موضوع اتصال کارت سوخت به کارتبانکی، آبان ماه سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. محمدجواد آذری جهرمی آن زمان از تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارتبانکی خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن میشد، درحالیکه با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارتبانکی این میزان صرفهجویی خواهد شد.
او همچنین دربارهٔ مزایای این طرح گفته بود: بهجای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس + ۱۰ ثبتنام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینهای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارتبانکی به کارت سوخت متصل میشود.
امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - نیز با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، گفته بود: در طرح اتصال کارت سوخت به کارتبانکی و تبادل اطلاعات بین آنها از صدور ۱۰ میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساختها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری شد.
حتی تا اردیبهشتماه سال جاری نیز همچنان تصمیم به اتصال کارت سوخت و کارتبانکی بود تا جایی که زیبا اسماعیلی -سخنگوی پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران- گفته بود: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبتنام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبتنام و کارتبانکی به سامانه معرفی کردهاند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارتبانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.
اما درنهایت اواخر تیرماه اعلام شد کارتبانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیهبندی اعمال شود و در حال حاضر نیز برنامهای برای سهمیهبندی بنزین وجود ندارد و به همین دلیل اتصال کارتبانکی به کارت سوخت اجرایی نمیشود. درعینحال استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه اجباری شده است و همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند، میتواند با مراجعه به پلیس +۱۰ تقاضای صدور کارت کنند.
پسازآن این شائبه مطرح شد که اشکالات فنی مانع از اتصال کارت سوخت به کارتهای بانکی شده اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع گفت: اشکال فنی در اتصال سیستم کارتبانکی به سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه، دونرخی بود که قابلیت کار کردن داشت، اما در سناریوی تکنرخی، به نظر میرسد استفاده از کارتبانکی با سیکل فعلی شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشته باشد.
ازآنپس شرکت ملی پست نیز در تلاش است کارتهای سوخت را به مالکان خودروها برساند و از طرفی افراد برای دریافت این کارتها، باید به مراکز پستی مراجعه کنند که به نظر میرسد این موضوع انتقادهای زیادی را در پی داشته است و درحالیکه حتی روزهای پایانی هفتهٔ گذشته نیز دفاتر پستی برای تحویل کارتهای سوخت باز بودند، اما هنوز کارتهایی هستند که در پست ماندهاند و از طرفی افراد زیادی از روند طولانی و بینظم دریافت کارتهایشان شکایت دارند.
انتقاد از این فرآیند به شبکه اجتماعی توییتر هم کشیده شده و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به تویید یکی از کاربران از روند انتظار مردم در صف دریافت کارت سوخت، نوشت: لجاجت میتواند به حدی باشد که مردم را ساعتها توی صفهای مختلف نگه دارند، اما مبادا که از فناوری اطلاعات و شفافیت بهره ببرند. گیرم که نمیتوانید به کارتبانکی اعتماد کنید؛ به ثبتنام الکترونیکی هم نمیتوانستید؟ فقط میتوانم بگویم متأسفم!
درعینحال رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- نیز در توییتر خود برنده مواجهه کارت هوشمند سوخت با پروژه "هر کارتبانکی، یک کارت سوخت" را نظام اداری غیر شفاف، ناکارآمد و فرآیند غیرقابل نظارت و تکبانکی دانست و نوشته است: بازنده مردم در صف و اعتماد مردم البته آنهایی که امیدشان را برای تغییر زود از دست میدهند.
به نظر میرسد اینکه چرا اتصال کارت سوخت به کارتبانکی که در ابتدا یکی از ثمرههای دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفهجویی را در پی داشت، بهیکباره لغو شد و دلایلی ازجمله عدم سهمیهبندی و یا تکنرخی بودن بنزین را برای این موضوع عنوان کردند، نهتنها مورد سؤال کاربران و مالکان خودرویی است که این روزها باید بخشی از صرف خود را برای دریافت کارت سوخت در صفهای طولانی بگذرانند، بلکه مسئولان فناوری اطلاعات هم چندان دلخوشی از لغو این پروژه ندارند؛ هرچند در این زمینه مدعیاند کاری از دستشان برنمیآید.