رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بر اساس اعلام بانک مرکزی

بازار متشکل ارزی، 21 مرداد با 100 صرافی رسما آغاز به کار می‌کند

بازار متشکل ارزی تا چند روز دیگر کار خود را آغاز می‌کند و گفته می‌شود آغاز به کار این بازار با بیش از 100 صرافی خواهد بود که در ادامه نیز به تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد تا بتوان قیمت واقعی ارز را در تهران کشف کرد.

07 مرداد 1398
کد خبر : 29688
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 بازار متشکل ارزی که قرار بود تا آخر خردادماه آغاز به کار کند، بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، قرار شده است تا فعالیت رسمی این بازار از 21 مردادماه آغاز شود.

در ابتدا حق عضویت صراف‌ها در این بازار 100 میلیون تومان اعلام شده بود، اما با چانه‌زنی قرار شد تا صراف‌ها با پرداخت 25 میلیون تومان به عضویت این بازار درآیند.

هجدهم دی ماه شورای پول و اعتبار به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا موضوع «بازار متشکل معاملات ارزی» را مطرح و تصویب کرد.

بازار متشکل ارزی جزو مهمترین برنامه‌های عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بوده است؛ همتی قبلاً در خصوص جزئیات بازار متشکل ارزی گفت: بازار متشکل ارزی باید شکل بگیرد؛ در خیابان و کوچه و پس کوچه‌ها نمی‌توان این بازار را شکل داد و نباید بازار غیرمتشکل داشته باشیم.

به گفته همتی، بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می‌شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی‌ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه‌اندازی می‌شود و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد. بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.

یک ماه پس از تصویب این مصوبه، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما خبر از راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارزی داد و اعلام کرد این بازار از اواسط فروردین ماه کار خود را آغاز می‌کند.

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال 97، ضمن تایید این خبر، تاکید کرد: «با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی پیش‌بینی می‌کنیم حجم صادرات در سال 98 تا حد قابل توجهی افزایش یابد».

موضوعات :
در همین رابطه