رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران به بهانه سفر فعالان اقتصادی به سوئیس، گزارش می‌دهد

از سرزمین ساعت و شکلات چه می‌دانید؟

اقتصاد سوئیس یکی از پایدارترین اقتصادهای جهان به شمار می‌آید؛ این کشور موفق شده با سرمایه‌گذاریِ خارجیِ مستمر، استقلال ویژه‌ای برای اقتصاد خود ایجاد کند.

16 مرداد 1395
کد خبر : 3002
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بعید است کسی در ایران نام «هایدی» را نشنیده باشد؛ دخترک لپ‌قرمزی که شناخته‌شده‌ترین اثر ادبی سوئیس به شمار می‌آید. اگر هم کسی سوئیس را با نام این اثر ادبی‌اش نشناسد حتما آن را با نام ساعت و شکلات می‌شناسد. قرار است هیاتی اقتصادی از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به سرزمین ساعت و شکلات بروند. بخش‌های خصوصی از سراسر کشور به همراهی پدرام سلطانی از 30شهریور تا 2مهر 1395 به سوئیس سفر خواهند کرد. پایگاه خبری اتاق ایران به همین بهانه مروری بر اقتصاد سوئیس و روابط تجاری این کشور با ایران داشته‌است.

پایدارترین اقتصاد جهان در سرزمین هایدی

اقتصاد سوئیس یکی از پایدارترین اقتصادهای جهان به شمار می‌آید. سیاست این کشور بر تأمین حداکثر امنیت و ثبات در درازمدت است. این کشور موفق شده با سرمایه‌گذاریِ خارجیِ مستمر، استقلال ویژه‌ای برای اقتصاد خود ایجاد کند. این کشور بسیار کوچک است و نیروی کار حرفه‌ای آن بسیار زیاد است به همین خاطر صنعت و تجارت حرف اول را در اقتصاد سوئیس می‌زند. این کشور جزو موفق‌ترین کشورها در زمینه افزایش درآمد سرانه است. بر اساس شاخص ابداعاتِ سال 2015، اقتصاد سوئیس رتبه اول را در جهان داشته‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 معادل 1.8درصد بوده‌است. نرخ تورم نیز در این کشور منفیِ 0.01درصد است. البته حدود 9.1درصد از جمعیت این کشور در سال 2012 زیر خط فقر زندگی کرده‌اند. نرخ بیکاری نیز در سوئیس در سال 2014 حدود 4.54درصد بوده‌است.

یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی سوئیس، ساعت است. این کشور جزو صادرکنندگان مهم ساعت در جهان به شمار می‌آید. بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین شرکت‌های ساعت‌سازیِ جهان در سوئیس مشغول به کار هستند. بخش مهمی از اقتصاد این کشور نیز بر پایه توریسم است. کوهستان‌های این کشور میزبان گردشگرانی هستند که برای ورزش‌های برفی به این کشور سفر می‌کنند. این کشور هر سال در همین کوهستان‌های پر از برف، در شهر داووس میزبان یکی از مهم‌ترین نشست‌های اقتصادی جهان یعنی داووس است. قریب به هشت میلیون نفری که در سوئیس زندگی می‌کنند در زمینه خوراکی‌ها نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این کشور با انواع شکلات نیز در جهان شهرت دارد.

آمار گمرک در مورد روابط ایران و سوئیس چه می‌گوید؟

نگاهی به آمار گمرک گویای روابط تجاری ایران و سوئیس است. بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، میزان واردات ایران از سوئیس بسیار بیشتر از صادرات آن به این کشور است. در نه‌ماهه سال 94 میزان صادرات غیرنفتی ایران به سوئیس تنها معادل 6میلیون و 600هزار دلار بوده‌است و در مقابل در همین بازه زمانی، ایران معادل 1میلیارد و 860میلیون و 500هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده‌است. بررسی روند 10ساله مبادلات تجاری ایران و سوئیس نیز نشان می‌دهد در 10سال گذشته ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته‌است. در حالی‌که صادرات ایران به سوئیس در سال 85 معادل 19میلیون و 900هزار دلار بوده، میزان صادرات ایران به این کشور در سال 93 به میزانی معادل 10میلیون و 700هزار دلار رسیده‌است. «فرش و کف‌پوش نسجی»، «زعفران»، «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات» و «نوعی گل و غنچه» از جمله اقلام صادراتی ایران به سوئیس است. در مقابل «ذرت دامی»، «لوبیای سویا»، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد»، «روغن خام سویا»، «انواعی از دانه‌ها» و «مکمل‌های دارویی» نیز از جمله اقلام وارد شده به ایران از سوئیس هستند.

در همین رابطه