رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

وضعیت برد برد در چشم‌انداز رابطه ایران و گرجستان

روابط اقتصادی ایران و گرجستان قصه پر فرار و نشیبی است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فایننشال نشان می‌دهد ایران نخستین بار در سال 1992 استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت.

19 مرداد 1395
کد خبر : 3117
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روابط اقتصادی ایران و گرجستان قصه پر فرار و نشیبی است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش فایننشال نشان می‌دهد ایران نخستین بار در سال 1992 استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت. از آن زمان تاریخی بیش از 47قرارداد و تفاهم‌نامه دوجانبه میان این دو کشور به امضا رسید. بر اساس این قراردادها روابط و سرمایه‌گذاری دو کشور در زمینه حمل‌ونقل دریایی‌، هوایی و زمینی تقویت شد. علاوه بر آن دو کشور ایران و گرجستان همکاری‌هایی نیز در زمینه گمرک داشته‌اند. به این ترتیب هر دو کشور موفق شدند فضای کسب‌وکار جدیدی را خلق کنند.

در زمینه شاخص آسانی آغاز کسب‌وکار، رتبه گرجستان در جهان 24 است در حالی‌که در ایران این رتبه جهانی 118 است. گزارشگر فایننشال بر اساس این اطلاعاتی که از بانک جهانی به دست آورده ادعا کرده که گرجستان حتی می‌تواند کشوری نمونه برای انجام برخی اصلاحات اقتصادی در ایران باشد. بانک‌های گرجستان یکی از بخش‌هایی هستند که انعطاف خود را در زمان بحران بزرگ اقتصادی سال 2008 به خوبی نشان دادند. علاوه بر آن در زمان جنگ نیز بانک‌های گرجستان عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

این بخش از اقتصاد گرجستان مورد توجه ویژه ایرانی‌ها در سال 2015 قرار گرفته‌است. گزارشگر فایننشال در مقاله خود ادعا کرده‌است گرجستان می‌تواند دروازه‌ای برای ایران به سوی اروپا باشد. فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند از طریق برقراری رابطه با گرجستان و راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور، صادرات خود را به اروپا تقویت کنند.

در حال حاضر تعداد شرکت‌های ایرانی که در گرجستان فعالیت می‌کنند بسیار اندک است. رئیس اتاق ایران و گرجستان اظهار کرده شرکت‌های ایرانی که در گرجستان فعال هستند قدمتی 20 تا 25ساله دارند. اما تنها 10درصد از این شرکت‌ها، شرکت‌های بزرگی به شمار می‌آیند.

توریسم بخش دیگری است که سرمایه‌گذاران می‌توانند روی آن تمرکز کنند. برای مثال در حال حاضر یک آژانس مسافرتی ایرانی در گرجستان فعالیت می‌کند که پروازهای مستقیم نیز به این کشور انجام می‌دهد. ویزای آزاد نیز در این زمینه مزید بر علت است. در نخستین ماهی که ویزای این کشور آزاد شد تعداد مسافران ایرانی 361 درصد افزایش پیدا کرده‌است.

ایران در سال 2015 دوازدهمین مقصد صادرات جهان بوده‌است. 1.62درصد از صادرات گرجستان را هم ایران تشکیل می‌دهد. 1.19درصد از واردات گرجستان نیز از ایران صورت می‌گیرد. گرجستان در ابتدا محصولات غذایی را از ایران وارد می‌کرد اما رفته‌رفته شکل تجارت تا حدودی تغییر کرد. در حال حاضر گرجستان محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی نیز از ایران وارد می‌کند. ایران در مقابل سعی دارد اعتیاد اقتصاد خود به تولید نفت و گاز را ترک کند و باعث تنوع‌بخشی آن بشود.

ایران با حدود 80میلیون نفر جمعیت، فرصت و بازار بسیار خوبی برای صادرات گرجستان به شمار می‌آید. صادرات گرجستان نیز از سال 2009 به ایران افزایش یافته‌است. ارزش صادرات گرجستان به ایران در سال 2015 معادل 35هزار و 782 دلار بوده‌است.اصلی‌ترین کالاهای صادراتی نیز آب معدنی، تجهیزات حمل‌ونقل، بز و گوسفند بوده‌است. انرژی به ویژه بخش برق یکی دیگر از بخش‌هایی است که در رابطه تجاری ایران و گرجستان جای کار دارد. به این ترتیب ایران و گرجستان می‌توانند با توسعه و گسترش همکاری‌های خود سود زیادی ببرند.

موضوعات :
در همین رابطه