رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

کیوان کاشفی در کمیسیون گردشگری اتاق کرمانشاه

صنعت گردشگری اصلی‌ترین ظرفیت تحقق رشد اقتصادی ایران است

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است در شرایط فعلی، صنعت گردشگری، اصلی‌ترین ظرفیت کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی است و ازاین‌رو باید نگاه به صنعت گردشگری در همه جوانب تغییر کند.

13 شهریور 1398 - 10:15
کد خبر : 30162
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه امروز گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی به ظرفیت اصلی کشور برای رشد اقتصادی تبدیل شده است، اظهار کرد: در سایر حوزه‌ها 30 سال در کشور کار کردیم و امروز زمان آن رسیده که بر این بخش‌ها تمرکز کنیم.

کیوان کاشفی در اولین جلسه دوره نهم کمیسیون گردشگری اتاق کرمانشاه افزود: اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده است و از سوی دیگر امروز کشور ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و اقبال خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه، عراق و ... برای حضور در ایران وجود دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه برخی از استان‌های کشور مانند اصفهان، مشهد و استان‌های شمالی به مقاصد اصلی این گردشگران تبدیل شده‌اند، تأکید کرد: برخی از استان‌ها از دیرباز حلقه اول گردشگری کشور بودند که تعداد آنها در حال اضافه شدن است و استان‌هایی مانند همدان و سیستان و بلوچستان نیز با سرعت قابل‌توجهی در حال پیوستن به این موضوع هستند.

به عقیده کاشفی، کرمانشاه نیز باید وارد این حلقه شود تا از مزایای حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان بی‌بهره نمانیم.

او با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی برای استقبال از گردشگران دارد، توریسم درمانی را یکی از مهم‌ترین این مزیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز در ایران و از جمله استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است اما باید زیرساخت‌های جانبی این موضوع مانند حمل‌ونقل هوایی و ... نیز در استان فراهم شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و ... همگی می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

کاشفی با اشاره به اینکه دیدن مواردی مانند آب و سنگ و ... دیگر به‌تنهایی برای گردشگران جذاب نیست، یادآور شد: باید به دنبال سمبل سازی برای گردشگران باشیم.

او با اشاره به برپایی رویداد گردشگری 2020 در کرمانشاه و به‌طور مشترک با کردستان گفت: معتقدم این رویداد اکنون فقط در حد ایده است و باید با برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی و بهره‌گیری از تجربیات دیگر استان‌هایی که میزبان رویدادهایی ازاین‌دست بودند بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

کاشفی در ادامه از کارکردهای کمیسیون گردشگری هم یاد کرد و گفت: این کمیسیون بر سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی فعالیت دارد.

او با بیان اینکه می‌توان برای هریک از این سه محور زیرشاخه‌هایی را تعریف کرد، افزود: برای مثال کرمانشاه در زمینه فرش، توریسم گردشگری و... قابلیت‌های زیادی دارد که باید به آنها در این کمیسیون بپردازیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: در برخی موارد ما پیشنهادهایی را برای بررسی بیشتر و مشاوره گرفتن به اعضای کمیسیون گردشگری ارائه می‌دهیم و در برخی موارد کمیسیون می‌تواند پیشنهادهای خود را به هیات رئیسه اتاق ارائه دهد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، این پیشنهادها حتماً باید اولویت‌بندی شود و منسجم باشد تا بتوان از دل آن برنامه‌های پخته و عملیاتی به دست آورد.

وی اظهار کرد: رویکرد اصلی این کمیسیون نیز ابتدا استانی و منطقه‌ای و سپس ملی است و اگر بتوانیم در هرسال چند کار اجرایی خوب از دل این کمیسیون بیرون بیاوریم بسیار مثبت خواهد بود و نتیجه آن ایجاد اشتغال و ثروت برای استان است.

کاشفی با بیان اینکه اتاق بازرگانی وزن زیادی در کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف استانم دارد، یادآور شد: می‌توانیم پیشنهادهای کمیسیون گردشگری را در این کارگروه‌ها مطرح کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه تأکید کرد: می‌توانیم این پیشنهادها را کمیته گردشگری استان، جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار و حتی در بعد کلان‌تر در جلسات اتاق ایران مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه پیشنهادهای اتاق ایران در تصمیم‌گیری‌های ملی بسیار اثرگذار است، ادامه داد: تصمیم اخیر ارتقا سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزارتخانه از جمله این موارد بود که به نتیجه رسید.

کاشفی با بیان اینکه کمیسیون گردشگری متشکل از سه ضلع بخش خصوصی، بخش دولتی و بخش علمی شامل اساتید دانشگاه است، گفت: اگرچه باید از ظرفیت بخش دولتی هم استفاده کنیم اما تمرکز اصلی باید با بخش خصوصی باشد و در جلسات کمیسیون به فراخور موضوع جلسه از حضور مسئولین هم بهره‌مند می‌شویم.

در همین رابطه