رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بیرجند خواستار شد

تعیین نرخ مالیات ارزش‌افزوده به‌تناسب ضریب توسعه‌نیافتگی استان‌ها

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی، گفت: مالیات بر ارزش‌افزوده در استان‌های محروم و توسعه‌نیافته یکی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری است که پیشنهاد می‌شود برای رفع آن، نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده به‌تناسب ضریب توسعه‌نیافتگی استان‌ها تعیین شود.

06 آبان 1398
کد خبر : 30845
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به قوانین مانع فضای کسب‌وکار و مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی، گفت: یک واحد تولیدی کوچک و نوپای برای ایجاد یک سیستم مالیاتی دقیق نیاز به هزینه‌های میلیونی دارد؛ ازاین‌رو در این راستا از امور مالیاتی خراسان جنوبی خواستار همکاری با این واحدهای تولیدی هستیم.

محسن احتشام در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی افزود: ۹۸ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان جنوبی کوچک و متوسط هستند که برخی به دلیل مشکلات مالیاتی و اطلاع نداشتن از قوانین متضرر شده‌اند.

او ادامه داد: ازآنجاکه یک واحد تولیدی برای ایجاد سیستم مالیاتی دقیق به هزینه‌های میلیونی نیاز دارد، از امور مالیاتی استان درخواست داریم شرایط را برای این واحدها تسهیل کنند.

رئیس اتاق بیرجند گفت: برای حل مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی و صنعتی استان تاکنون جلسات متعددی با اداره کل امور مالیاتی و بخش خصوصی به‌صورت دقیق و کارشناسی برگزار شده و پیگیری‌های استاندار در این زمینه نیز قابل قدردانی است.

احتشام افزود: ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده عملاً باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود اما به دلیل اینکه این فرایند هنوز تکمیل نشده در عمل تولیدکنندگان هستند که مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کنند.

به عقیده او حمایت از تولیدکنندگان نباید تنها در قالب شعار باشد بلکه باید موانع پیش روی آنان نیز برداشته شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

احتشام گفت: یکی از این موانع ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده است که باید در استان‌های محروم و توسعه‌نیافته کاهش یابد و میزان آن به‌تناسب ضریب توسعه‌نیافتگی استان‌ها تعیین شود.

فرایند اصلاح ضریب مالیاتی از طریق مجلس طولانی می‌شود

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس هم در این جلسه گفت: با توجه به شرایط خاص خراسان جنوبی نیاز است قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در استان اصلاح شود که در این زمینه باید از ظرفیت سران سه قوه بهره‌مند شویم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

محمدرضا امیرحسنخانی افزود: پیگیری موضوع اصلاح ضریب مالیاتی از طریق مجلس به‌واسطه ضرورت همراهی دوسوم نمایندگان با سختی کار و یک فرایند طولانی مواجه می‌شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشمول معافیت مالیاتی مناطق محروم شده‌اند، باوجوداین، در شهرستان‌های فردوس، طبس و سرایان عده‌ای فعالان اقتصادی مالیات می‌پردازند و این فعالان اقتصادی به‌واسطه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اطلاع نداشتن از قانون معافیت‌های مالیاتی مجبور به پرداخت مالیات و متضرر شده‌اند.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی تصریح کرد: بر اساس قوانین، مؤدیانی در این شهرک‌های صنعتی معاف مالیاتی می‌شوند که اظهارنامه، دفاتر و اسناد خود را به‌موقع ارائه دهند اما به دلیل عدم آشنایی بسیاری از فعالان در شهرک‌های صنعتی مجبور به پرداخت مالیات شده‌اند.

جلوگیری از اجرای طرح‌های آب بر در اولویت است

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: یکی از اولویت‌ها و سیاست‌هایی که در استان دنبال خواهیم کرد، جلوگیری از اجرای طرح‌های آب بر است.

محمدصادق معتمدیان افزود: با توجه به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان رونق تولید، تولید محوری اساسی‌ترین نیاز اقتصادی کشور و استان است؛ ازاین‌رو انتظار ما از مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان این است که مجموعه سیاست‌ها و رویکردهای آنها در جهت کمک به تولید و رفع موانع آن باشد.

مقام عالی دولت در استان تأکید کرد: انتظار ما از اصحاب رسانه به‌ویژه صداوسیما، مطبوعات و نشریات این است که توجه جدی به فرهنگ کار و تلاش و کارآفرینی داشته باشند.

معتمدیان گفت: فعالان اقتصادی و کارآفرینان به تعبیر مقام معظم رهبری سربازان جبهه اقتصادی کشور هستند که در شرایط حساس امروز جامعه تلاش می‌کنند و امید است فرهنگ قدردانی از این عزیزان را در جامعه و استان نهادینه کنیم.

او تصریح کرد: در حوزه صادرات پارسال و امسال شاهد کاهش هستیم که بخشی به خاطر سیاست‌های کشور مقابل و بخشی به دلیل مشکلات داخلی است و به‌عنوان موضوعی که باید کار دقیق‌تر در خصوص آن انجام شود با همکاری معاونت اقتصادی راهکارهایی که منجر به افزایش صادرات شود را در کارگروه توسعه صادرات دنبال خواهیم کرد تا منجر به افزایش صادرات شود.

او یکی از آسیب‌های جدی استان را خام فروشی محصولات تولیدی دانست و گفت: با توجه به اولویت‌های استان این موضوع نیز مدیریت خواهد شد.

معتمدیان به مسائل و مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی در خصوص امور مالیاتی اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکلات جلساتی از قبل داشته‌ایم و باید استمرار یابد چون یکی از مطالبات مهم بخش خصوصی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای حل این مشکلات بایستی جلساتی با حضور معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل امور مالیاتی و دستگاه‌های مربوطه برگزار و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای واحدهای تولیدی چاره‌اندیشی شود.

او افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمان مشخص نسبت به پایش کارت‌های پیله‌وری اقدام کند تا فرار مالیاتی یا سوءاستفاده‌هایی که ممکن است از این طریق انجام شود را بتوان مدیریت کرد.

معتمدیان تصریح کرد: در خصوص مشکلاتی که درباره قانون ارزش‌افزوده توسط فعالان اقتصادی مطرح شد باید پیشنهادات بخش خصوصی به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارسال شود.

او برگزاری کمیسیون‌های تخصصی توسط اتاق را ابتکار خوبی دانست و گفت: مهم‌ترین موضوع اکنون تولید محصولات کشاورزی است چراکه بخش عمده‌ای از کشاورزان مشکل داشته و نیاز به حمایت و ورود دولت دارند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای رفع مشکلات کشاورزان استان از طریق سازمان تعاون روستایی و دفتر ریاست جمهوری پیگیری‌هایی در حال انجام است تا منابعی به استان اختصاص یابد و به خرید توافقی محصولات استراتژیک استان و تقویت اتاق‌های تعاونی ورود کنیم.

او از فعالان اقتصادی، دستگاه‌های فعال و کمیته‌های تخصصی در این زمینه خواست جمع‌بندی در خصوص مشکلات ارزی استان را تهیه کنند تا در فرصت مناسبی از رئیس‌کل بانک مرکزی برای حضور در استان دعوت و در خصوص مشکلات مربوط به استان پیگیری‌های لازم انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه