اکو در چند ماه گذشته مسئولیت برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری و اجرائی کنفرانس را عهده‌دار بوده است، گفت: برای برگزاری موفق دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو، چهار کمیته شامل شورای اجرائی مستقر در دبیرخانه اتاق اکو، کمیته اجرائی کنفرانس با محوریت ریاست اتاق اردبیل و همچنین کمیته علمی با محوریت انجمن خدمات بین‌الملل سلامت تشکیل شد که با تلاشی مستمر و مجدانه طی جلسات متعدد توانستند ضمن همکاری نزدیک و صمیمانه این رویداد را به نحو احسن تدارک و سازمان‌دهی کند.

کرباسی تصریح کرد: در این کنفرانس راه‌ها و چگونگی گسترش همکاری‌های فی‌مابین کشورهای عضو اکو در گردشگری سلامت در قالب مقالات علمی توسط محققان شرکت‌کننده در کنفرانس در 4 پنل تخصصی موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت همچنین پنل‌های آموزشی دست‌اندرکاران گردشگری پزشکی، استارتاپهای گردشگری سلامت و نمایشگاه تخصصی و نشست‌های B2B نیز در کنار نشست اصلی برگزار مس شود که قطعاً می‌تواند سرآغاز فعالیت‌های منطقه‌ای در بحث گردشگری سلامت باشد.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو اعلام کرد: در پایان بیانیه‌ای نیز شامل موارد مطرح شده در پنلهای تخصصی کنفرانس حاضر در پایان نشست‌ها صادر خواهد شد که امید است با بهره‌گیری از تلاش‌ها و مشارکت کشورهای عضو بتوانیم شاهد اجرائی شدن آن در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت فی‌مابین این کشورها باشیم.

در همین رابطه