رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به مناسبت 50سالگی صنعت گاز

صنعت گاز به بخش خصوصی نیازمند است

15.8درصد از گاز جهان در ایران است؛ نیم‌قرن از عمر صنعت گاز می‌گذرد و اکنون بناست بخش خصوصی به فرایندهای صنعت گاز وارد شود.

12 مرداد 1395
کد خبر : 2914
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نفت تنها دارایی ایران نیست؛ 15.8درصد از گاز جهان نیز در ایران است. با وجود سوخت پاکی که به وفور در خاک این کشور وجود دارد، عمر صنعت گاز در ایران زیاد نیست. دوشنبه (11مرداد) صنعت گاز در ایران 50ساله شد. نیم‌قرن عمر برای صنعت گاز در ایران از آنجا زیاد نیست که 108سال است گاز در این کشور همراه با چاه‌های نفتی خارج شده‌است. هر چاه نفتی در کنار نفت، مقادیری گاز نیز به همراه خود دارد. برخی چاه‌ها نیز مقدار گاز آن‌ها آنقدر زیاد است که به آن‌ها چاه‌های گازی می‌گویند. در ایران نمونه این چاه‌ها بسیار است اما صنعت گاز موفق نشد از همان 108سال پیش از این گاز استفاده لازم را ببرد تا اینکه بالاخره با قرارداد ایران با اتحاد جماهیر شوروی، گاز ایران وارد خطوط لوله و شبکه گازرسانی شد. اکنون ایران موفق شده خود را به مرحله‌ای برساند که دنیا آن را در زمینه تولید گاز به رسمیت می‌شناسد اما طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران باید برنامه‌ریزی‌هایی برای ورود بخش خصوصی به فرایندهای صنعت گاز کشور صورت بگیرد.  

284میلیارد مترمکعب گاز در سال 96 تولید خواهد شد

امروز عسلویه حکم بندر گازی کشور را دارد. همین‌که قدم در فرودگاه عسلویه بگذارید، بوی گاز به مشام می‌رسد؛ از دور مشعل‌های گاز فلر دیده می‌َشود. کشف منابع گازی در پاس جنوبی باعث شده ایران به تدریج خودش را در این عرصه به جهان معرفی کند. طبق گفته بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، در حال حاضر برنامه ایران صادراتِ روزانه 200میلیون مترمکعب گاز است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته (دوشنبه) در همایش 50سالگی تأسیس شرکت ملی گاز گفت: «سال پیروزی انقلاب اسلامی (سال 1357) تولید و مصرف گاز سالانه 2.5میلیارد متر مکعب بوده‌است و برای سال 96 (سال آینده) برآورد آن 284میلیارد مترمکعب است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد مسیر تحول در طول این 37 سال چگونه بوده‌است.» طبق گفته روحانی و بر اساس آمار رسمی، در سال 57 کمتر از یک درصد از جمعیت ایران زیر پوشش گاز بوده‌است اما امروز این آمر به بالای 90درصد رسیده‌است. طبق اهداف تعیین‌شده تا سال 96 بیش از 95درصد از مردم کشور تحت پوشش گاز قرار خواهند گرفت.

برای واگذاری فرایندها به بخش خصوصی برنامه‌ریزی شود

از زمانی‌که شرکت ملی گاز ایران آغاز به کار کرده تا کنون موفق شده خود را در میان 10شرکت برتر خاورمیانه در این عرصه معرفی کند. طبق گزارش شانا، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته‌است: «با توجه به اینکه حجم مسئولیت‌های این شرکت در سال‌های آینده سنگین‌تر می‌شود، باید برای واگذاری فرایندها به بخش خصوصی برنامه‌ریزی کنیم.» سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفته بود: «برای چابک‌سازی شرکت و آنچه که در افق 1404 برای صنعت گاز ترسیم شده می‌بایست سالانه 10درصد از امور به بخش خصوصی واگذار شود.» به این ترتیب امروز این صنعت چاره‌ای ندارد به جز اینکه زمینه را برای فعالیت جدی‌ترِ بخش خصوصی مهیا کند.

در همین رابطه