رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر تاجیکستان

روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان با زیرساخت‎های موجود احیا می‌شود

سفیر تاجیکستان در دیدار با رئیس اتاق ایران از لزوم احیای مناسبات اقتصادی میان دو کشور سخن گفت و خواستار حضور جدی سرمایه‌گذاران ایرانی در تاجیکستان شد. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های قابل توجه ایران و تاجیکستان در سال‌های گذشته، زیرساخت‌های موجود را برای احیای روابط دو جانبه مساعد دانست و بر افزایش سطح روابط دوجانبه تاکید کرد.

03 مرداد 1398
کد خبر : 29614
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نظام‌الدین زاهدوف، سفیر تاجیکستان در تهران در اولین دیدار رسمی خود پس از آغاز مأموریت در کشورمان با غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

در این نشست برگزاری مجدد نمایشگاه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان و دیگر شهرهای این کشور به‌منظور معرفی امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران، توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، گسترش میزان سطح سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیل در صدور روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی توسط دولت تاجیکستان، موردبحث و بررسی قرار گرفت.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با منحصربه‌فرد خواندن اشتراکات فرهنگی ایران و تاجیکستان، زبان مشترک را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بین دو کشور دانست و تصریح کرد: در گذشته همکاری‌های خوبی در زمینه ساخت‌وساز، راه‌سازی و خدمات فنی مهندسی داشتیم. امروز نیز با راه‌اندازی پرواز مستقیم و تأکید سران دو دولت، امیدواریم بتوانیم سطح روابط را از گذشته نیز بیشتر کنیم.

شافعی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای مبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان فراهم است، گفت: در گذشته قراردادهایی به امضا رسیده که متأسفانه در اجرا با اختلاف‌نظر مواجه و متوقف شدند. در این شرایط ایران، آمادگی دارد با حل مشکلات ایجاد شده، زمینه را برای احیای این قراردادها مهیا کند.

شافعی همچنین از آمادگی اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که به‌تازگی تشکیل شده است، برای پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری بین دو کشور خبر داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران همچنین از ضرورت احیای نمایشگاه‌هایی که توسط ایران در شهرهای مختلف تاجیکستان با هدف معرفی توانمندی‌های این کشور برگزار می‌شد، سخن گفت و ادامه داد: در مسیر حمل کالا بین ایران و تاجیکستان مشکلاتی وجود دارد که از سوی کشورهای واسط به وجود آمده‌اند، البته این مسائل نیز با تعامل و مذاکره قابل‌حل است.

در ادامه نظام‌الدین زاهدوف، سفیر تاجیکستان در تهران ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور از کاهش سطح مناسبات تجاری بین ایران و تاجیکستان انتقاد کرد و با تشریح برخی اختلافات ایجاد شده بین دو کشور بر لزوم گرم شدن روابط و پایان دادن به این مسائل، تأکید کرد.

به اعتقاد او، ایران و تاجیکستان، ظرفیت‌ها و امکانات بسیاری در اختیار دارند که به کمک آن‌ها می‌توانند در درازمدت به شرکای تجاری و اقتصادی خوبی برای یکدیگر تبدیل شوند.

زاهدوف میزان مبادلات تجاری سال گذشته میان ایران و تاجیکستان را حدود 65 میلیون دلار برآورد کرد که در مقایسه با 4 تا 5 سال گذشته افت چشمگیری داشته است.

بر اساس اظهارات سفیر تاجیکستان در تهران، در سال‌های گذشته سطح روابط تجاری بین دو کشور حدود 500 میلیون دلار بود که متأسفانه کاهش چشمگیری داشته است.

او در ادامه از نشست‌های اخیر دولت‌های دو کشور و رایزنی برای توسعه حجم مناسبات اقتصادی، سخن گفت و تأکید کرد: طی چند ماه گذشته مذاکرات خوبی بین سران دو دولت انجام شده و تصمیم گرفتند به شیوه‌های مختلف از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و سطح روابط را افزایش دهند.

سفیر تاجیکستان در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت این کشور در تأمین برق موردنیاز خود اشاره کرد و گفت: تاجیکستان با همکاری و سرمایه‌گذاری‌های ایران توانست نه‌تنها برق موردنیاز خود را تأمین کند، بلکه به صادرکننده انرژی هم تبدیل شود.

زاهدوف افزود: همچنین با اصلاحات صورت گرفته، توانستیم امنیت غذایی کشور را نیز تأمین کنیم. حال به دنبال آن هستیم که از نظر صنعتی نیز ظرفیت‌های کشور را توسعه دهیم که برای تحقق این هدف، خواستار توسعه روابط با ایران هستیم.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز در جریان این ملاقات، از برنامه‌ریزی برای میزبانی اتاق مشترک ایران و تاجیکستان از هیات تجاری این کشور در مشهد و برگزاری مجمع تجاری برای تشریح امکانات اقتصادی دو کشور خبر داد که طبق اظهارات او متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، پاسخی در مورد زمان و چگونگی اعزام این هیات دریافت نشده است.

او همچنین به مشکلات پیش‌آمده برای شعبه یکی از بانک‌های ایرانی فعال در تاجیکستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به وضعیت پیش‌آمده، فعالان اقتصادی که قصد کار طولانی‌مدت در این کشور را دارند، در نقل و انتقالات پولی خود دچار مشکل شده‌اند. بنابراین خواستار حل این مسئله از سوی دولت تاجیکستان هستیم.

 

در همین رابطه