رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور:

130 تا 300 هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رقم فرار مالیاتی در کشور را بین 130 تا 300 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از راه اندازی اداره کل مبارزه با این پدیده مذموم از ابتدای امسال خبر داد.

13 مرداد 1395
کد خبر : 2976
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رقم فرار مالیاتی در کشور را بین 130 تا 300 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از راه اندازی اداره کل مبارزه با این پدیده مذموم از ابتدای امسال خبر داد.

سید کامل تقوی‌نژاد، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

«سیدکامل تقوی نژاد» امروز (چهارشنبه) در پایان نشست با فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی تهران با اعلام این مطلب افزود: از ابتدای امسال و با تشکیل اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی، اعمال ماده 181 قانون مالیات های مستقیم و راه اندازی کمیته خدمات مودیان در اداره های استانی، نسبت به مبارزه به این پدیده زشت و مذموم در کشور گام های اساسی برداشته شده است.
به گفته این مقام مسوول، همه تراکنش های بانکی مشکوک از مراجع مختلف اخذ شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد تا کمیته گفته شده رسیدگی کند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: صاحبان این تراکنش ها، اگر در زمره مودیان مالیاتی نباشند با تشکیل پرونده، مالیاتشان دریافت می شود.
تقوی نژاد خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده، امسال دست کم 50 هزار میلیارد ریال از این مبلغ شناسایی و وصول می شود که در بخش های مختلف وجود دارد.
به گفته وی، آمار و اطلاعات لازم برای اخذ مالیات در بخش های تولید و واردات از مبادی رسمی وجود دارد، اما عمده فرار مالیاتی مربوط به قاچاق کالاها و همچنین زنجیره های ناشناخته ای است که در مرحله پس از تولید به وجود می آید.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تفاوت بالای این ارقام، گفت: برآوردهای مختلف با شیوه های گوناگون از جمله از طریق تولید ناخالص داخلی، میزان مالیات و یا نسبت سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی است که این تفاوت ها را به وجود آورده است.
وی بیان داشت: هم اینک سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی هفت درصد است که با برآورد کارشناسان می تواند به بیش از 10 درصد نیز افزایش یابد.
تقوی نژاد خاطرنشان کرد: در صورت وصول ارقام مربوط به فرارمالیاتی، دستیابی به سهم 10 درصدی امکانپذیر است که در قانون برنامه ششم توسعه نیز این موضوع را متعهد شده ایم.
وی ادامه داد: جهت گیری سازمان امور مالیاتی این است که با افزایش پایه های جدید مالیاتی، ایجاد منابع جدید برای دریافت مالیات و همچنین دریافت مالیات از منابع ناشناخته، افزایش درآمدها در کشور اتفاق بیفتد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در قانون دو نوع مجازات برای فرار مالیاتی در نظر گرفته شده که مورد نخست مربوط به پنهان کنندگان مالیات و مورد دوم مربوط به همکاران و مباشران در این پدیده است.
به گفته این مقام مسوول، در قانون مالیات های مستقیم نیز مجازات های حقوقی و کیفری به این موضوع اضافه شده است و مواد 274 تا 277 قانون به این مساله اشاره دارد.
وی همچنین گفت: مجازات های نوع ششم می تواند برای این افراد از طریق شعبه های خاص و یا شعب فعلی اعمال شود.
تقوی نژاد بیان کرد: در قانون جدید اجازه تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات مالیاتی به قوه قضاییه داده شده و اینجانب خودم در نامه ای به رییس قوه قضاییه، تکمیل این شعبه ها را به صورت خاص خواستار شدم.
به گزارش ایرنا، پیش تر این مقام مسوول عنوان کرده بود، با توجه به اینکه نزدیک به 30 درصد از اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف و تولید ناخالص ملی حدود 9 هزار تریلیون ریال ( 900هزار میلیارد تومان) است جمع درآمد مالیاتی کشور 900هزار میلیارد ریال می شود.

در همین رابطه