رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس سازمان امور مالیاتی پیش از خطبه نماز جمعه

فرارهای مالیاتی بزرگ در بخش‌های دولتی و غیردولتی رخ می‌دهد

رئیس سازمان امور مالیاتی بابیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشور از مالیات تامین می‌شود، گفت: فرارهای مالیاتی گسترده‌ای در بخش‌های غیردولتی و حتی گاه در بخش‌های دولتی رخ می‌دهد که موجب ناتمام ماندن برخی اقدامات در کشور می‌شود.

21 تیر 1398
کد خبر : 29440
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: تمام اسناد بالادستی توسعه کشور، سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های توسعه‌ای تاکید دارند که کشور باید مبتنی بر درآمدهای مالیاتی اداره شود و وابستگی به نفت به حداقل برسد.

او تاکید کرد: مسائل فشارها و تحریم‌های ظالمانه حل نمی‌شود، مگر بااینکه کشور مبتنی بر درآمدهای مالیاتی و عدالت مالیاتی اداره شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: تردیدی نیست که لازمه زندگی شخصی و اجتماعی، پرداخت هزینه‌های شخصی و اجتماعی است، اما هزینه‌های اجتماعی که شامل حفظ نظم، امنیت داخلی و خارجی و روابط مردم، آموزش‌وپرورش و بهداشت و پروژه‌های مختلف در اقصی نقاط کشور است چگونه باید تأمین شود؟

معاون وزیر اقتصاد افزود: دو راه وجود دارد، یا مالیات عادلانه متناسب با ثروت و درآمد و مصرف که همان عدالت مالیاتی است اخذ شود و یا پول چاپ شود که نتیجه آن تورم است و تورم نوعی مالیاتی است که فشار آن بیشتر به طبقات متوسط، پایین، بازنشسته و طبقات ضعیف جامعه است.

او اظهار داشت: در تمام کشورهای دنیا، همه هزینه‌های عمومی دولت از مالیات یا قرض مختصر دولت تأمین می‌شود. در کشور ما تنها ۳۷ درصد بودجه، از مالیات تأمین می‌شود. زیر ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشور از مالیات تأمین می‌شود و مردم ما نیز انتظار مالیات عادلانه را دارند.

پارسا بیان کرد: در کشورهای پیشرفته ۲۵ درصد کل درآمدهای مردم به شکل مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت‌ها کشور را اداره می‌کنند. در ایران این رقم تقریباً ۸.۵ درصد است و بنابراین با این عدد پایین بسیاری از کارهای کشور ناتمام می‌ماند و خیلی از کارها آن‌گونه که شایسته است انجام نمی‌شود.

او افزود: نظام مالیاتی کشور حرکت جدیدی را به سمت نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور و تشخیص‌های مبتنی بر اطلاعات واقعی و قطعی مردم آغاز کرده است.

 رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: اگر مانند همه کشورهای دنیا قرار است عادلانه‌ترین شکل مالیات در کشور را مستقر کنیم راهش این است که نظام مالیاتی کشور دسترسی کامل به گردش‌های مالی کشور و اطلاعات مربوط به املاک و دارایی‌های مردم داشته باشد.

او افزود: در تمام کشورها این موضوع است و در قانون ما نیز قانون ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به‌صراحت گفته است. در این زمینه دستگاه‌های اجرایی این فعالیت را شروع کردند و نظام مالیاتی در حال تجمیع اطلاعات در همه زمینه‌هاست و با این تجمیع و کارهای عالمانه، کارشناسانه و عادلانه به‌ پیش‌نویس اظهارنامه‌هایی برای مودیان برسیم که واقعیت توان آن‌ها را نشان می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر مردم متناسب با توان واقعی در توسعه و ساخت کشور مشارکت نداشته باشد مسائل زیادی پیش می‌آید.

او گفت: در کشور ما فرارهای مالیاتی و معوقات مالیاتی بالاست. برای جمع‌کردن این موضوع برنامه‌های عملیاتی مشخص و مدونی در سازمان امور مالیاتی کشور شروع کردیم که تصمیم عالمانه، عادلانه و سالم مبنای آن این است که همچون همه کشورهای دنیا ریزداده‌های اطلاعاتی مربوط به تراکنش‌های مالی و ملک و املاک مردم در اختیار سازمان مالیاتی باشد.

پارسا گفت: فرار مالیاتی، عنوان شیک و ظاهرفریب برای واقعیتی است که نام آن دروغ‌پردازی، جعل اسناد و دست کردن در جیب مردم و خوردن حق مردم است.

او تاکید کرد: اگر افراد متناسب با درآمد و ثروت و مصرفشان پرداخت کنند اداره کشور مبتنی بر مالیات‌ها مقدور است.

رئیس سازمان مالیاتی با طرح این سؤال که چرا هنوز حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های کشور از مالیات تأمین می‌شود؟ گفت: فرارهای مالیاتی بزرگ حتی گاهی در بخش دولتی و خیلی از بخش‌های غیردولتی داریم.

او افزود: مطمئنم کسانی که راجع به کسانی که فرار مالیاتی بالا دارند توصیه، سفارش، پیگیری می‌کنند، اگر می‌دانستند در پشت‌صحنه این فرارها چه واقعیت‌هایی نهفته است به‌هیچ‌وجه حمایت و همراهی نمی‌کردند.

پارسا تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی باقوت نوین‌سازی مالیاتی را در کشور شروع کرده و ادامه می‌دهد و می‌خواهیم به‌جای تشخیص‌های علی الراس که مبتنی بر اطلاعات ناقص و تصمیمات غلط است به سمت تشخیص‌های جامع، قابل‌اعتماد مبتنی بر واقعیت‌های زندگی مردم برویم که اسم آن مدرن سازی نظام مالیاتی کشور است.

حمایت سازمان مالیاتی از افرادی که کار سالم می‌کند

پارسا بابیان اینکه مالیات عادلانه باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف باشد، گفت: در نظام مالیاتی دنیا افراد متناسب با هر نوع درآمد و سود مشمول مالیات می‌شوند مگر اینکه قانون‌گذار معافیت در نظر بگیرد. حمایت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین‌دار از کسانی که کار سالم دارند وظیفه حکومت است. اما این برای کسانی است که سالم کار می‌کنند.

معاون وزیر گفت: سازمان امور مالیاتی نهایت همکاری و همدلی با کسانی که سالم کار کردند و می‌کنند را انجام می‌دهد اما کسانی که فرار مالیاتی و بدهی معوق دارند که مبتنی بر کارهای غیرقانونی است را به‌شدت برخورد می‌کنیم.

اخذ مالیات از خریداران بالای ۵ هزار سکه

پارسا گفت: در تمام دنیا بر درآمدهای بادآورده و درآمدهایی که به هر شکل عاید آمده مالیات تعیین می‌کنند. سیاستی را به‌عنوان فروش سکه انجام شد و سال ۱۳۹۷، پنج میلیون و ۸۹۰ هزار سکه توسط ۱۰۲ هزار نفر خریداری شد. ۵۸ هزار نفر از این تعداد زیر ۲۰ سکه خریدند و بنابراین مشمول مالیات نیستند. ۴۹۰ نفر بیش از هزار سکه خریدند، ۳۸ نفر بیش از پنج هزار سکه خریدند و یک نفر ۳۸ هزار سکه خریده است.

وی افزود: سکه را با قیمت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خریدند که امروز با قیمت حدود چهار میلیون است. بنابراین باید مالیات این ثروت بادآورده پرداخت شود و قانون نیز این را می‌گوید و تکلیف ما نیز این است. معلوم است تعداد ۳۸ نفری که بالای پنج هزار سکه خریدند مخالف هستند و در فضای مجازی جوی را به وجود آورند و اعتراض می‌کنند درحالی‌که این حداقل عدالت است و باقوت انجام می‌دهیم.

باید بر درآمدهای بادآورده مالیات تعیین شود

رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: درزمینهٔ مالیات بر عایدی ثروت که شامل املاک، خودرو، سکه و عرضه است و لایحه آن در وزارت امور اقتصادی دارایی نهایی شده و در حال ارائه به دولت است، می‌گوید بر همه اشکال درآمدهای بادآورده بایستی مالیات تعیین شود.

او افزود: آیا در بحث املاک، منظور مالیات بر کسانی است که خانه شخصی برای زندگی خودشان می‌خواهند؟ به‌هیچ‌وجه آیا منظور مالیات بر تولید مسکن است؟ به‌هیچ‌وجه.

پارسال تاکید کرد: تولیدکنندگان مسکن به هر تعداد انبوه و ملک شخصی که افراد بخرند معاف از مالیات هستند، اما اگر کسی بعد از مرحله تولید به خریدوفروش سوداگرانه می‌پردازد و بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو را بالا و پایین می‌کند حداقلش این است که مالیات حقه خود را بپردازد.

او تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی مردم را ولی‌نعمتان خود می‌داند و بهترین برخورد را با مودیان مالیاتی دارد و باقوت اخذ مالیات حقه که در قانون آمده است را دنبال می‌کنیم اما به‌هیچ‌وجه در مقابل فشارهای درونی و بیرونی، فضای مجازی و غیره سرخم نمی‌کنیم.

در همین رابطه