رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

مکرون: به توافق میان ایران و آمریکا امیدوارم

ترامپ با «فروش محدود» نفت ایران موافقت کرد

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه در پایان نشست 3روزه سران گروه7 در نشست خبری با امانوئل مکرون اعلام کرد که با طرح رئیس‌جمهور فرانسه برای «فروش محدود» نفت ایران موافق است. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که با گشایش «اعتبار اسنادی» (Letter of Credit) موافق است تا ایران بتواند در «کوتاه‌مدت» نیازهای خود را تامین کند.

05 شهریور 1398
کد خبر : 30049
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه در پایان نشست 3روزه سران گروه7 در نشست خبری با امانوئل مکرون اعلام کرد که با طرح رئیس‌جمهور فرانسه برای «فروش محدود» نفت ایران موافق است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که با گشایش «اعتبار اسنادی» (Letter of Credit)  موافق است تا ایران بتواند در «کوتاه‌مدت» نیازهای خود را تامین کند. ترامپ همچنین گفت که اعتبار لازم، از طریق فروش نفت ایران تامین خواهد شد. او افزود که کشورهای حاضر در برجام مجری این طرح خواهند بود و آمریکا در آن شرکت نخواهد داشت.

بر اساس طرح مکرون که از چند هفته پیش مطرح شده، ایران می‌تواند حداقل 700 هزار بشکه در روز نفت بفروشد تا پول حاصل از آن وارد سازوکار مالی اینستکس شود. ایران در مقابل می‌پذیرد به تعهدات برجامی خود به طور کامل بازگردد و بر سر مسائل منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس بر سر میز مذاکره بنشیند.

دونالد ترامپ در ادامه سخنانش در این نشست مدعی شد اقتصاد ایران به‌خاطر سیاست‌های آمریکا تحت فشار است. او در عین حال گفت: «من معتقدم ایران کشوری با ظرفیت‌های فوق‌العاده است. ما ایران را بدون سلاح هسته‌ای می‌خواهیم اما من هرگز به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیستم.»

ترامپ خواسته‌های آمریکا را عدم‌دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، عدم‌دسترسی به موشک‌های بالستیک و تمدید مدت زمان محدودیت‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای اعلام کرد. توانمندی موشکی، موضوعی است که بارهای از سوی مقام‌های ارشد ایران به عنوان خط قرمز تعیین شده است. ایران اعلام کرده بر سر توانمندی موشکی خود حاضر به مذاکره نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است با رئیس‌جمهور ایران دیدار کند؟ گفت: «اگر شرایط فراهم باشد، مطمئنا با این دیدار موافقت می‌کنم. البته آنها هم باید بازیگری خوب باشند.» دونالد ترامپ گفت: «به شرایط کنونی احساس خوبی دارم؛ معتقدم باید کاری انجام شود. البته شاید انجام شود، شاید هم نشود.»

امانوئل مکرون که طی ماه‌های اخیر برای حفظ توافق هسته‌ای و کاهش تنش میان ایران و آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای را آغاز کرده، در پاسخ به سوال‌ خبرنگاران در مورد مذاکره میان دو کشور، به گفت‌وگوهایش با حسن روحانی اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور ایران را ترغیب کرده‌ام که با دونالد ترامپ بر سر میز مذاکره بنشیند تا تنش‌ میان دو کشور از میان برود.» 

مکرون فضای سیاسی حاکم بر روابط ایران و آمریکا را «شکننده» توصیف کرد و در عین حال گفت که به دستیابی به یک توافق میان دو طرف بسیار امیدوار است. رئیس‌جمهور فرانسه سفر محمدجواد ظریف به فرانسه همزمان با برگزاری نشست گروه7 و همچنین سخنان دیروز حسن روحانی را گام مثبت ایران برای کاهش تنش با آمریکا توصیف کرد. روحانی در سخنان دیروز خود گفت که حاضر است برای تامین منافع ملی کشور با «هر فردی» دیدار کند.

مکرون بار دیگر از روسای جمهور ایران و آمریکا دعوت کرد طی هفته‌های پیش رو با یکدیگر ملاقات کنند. او گفت: «در جایی در آینده، این ملاقات باید انجام شود و من امیدوارم این اتفاق طی هفته‌های پیش رو بیفتد.» رئیس‌جمهور فرانسه گفت که طی هفته‌های آینده برای فراهم کردن زمینه‌های این دیدار تلاش خواهد کرد.

امانوئل مکرون در ادامه ضمن تشریح اقداماتی که طی ماه‌های اخیر در گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی و آمریکایی انجام شده به جزئیاتی از سفر محمدجواد ظریف به محل برگزاری نشست گروه7 در شهر بیاریتز اشاره کرد. او در پاسخ به خبرنگاری که خواست به‌طور شفاف اعلام کند پیش از دعوت ظریف با ترامپ مشورت کرده یا خیر گفت: «ماجرای حضور وزیر خارجه ایران در بیاریتز از اساس ایده و تصمیم من بود اما پیش از دعوت ظریف این تصمیم را با دونالد ترامپ در میان گذاشتم و او موافق بود؛ ترامپ کاملا در جریان این تصمیم و دعوت بود.»

در همین رابطه