روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد

اروپا برای ایران خط اعتباری باز می‌کند؛ آغاز به کار اینستکس از جمعه

روزنامه وال استریت ژورنال از تصمیم سه کشور اروپایی برای راه اندازی یک خط اعتباری برای ایران از طریق اینستکس خبر داد.

06 تیر 1398
کد خبر : 29256
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روزنامه وال استریت ژورنال از تصمیم سه کشور اروپایی برای راه اندازی یک خط اعتباری برای ایران از طریق اینستکس خبر داد.

 به نوشته این روزنامه انگلیس، آلمان و فرانسه روز جمعه همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین، قرار است این خط خط اعتباری چند میلیون یورویی را اعلام کنند.

مقام های مطلع به این روزنامه گفته‌اند، دولت‌های اروپایی تلاش های خود را در این هفته تشدید کرده‌اند تا برای زنده نگهداشتن روابط اقتصادی با ایران، سازوکار ویژه مالی موسوم به اینستکس کار خود را شروع کند.

مقام های ایران اخیرا به سه کشور اروپایی حاضر در برجام دو ماه مهلت داده‌اند تا به خواسته‌های تهران در زمینه منتفع شدن از منافع اقتصادی برجام توجه کنند، در غیر این صورت تهران بخشی از تعهداتش را ذیل برجام کاهش می‌دهد.

ایران قرار است امروز تولید اورانیوم با غنای پایین خود را از سقف تعیین شده (300 کیلوگرم) در برجام افزایش دهد. اقدام ایران در پاسخ به فشارهای فزاینده اقتصادی آمریکا انجام می شود.

به دنبال بازگشت تحریم های آمریکا، اکثر شرکتهای اروپایی مجبور به ترک ایران شدند و کشورهای اروپایی قادر به محافظت از این شرکت‌ها در مقابل تحریم های آمریکا نبودند.

ایران در ماه‌های اخیر بارها از اجرایی نشدن اینس‌تکس برای کاهش اثرات تحریم های آمریکا انتقاد کرده و اروپا را به «کم‌کاری» در این زمینه متهم کرده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفته بود که اینستکس در روزهای آینده آماده اجرایی شدن خواهد بود. مقام‌های مطلع هم به وال استریت ژورنال گفته اند، آغاز به کار این سازوکار مالی جمعه به طور رسمی اعلام می‌شود.

این گزارش می افزاید، فرانسه، انگلیس و آلمان قرار است روز جمعه با تزریق دست‌کم چند میلیون یورو سرمایه به خط اعتباری اینستکس، اولین تراکنش‌ها را تسریع خواهند کرد. 

در همین رابطه