رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

حذف یارانه پردرآمدها به‌صورت استانی اجرا می‌شود

میزان مصرف خانوار؛ ملاک حذف یارانه نقدی

شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی در 5 سال اخیر یکی از چالش‌های اجرای هدفمندی بوده است که باوجود پیشنهاد دولت و تصویب مجلس، هرگز به‌صورت کامل اجرایی نشده است. حالا قرار است حذف پردرآمدهای به‌صورت استانی و بر اساس میزان مصرف، و نه میزان درآمد خانوارها انجام شود هرچند دراین‌باره نیز شک و تردیدهایی برای موفقیت وجود دارد.

14 شهریور 1398
کد خبر : 30177
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شناسایی اقشار پردرآمد به‌صورت استانی ازجمله رویکردهایی است که از چندی پیش برای اجرای یکی از الزامات قانون هدفمندی، مبنی بر حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد مطرح شده و آن‌گونه که وزیر کار می‌گوید، دستورالعمل آن تا یک هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امیدوار است شناسایی دهک‌های پردرآمد برای حذف یارانه نقدی تا آخر سال انجام شود هرچند خود او نیز درباره امکان شناسایی و حذف سه دهک بالا ابراز تردید می‌کند.

او در تازه‌ترین اظهاراتی که در حاشیه نشسته این هفته هیات دولت داشته، اعلام کرده است: در آیین‌نامه اجرایی سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها است به‌گونه‌ای که آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرفشان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند.

 شریعتمداری در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی به خبرنگاران گفته است: در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است یعنی افراد با درآمدهای بالا که نیاز به دریافت یارانه ندارند، حذف شوند. برای تحقق این هدف آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده بود که به هیات دولت ارائه و تصویب شد و مقرر شد وزارتخانه‌های کار، کشور، ارتباطات و سازمان برنامه‌وبودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا شوند و این اقدام از پایان شهریور انجام شود.

او می‌گوید: دولت حساسیت جدی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهایی که به‌طور طبیعی در اقشار متوسط و پایین جامعه است، ضریب خطا در انتخاب افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند به حداقل ممکن کاهش یابد و به‌هیچ‌وجه فشاری از این محل به طبقه متوسط و پایین وارد نشود. در همین راستا تلاش می‌کنیم با استفاده از توانایی استانداران، فرمانداران و بخشداران و بانک‌های اطلاعاتی به‌گونه‌ای عمل شود تا در حد ممکن به تکلیف قانونی عمل کنیم و فشاری به این افراد وارد نشود.

پیش‌ازاین شریعتمداری از همکاری استانداران برای شناسایی اقشار با درآمد بالا خبر داده و اعلام کرده بود: استانداران بانک‌های اطلاعاتی موجود استان‌ها را باید شناسایی و معرفی کنند، البته هنوز این دستورالعمل به استانداران ابلاغ نشده است، به‌محض اینکه دستورالعمل اجرایی آماده و ابلاغ شود، کار شناسایی دهک‌ها انجام می‌شود.

او بر اجرای طرح شناسایی دهک‌ها و حذف یارانه آنها با کمترین خطا تأکید کرده و می‌گوید: امکان شناسایی سه دهک سخت است و ما با دقت و وسواس شناسایی افراد پردرآمد را انجام می‌دهیم؛ تا آخر شهریور این شناسایی آغاز می‌شود و امیدواریم تا پایان سال شناسایی به اتمام برسد.

این اظهارات نشان می‌دهد دولت همچنان رویکرد منسجمی برای حذف یارانه پردرآمدهای ندارد و ازآنجایی‌که این رویه اشتباه از بدو اجرای این قانون وجود داشته، شاید نخواهد بدنامی آن را به نام خود ثبت کند. به‌هرحال دولت در سال 92 یک‌بار برای انصراف از یارانه نقدی فراخوان عمومی منتشر کرد که با اقبال مواجه نشد و یک‌بار نیز در حوالی سال 94 دست‌به‌کار حذف برخی از خانوارهای پردرآمد شد که این اقدام نیز نتیجه مطلوبی به همراه نداشت.

شناسایی و حذف یارانه سه دهک، طی پنج سال اخیر همواره جزو مصوبات مجلس بوده است و آیین‌نامه آن نیز همواره از سوی دولت ابلاغ شده است اما اینکه در عمل تعداد اندکی حذف شده‌اند و قوانین عملاً اجرایی نشده‌اند، از یک‌سو می‌تواند ریشه در شفاف نبودن اطلاعات مالی افراد ثروتمند داشته باشد که شناسایی دارایی‌های آنها را سخت می‌کند و این مسئله جز با راه‌اندازی کامل دولت الکترونیک، یکپارچه‌سازی اطلاعات بانکی و ثبت‌اسناد و مکانیزه کردن قوانین مالیاتی نخواهد شد.

در همین رابطه