رادیو مجازی اتاق ایران ۲۸ آذر ۱۴۰۳

نادیده گرفتن ذینفعان در اصلاح قانون تجارت

محمد جعفری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران می‌گوید: برای تدوین و تصویب لایحه اصلاح قانون تجارت هیچ مشورتی با ذی‌نفعان آن نشده در حالی که در شعارها همه بر اهمیت بخش خصوصی تاکید دارند.

31 شهریور 1398 - 11:08
کد خبر : 30345
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران بیان کرد: برای تدوین و تصویب لایحه اصلاح قانون تجارت هیچ مشورتی با ذی‌نفعان آن نشده است. متأسفانه هم اقدامات مجلس و هم دستورالعمل‌ها برخلاف سخنرانی‌هاست و تنها در کلام می‌گویند بخش خصوصی برای ما مهم است.

بررسی بیش از ۱۳۰۰ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مجلس کلید خورده که این موضوع به یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی در روزهای اخیر تبدیل شده است.

محمد جعفری با اعلام مخالفت بخش خصوصی نسبت به این لایحه گفت: برای تدوین و تصویب لایحه‌ای با این اهمیت، هیچ دعوتی از ذی‌نفعان آن شامل اعضای اتاق بازرگانی انجام نشده و درنتیجه نظرات کارشناسی بخش خصوصی در تدوین آن دخیل نبوده است.

وی ادامه داد: این لایحه در سرعتی بالا و زمانی کوتاه به تصویب رسیده که در آینده نزدیک باید برای شورای نگهبان ارسال شود؛ درحالی‌که اشکالات متعددی به آن وارد است.

وی خاطرنشان کرد: دنبال این هستیم که از طریق احصای مشکلات لایحه و مطرح کردن مباحث کارشناسی با نمایندگان مجلس و شورای نگهبان، این فرصت را برای اصلاح برخی مفاد لایحه داشته باشیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است بسیاری از مفاد لایحه فعلی، اصلاح قانون قبلی نبوده و درصدد تصویب قانون کاملاً جدیدی است.

جعفری تصریح کرد: بسیاری از مفاد این لایحه اگر قانون شود با شرایط فعلی کشور مغایر است و اقتصاد کشور را بیشتر دچار چالش می‌کند.

وی با بیان اینکه همه در کلام دنبال تسهیل کسب‌وکار هستند، ادامه داد: متأسفانه هم اقدامات مجلس و هم دستورالعمل‌ها همه برخلاف سخنرانی‌هاست و تنها در کلام می‌گویند بخش خصوصی برای ما مهم است؛ رئیس‌جمهور همیشه گفته هر بار با بخش خصوصی مشورت کردم کار مناسب پیش رفت و هر جا مشورت نکردم دچار چالش شد؛ اما در عمل بازهم کارها به روال سابق انجام می‌شود و نظری از بخش خصوصی دریافت نمی‌شود.

جعفری تأکید کرد: در شرایطی که تحریم هستیم حداقل از داخل کشور چوب لای چرخ تجارت کشور نگذاریم.

تدوین لایحه تجارت از اوایل دهه هشتاد در دولت وقت آغاز و این لایحه در سال ۱۳۸۴ به مجلس تقدیم شد و در نهایت در تاریخ ششم دی‌ماه سال ۱۳۹۰ در کمیسیون حقوقی و قضایی که طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی عهده‌دار بررسی آن بود به تصویب رسید و مجلس نیز در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۳۹۱ با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال موافقت و آن را برای شورای نگهبان ارسال کرد و شورای نگهبان نیز با ایراد اصل هشتاد و پنجم آن را به مجلس عودت داد و برای رفع ایراد شورای نگهبان لازم بود این متن در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

نظر به حجم بالای مواد این لایحه (۱۲۶۱ ماده)، تصمیم کمیسیون قضایی بر آن شده که این لایحه به‌صورت کتاب به کتاب و در پنج مرحله به صحن علنی مجلس ارائه شود که «کتاب قراردادهای تجارتی» آن در ۱۲ فصل و ۳۳۱ ماده در شهریورماه ۱۳۹۸ در دستور کار مجلس قرار گرفت. اگرچه تصویب تمام این قسمت از لایحه تجارت در هفته دوم شهریورماه ۱۳۹۸ در مجلس به پایان رسیده ولی مواد ۲۷۹ و ۲۹۳ این لایحه جهت بررسی مجدد به کمیسیون قضائی و حقوقی ارجاع شد. همین موضوع سبب می‌شود تا بازگشت نتیجه بررسی این مواد از کمیسیون و رأی‌گیری مجدد راجع به آن‌ها در صحن مجلس و ارسال سایر مواد تصویب‌شده این لایحه به شورای نگهبان به تأخیر بیفتد.

در همین رابطه