رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و دبیر کل اتاق ایران به باکو صورت گرفت

مذاکرات اقتصادی و پارلمانی هیات ایرانی در جمهوری آذربایجان

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و علیرضا اشرف دبیر کل اتاق ایران در سفر به جمهوری آذربایجان راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور را بررسی کردند و به مذاکره با مقامات این کشر پرداختند.

13 تیر 1398
کد خبر : 29342
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران در سفر به جمهوری آذربایجان راهکارهای توسعه همکاری های پارلمانی و اقتصادی را در نشست با مقامات پارلمانی و اقتصادی این کشور بررسی کردند.

در این سفر، اعضای این کمیسیون به همراه علیرضا اشرف دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین جواد جهانگیرزاده سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با «شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان دیدار و درزمینه آخرین روند اجرای طرح های مشترک همچون کریدور ریلی شمال- جنوب ، کارخانه خودروسازی، تولید تریلی، وضعیت کارخانه مشترک داروسازی و همچنین راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، توسعه گردشگری و زمینه سازی برای حضور فعال بخش خصوصی کشورمان در اجرای طرح های زیرساختی جمهوری آذربایجان تبادل نظر کردند.

طبق گزارش خبرگزاری صدا و سیما از باکو؛ غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیسون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران در پایان این نشست در گفت وگو با خبرنگار صدا وسیما اجرای طرح مشترک کریدور شمال- جنوب را یکی از مباحث مهم دو کشور دانست و افزود: اگر بتوانیم این طرح را هرچه سریعتر تکمیل کنیم حجم زیادی از ترانزیت کالا که الان به آسیای میانه منتقل می شود از طریق این کریدور و از خاک کشورمان در سریعترین زمان و با هزینه مناسب صورت می گیرد.

وی افزود: خوشبختانه فعالیت ها و اقدامات خوبی در طرف ایران در این زمینه صورت گرفته است به طوری که خط ریلی قزوین- رشت به بهره برداری رسیده است و با سرمایه گذاری مشترکی که برای ساخت خط ریلی رشت- آستارا صورت می گیرد این کریدور تکمیل خواهد شد و ما هم در مجلس توجه خاصی به این طرح داریم.

دیدار با «ضیافت عسگر اف» نایب رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان از دیگر برنامه های نخستین روز سفر هئیت پارلمانی کشورمان به باکو بود که ضمن بررسی موضوعات مطرح در دیدارهای گذشته پارلمان های دو کشور، بر حمایت مجالس دو کشور در اجرای طرح های مشترک تاکید شد. مسائل زیرساختی، سرمایه گذاری های مشترک، راهبردهای توسعه و مناسبت های مردمی از دیگر موضوعات مطرح در این نشست بود.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیسون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران دراین نشست ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، نقش مجالس دو کشور در گسترش روابط دو کشور بویژه در شرایط فعلی را خاطر نشان کرد و تکمیل طرح مشترک کریدورشمال- جنوب را در بخش درآمدزایی غیر نفتی برای هر دو کشور موثر خواند.

ضیافت عسگر اف نایب رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان هم در این نشست بر اهمیت اتحاد و وحدت کشورهای اسلامی تاکید کرد و در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح های مشترک بین دو کشور افزود: جمهوری آذربایجان آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف است.

هیئت پارلمانی کشورمان همچنین از بندر بین المللی و منطقه آزاد تجاری «اَلَت» در حومه باکو بازدید کرد و قرار است فردا در دومین روز از سفر به باکو ضمن بازدید از مجتمع صنعتی «سومقائت» جمهوری آذربایجان با گروه دوستی پارلمانی این کشور دیدار و گفت وگو کند.

در همین رابطه