رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون تشکل‌های اتاق ایران خبر داد

آغاز فرآیند بازنگری، تجدید ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های وابسته به اتاق ایران

طبق اعلام معاونت تشکل های اقتصادی اتاق ایران، به روز رسانی، تجدید ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های اقتصادی وابسته به اتاق ایران در سال 98، در مرحله اجرا قرار گرفت.

09 مرداد 1398
کد خبر : 29709
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بنابر اطلاع معاونت تشکل های اقتصادی اتاق ایران، به روز رسانی، تجدید ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های اقتصادی وابسته به اتاق ایران در سال 98، در مرحله اجرا قرار گرفت. در همین زمینه نادر سیف معاون تشکل های اتاق ایران با اشاره به اهداف تعریف شده و سیاست های کلان اتاق ایران، از آغاز روند ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های زیرمجموعه اتاق ایران در سال 98 خبر داد.

بر اساس اطلاع معاونت تشکل‌های اتاق ایران طبق مصوبه هیات نظارت و راهبردی تشکل‌ها و همچنین مصوبه کمیسیون معاملات اتاق ایران، مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران به عنوان مجری طرح بازنگری، تجدید ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل های وابسته به اتاق ایران انتخاب شده است. این تصمیم با توجه به نتایج ارزیابی و رتبه بندی سال 96 و همراهی و همکاری تشکل ها در تمام مراحل پروژه انجام و مقرر شد تشکل‌های اقتصادی، در سال جاری تجدید ارزیابی و ظرفیت سنجی شوند.

نادر سیف معاون تشکل های اتاق ایران در همین زمینه اعلام کرد: با توجه به این که تجدید ارزیابی تشکل های اقتصادی اتاق ایران جزو برنامه های مصوب 1398 معاونت تشکل‌ها بوده، در راستای اجرای برنامه های مصوب معاونت تشکل ها در سال جاری، تجدید ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران آغاز شد.

او افزود: در گام نخست همانند مرحله قبل، تشکل‌ها باید با خوداظهاری، وضعیت خود در شاخص‌های تعیین‌شده را مشخص کنند.

راهبرد اصلی  طرح ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل ها، مشارکت حداکثری و همراهی تشکل ها با مجری، در اجرای بهینه طرح است. به همین دلیل، این دوره ارزیابی نیز همچون دوره قبلی، بر اساس خودارزیابی تشکل‌ها صورت می گیرد.

سیف تصریح کرد: در این ارزیابی، شناسایی توانمندی‌ها، نقاط قوت و فرصت‌های بهبود تشکل‌ها، آشنایی پارلمان بخش خصوصی با سطح کیفی هر یک از تشکل‌ها و تحولات آن نسبت به ارزیابی گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته معاون تشکل های اتاق ایران بازنگری نسبت به روند حمایت‌های اتاق ایران از تشکل‌ها، فراهم شدن زمینه رشد و ارتقای آنها، مهم‌ترین اهداف این طرح است.

سیف با تاکید بر اهمیت ارزیابی تشکل ها گفت: اتاق ایران پس از اتمام روند ارزیابی و ظرفیت سنجی می‌تواند راهکارهای لازم برای تبدیل فرصت‌های بهبود به نقاط قوت، به هر یک از تشکل‌ها اعلام کند؛ مواردی که اگر روی آنها تمرکز شود، سطح کیفی آنها را بهبود می‌بخشد.

معاون تشکل‌های اتاق ایران در ادامه با اشاره به چندمرحله‌ای بودن روند ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل‌ها، تصریح کرد: در مرحله اول، ارزیابی‌های اولیه صورت می‌گیرد. در این رابطه مدلی طراحی شده است که بر مبنای آن مطالعات تطبیقی در مورد کشورهایی که هم‌سطح ایران بوده و درعین‌حال در امر تشکل‌گرایی پیشرو هستند، موردتوجه قرار می‌گیرد. در طراحی این مدل، شاخص‌های نهایی ارزیابی، به ویژه حکمرانی، تاثیرگذاری بر سیاست‌ها، عضویت، تنظیم‌گری و خدمات تعریف شده و مدل رتبه‌بندی و شرایط احراز، مطرح می‌شود.

سیف افزود: در مرحله بعدی، اطلاعات هر تشکل دریافت شده و برای هر یک به طور مجزا گزارش ارزیابی و گزارش ظرفیت سنجی تهیه می‌شود. در نهایت گزارش مقایسه‌ای کل تشکل‌ها تدوین و ارائه خواهد شد. همچنین تعداد اعضای تشکل‌ها، کارگروه‌ها، کمیته‌ها و کمیسیون‌های زیرمجموعه هر تشکل، فعالیت‌های آموزش و پژوهشی، خدماتی که هر تشکل برای اعضای خود در نظر گرفته است، زمینه‌سازی برای جذب اعضای جدید، داشتن پایگاه اطلاعاتی، اقدامات برای گسترش بازار، خدمات زیرساختی، بانک اطلاعاتی، تدوین استراتژی، تأثیر تشکل در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور، ایجاد اشتغال مستقیم، برگزاری مجامع و انجام تکالیف قانونی و برگزاری نمایشگاه‌ها از جمله مهمترین شاخص‌هایی هستند که در روند ارزیابی و ظرفیت سنجی مورد توجه هستند.

بر اساس توضیحات ارایه شده از سوی معاون تشکل های اتاق ایران، در این ارزیابی نکاتی نظیر عقلانیت اداری، دانش نمایندگی کردن و کار تشکلی انجام دادن، ضرورت‌های ساماندهی در مناسبات تعاملات تشکل‌ها با اعضای خود و سازمان‌های دیگر، بهبود شیوه‌ها و روش‌های اداری و رضایت‌مندی اعضا سنجیده خواهد شد.

سیف در خصوص زمان اعلام نتایج گفت: پروژه ارزیابی و ظرفیت سنجی تشکل‌ها برون‌سپاری شده است و مراحل کار توسط یک مجموعه که با فعالیت تشکلی آشنایی دارد، انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که طی دو ماه نتایج اولیه این موضوع اعلام شود.

در گام نخست اجرای این پروژه، روش خوداظهاری ملاک قرار گرفته و طبق تعاریف و شاخص‌های مطرح شده، اطلاعات تشکل ها به مرکز رتبه بندی اتاق ایران ارسال می شود و از کلیه تشکلها درخواست می گردد نهایت همکاری را با مرکز ملی رتبه بندی به عنوان مجری طرح را معمول فرمایند تا طبق برنامه زمان بندی هرچه سریعتر نتایج این پروژه احصا شود.

معاون تشکل های اتاق ایران اظهار امیدواری کرد این پروژه با همکاری و دقت نظر تشکل های وابسته به اتاق ایران بتواند نتایج ارزشمندی نظیر ارتقای شاخص ها و بهبود جایگاه تشکل ها فراهم آورد.

در همین رابطه