شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سفرا و رایزنان بازرگانی چند کشور از صنایع استان مرکزی بازدید کردند

سفرای کشورهای تاجیکستان، آفریقای جنوبی و همچنین رایزنان اقتصادی و بازرگانی کشورهای ونزوئلا، افغانستان، روسیه، ویتنام، بلژیک، آلمان، آفریقای جنوبی در ایران برای آشنایی با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعتی و صادراتی استان مرکزی از صنایع این استان بازدید کردند.

13 شهریور 1398
کد خبر : 30164
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته توسط امور بین‌الملل اتاق بازرگانی اراک سفرای کشورهای تاجیکستان، آفریقای جنوبی و همچنین رایزنان اقتصادی و بازرگانی کشورهای ونزوئلا، افغانستان، روسیه، ویتنام، بلژیک، آلمان، آفریقای جنوبی در ایران به جهت آشنایی با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعتی و صادراتی استان مرکزی به استان مرکزی سفر کردند.

بازدید از صنایع کشاورزی صنعتی شهرستان ساوه، محلات و اراک و همچنین نشست با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اراک از برنامه‌های این سفر بود.

استاندار مرکزی در دیدار با هیات دیپلماتیک سفرا و رایزنان بازرگانی نمایندگی‌های خارجی در ایران گفت: اقدامات خوبی از سوی وزارت امور خارجه و پیگیری اتاق بازرگانی استان مرکزی در حال انجام است که می‌تواند مراودات اقتصادی خوبی بین کشور ایران و کشورهای مختلف با محوریت استان مرکزی ایجاد کند.

سید علی آقازاده افزود: کشورهای مختلف از جمله آفریقای جنوبی تمایل زیادی برای حضور هیات تجاری ایران در آفریقای جنوبی و بازدید از توانمندی‌ها و قابلیت‌های یکی از استان‌های آفریقای جنوبی را دارند.

او تأکید کرد: در شرایطی که ما در محاصره اقتصادی هستیم و کشورهای دنیا با علم و اطلاع از اینکه تحریم‌ها از سوی آمریکا بر ایران اعمال شده در کشور ایران حضور پیدا کرده و آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام می‌دارند نشان از این دارد که آمریکا در این راه نیز شکست خورده چراکه حتی متحدان نزدیکش نیز در ارتباط با کشور ایران و دور زدن تحریم‌ها با شیوه‌های مختلف مصمم هستند.

آقازاده ادامه داد: خوشبختانه شاهد هستیم صنعتگران کشور و استان مرکزی تحریم‌ها را دور زده و با استفاده از فرصت‌هایی که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده‌اند به موفقیت‌های بالایی دست یافته‌اند. این در حالی است که متحدان آمریکا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که آرام‌آرام باب مراودات علنی را با کشور ایران آغاز کنند.

منوچهر توسطی، رئیس اتاق اراک نیز در حاشیه این سفر گفت: یکی از وظایف اتاق بازرگانی بازار سازی و بازاریابی برای اعضای اتاق و صنعتگران استان است تا بتوانند سهم خود را از بازارهای جهانی کسب کنند؛ در همین راستا از سفرا و رایزنان کشورهای مختلف دعوت شد تا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و... بازدید کنند.

رئیس اتاق اراک افزود: دعوت از سفرا و رایزنان کشورهای خارجی با هدف آشنایی آنها با توانمندی‌های استان در راستای ایجاد ارتباط و مبادلات تجاری با استان مرکزی است چراکه اگر اطلاعات کافی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ما نداشته باشند، قطعاً این امکان همکاری و مبادلات تجاری فراهم نخواهد شد.

توسطی تأکید کرد: نزدیک به دو سال است که کشور ایران با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه است درحالی‌که صنایع و بخش‌های مختلف کشور و استان مرکزی با تمام توان و قدرت به فعالیت خود در راستای کسب بازارهای خارجی و ارائه محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی تلاش دارند که در نظر داریم کشورهای مختلف در جریان تلاش‌های صاحبان صنایع استان باشند.

در ادامه این نشست، نظام‌الدین زاهدی، سفیر کشور تاجیکستان در ایران گفت: با توجه به پتانسیل‌هایی که در این استان وجود دارد جمهوری تاجیکستان مشتاق همکاری مفید و سودمند با کارآفرینان و نمایندگان صنایع بزرگ و متنوع استان مرکزی است و برای سرمایه‌گذاران محیط مناسب سرمایه‌گذاری و امتیازاتی از جمله معافیت‌های مالیاتی و... پیش‌بینی شده است.

همچنین ویکا کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی به لحاظ استراتژیک از موقعیت بسیار خوب دسترسی به بازارهای آزاد جهانی برخوردار است، گفت: توافق‌نامه‌های تجاری که با کشورهای مختلف جهانی داریم، بازار یک میلیارد نفری قاره آفریقا و زیرساخت‌های مناسب موجود در کشور آفریقای جنوبی موقعیت‌های خوبی را برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده است.

دبیر اول و رئیس بخش اقتصادی سفارت آلمان در ایران نیز گفت: خوشحال هستیم که کشور ایران به‌عنوان یکی از متحدان در برجام حضور دارد و به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

الکساندر پیکا اظهار داشت: آلمان و سه کشور اروپایی همچنان به تجارت با کشور بزرگ و مقتدر جمهوری اسلامی ایران خواهند داد.

مشاور بازرگانی و اقتصادی کشور بلژیک نیز گفت: در طی 3 سالی که در ایران حضور داشتم شاهد مکان‌های شگفت‌انگیز و پتانسیل‌های بی‌شماری در بخش‌های مختلف ایران بودم.

وی افزود: فرصت‌های همکاری بسیار زیادی در استان مرکزی به‌عنوان یکی از استان‌های برخوردار و غنی کشور ایران فراهم است که سعی در تسهیل پیوند تجاری بین دو کشور داریم.

رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران هم با اشاره به بازدید از صنایع پیشرفته و تکنولوژی‌های روز در بخش‌های مختلف استان گفت: فرصت‌های خوبی برای همکاری دوجانبه بین کشور روسیه و استان مرکزی وجود دارد چراکه پتانسیل‌های خوبی در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی استان مرکزی وجود دارد.

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان در ایران نیز به روابط خوب سیاسی و اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: وجود مشترکاتی از جمله فرهنگ، دین، مذهب و زبان عوامل مهمی هستند که در ایجاد روابط بین دو کشور ایفای نقش می‌کنند.

شبیر احمد احدی اضافه کرد: موقعیت استراتژیک افغانستان به‌گونه‌ای است که آسیای میانه را به آسیای جنوبی و خاورمیانه متصل می‌کند و در ایجاد روابط اقتصادی مهم باشد این در حالی است که بندر چابهار یکی از مؤثرترین مناطق برای دو کشور دوست در زمینه اقتصادی به شمار می‌رود.

رایزن اقتصادی کشور ویتنام نیز گفت: محصولات با کیفیت و متنوعی در صنایع استان مرکزی تولید می‌شوند که نشان از توانایی و قابلیت‌های بالای بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی استان مرکزی دارد.

له بانگوک ضمن اعلام آمادگی در ایجاد روابط بیشتر اقتصادی بین دو کشور افزود: سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان استان مرکزی می‌توانند با بهره‌گیری از شرایط خوب بازار 94 میلیون نفری ویتنام به موفقیت‌های بالایی دست یابند.

موضوعات :
در همین رابطه