رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب‌زاده در شورای گفت‌وگوی استان کرمان مطرح کرد

دستگاه‌های اجرایی برای توسعه صنعت گردشگری برنامه‌ریزی کنند

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حوزه گردشگری برگزار شد. سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان در این نشست ضمن انتقاد از بی‌توجهی به موضوع گردشگری در استان، برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری و اقتصاد این حوزه در استان کرمان را خواستار شد.

09 تیر 1398
کد خبر : 29262
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور نمایندگانی از دولت، مجلس و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حوزه گردشگری برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست از بی‌توجهی به موضوع گردشگری در استان کرمان انتقاد کرد و گفت: گردشگری می‌تواند یکی از پیشران‌های اقتصادی استان باشد؛ اما جایگاه چندانی در برنامه‌ریزی و بودجه جاری استان ندارد و از آن استقبال نمی‌شود.

سیدمهدی طبیب زاده با تأکید بر اینکه باور جدی برای توسعه گردشگری وجود ندارد، توجه جدی به گردشگری و رونق کسب‌وکارها در این حوزه را از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی استان کرمان عنوان کرد و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری و اقتصاد این حوزه در استان کرمان را خواستار شد.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه آمارها حضور سالانه کمتر از 30 هزار نفر گردشگر خارجی به کرمان را نشان می‌دهد، افزود: میزان ورود گردشگران خارجی و داخلی و اقامت آنها در استان به‌گونه‌ای نبوده که تأثیر چندانی در رونق اقتصادی استان بگذارد.

رئیس اتاق کرمان خواستار تقویت و توسعه ساختار، اعتبارات و جایگاه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان برای کمک به رونق و توسعه گردشگری در این استان شد.

او با اشاره به سهم پایین بخش گردشگری از تسهیلات بانکی گفت: به دلیل طولانی‌مدت بودن بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، باید تسهیلات با بازپرداخت بلندمدت به فعالان این بخش ارائه شود و تسهیلات صندوق توسعه ملی در اختیار متقاضیان قرار گیرد، کاری که در استان کرمان اجرایی نشده است.

طبیب زاده با اشاره به نامناسب بودن ترمینال فرودگاه کرمان برای مردم و گردشگران ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح جامع توسعه ترمینال فرودگاه کرمان که قراردادی با بخش خصوصی در این زمینه منعقد شده به‌زودی اجرایی و این ترمینال درشان کرمان راه‌اندازی شود.

در این نشست، پیشنهاد راه‌اندازی کانون هماهنگی گردشگری استان متشکل از 19 دستگاه با ریاست استاندار کرمان، تشکیل صندوق ضمانت گردشگری در استان، اختصاص تسهیلات بانکی به پروژه‌های گردشگری، تهیه و تدوین برنامه گردشگری دو ساله با عنوان کرمان 1400، تهیه آمار و اطلاعات لازم در حوزه گردشگری در قالب پایگاه اطلاعاتی گردشگری استان و راه‌اندازی باجه‌های اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری کرمان در فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و ترمینال مسافربری، مطرح و به تصویب شورا رسید.

برقراری خط هوایی خارجی کرمان- استانبول

در ادامه این نشست استاندار کرمان به برگزاری نشست‌هایی در سال گذشته با موضوع مسائل گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: این نشست‌ها و کارگروه‌ها مصوبات بسیاری داشته و تصمیماتی اتخاذ شده که برخی از آنها از جمله تهیه طرح جامع گردشگری استان اجرایی نشده و باید آنها را پیگیری کرد. محمدجواد فدائی افزود: طرح جامع گردشگری شرق استان کرمان نیز در شورای برنامه‌ریزی استان ارائه و قرار شد نواقص برطرف شود.

محمدجواد فدائی تصریح کرد: راه‌اندازی خط پرواز خارجی برنامه‌ای و نه چارتر به کرمان، از سال گذشته تاکنون پیگیری شد که مقدمات راه‌اندازی پرواز کرمان- استانبول و برعکس توسط ترکیش ایرلاین فراهم شده است و می‌تواند کمک بسیاری به رونق گردشگری استان داشته باشد. فدائی، در رابطه با تهیه طرح جامع گردشگری استان و به کار گرفتن مشاوران داخلی و خارجی، بیان کرد: باید شرح خدمات، اهلیت شرکت‌ها و هزینه تهیه و تدوین طرح توسط سازمان برنامه‌وبودجه استان بررسی و سپس در رابطه با آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه