رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت خبر داد

مشارکت اتاق ایران در برگزاری همایش روز ملی صادرات

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت از مشارکت جدی اتاق ایران در برگزاری بیست و سومین سالروز ملی صادرات که مصادف با 29 مهرماه است، خبر داد. بر اساس اظهارات او برای اولین مرتبه است که پارلمان بخش خصوصی در برگزاری این رویداد مشارکت دارد. وی خاطرنشان کرد: از سال آینده سهم مشارکت اتاق بیشتر خواهد شد و در صورت امکان کل فرآیند برگزاری را به اتاق ایران واگذار می‌کنیم.

15 مهر 1398
کد خبر : 30585
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری مربوط به سالروز ملی صادرات از مشارکت اتاق ایران در برگزاری این رویداد در سال جاری خبر داد و گفت: برای اولین بار است که اتاق ایران در برگزاری سالروز ملی صادرات مشارکت دارد. قرار است از سال آینده میزان مشارکت بخش خصوصی در این رویداد بیشتر شود و حتی در صورت امکان کل فرآیند برگزاری این مراسم را به اتاق ایران واگذار خواهیم کرد.

حمید زادبوم در نخستین نشست خبری خود از زمان انتصابش به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت، ضمن تأکید بر تشکل‌گرایی و قانون مداری، تأکید کرد: اگر قرار باشد در راستای اعتقاد و باور خود به تشکل‌گرایی گام برداریم، قدم اول واگذاری مسئولیت‌هایی است که بخش خصوصی قادر به اجرای آنهاست.

این مقام مسئول در ادامه آماری از میزان صادرات و واردات در 6 ماهه اول سال جاری ارائه داد. بر اساس این گزارش، میزان صادرات در این مدت بالغ‌بر 20 میلیارد و 948 میلیون دلار و واردات نیز 21 میلیارد و 221 میلیون دلار برآورد می‌شود.

وی همچنین به اهمیت برگزاری روز ملی صادرات و فرهنگ‌سازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات و تولید صادرات محور موضوعات بنیادی هستند که به فرهنگ‌سازی نیاز دارند. از دهه ۷۰ طبق مصوبه هیات وزیران، ۲۹ مهر به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد و به مناسبت این روز ملی از تعدادی صادرکننده نمونه تقدیر می‌شود. پیش‌تر سقف انتخاب این افراد ۳۰ نفر بود که اکنون به ۵۰ نفر رسیده است. البته استان‌ها می‌توانند صادرکنندگان نمونه استانی خود را مجزا انتخاب کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ملاک‌های انتخاب صادرکننده نمونه توضیح داد: بر اساس آنچه در مصوبه هیات وزیران مشخص شده، اول اینکه صادرکننده باید شخصیت حقیقی و حقوقی داشته باشد. همچنین آنها در گروه کالایی خودشان باید بالاترین ارزش صادراتی را داشته باشند.

وی ادامه داد: کالای صادراتی باید کیفیت بالاتری نسبت به سایر کالاها داشته باشد و در نهایت اینکه مشخصات نام و نشان و فناوری بالا درباره انتخاب صادرکننده نمونه اهمیت بالایی دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام کرد: امسال برای اولین بار گروه کالای اساسی و کالای خام با ارزش‌افزوده پایین در انتخاب صادرکننده نمونه حذف شده است.

زادبوم درباره سایر معیار انتخاب صادرکننده نمونه گفت: دفاتر فروش در خارج، نمایندگی فروش، مشارکت در هیات‌های تجاری، نوع تبلیغات برای بازاریابی، معرفی وب سایت به زبان‌های مختلف و موضوعاتی از این دست نیز به عنوان شاخص در نظر گرفته شده است.

او درباره اینکه ابلاغ بسته تشویقی ۷۸۰ میلیارد تومانی صادرکنندگان به کجا رسید و فکر می‌کنید چند درصد تا پایان آن تخصیص خواهد یافت، گفت: در بودجه سالانه مبالغی به عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته می‌شود اما محقق شدن آن بستگی به بودجه دولت دارد که تا امروز هیچ رقمی از آن محقق نشده و در حال پیگیری هستیم.

در همین رابطه