رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

معاون امور گمرکی گمرک ایران تشریح کرد

دلایل رسوب برنج و کاغذ در گمرک

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به رسوب مقادیر زیادی برنج و کاغذ در گمرکات کشور، یکی از دلایل ترخیص نشدن این کالاها را استعلام کاربرد این اقلام عنوان کرد که باید مشخص شود.

11 آذر 1398 - 11:03
کد خبر : 31301
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به رسوب ۱۵۰۰ کانتینر برنج گفت: تعیین تعرفهٔ بخش قابل‌توجهی از کالاها در سیستم هماهنگ شده سازمان جهانی گمرک، بر اساس کاربرد کالا صورت می‌گیرد.

 مهرداد جمال ارونقی گفت: از جملهٔ کالاهایی که مشمول طبقه‌بندی بر اساس کاربرد می‌شوند، می‌توان به کاغذهای مشمول فصل 48 جدول تعرفهٔ کتاب مقررات صادرات و واردات اشاره کرد که این ردیف تعرفه‌ها دارای ردیف‌های فرعی بوده و مأخذ متفاوتی را دارند. گمرکات اجرائی هنگام ترخیص کالاهای مذکور، علاوه بر استعلام ماهیت کالا، نیازمند استعلام در خصوص «کاربرد» اقلام مذکور نیز می‌باشند تا طبقه‌بندی کالا برای اخذ حقوق ورودی و اِعمال مقررات، صحیح، صورت گیرد.

 ارونقی افزود: به دلیل اینکه طی ماه‌های اخیر، سازمان ملی استاندارد با عنوان اینکه به دلیل عدم امکان ردیابی نوع استفاده کالاها اعلام نمود تعیین نوع کاربرد این کالاها در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان نیست، پس از مکاتبات عدیده و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از سوی گمرک، به‌منظور دستیابی به یک راهکار دائمی و قابل‌اجرا مقرر شد موضوع در جلسهٔ مشترکی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد بررسی و اتخاذ تصمیم شود.

معاون گمرک ایران با تشریح تصمیمات متخذه در جلسهٔ مشترک اشاره‌شده، ادامه داد: در این جلسهٔ مشترک که در وزارت امور اقتصادی و دارائی برگزار شد مصوب شد: «سازمان ملی استاندارد مکلف است نسبت به استعلامات گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص کاربرد کالاهای وارده با ذکر ردیف تعرفهٔ مشخص، نسبت به پاسخگویی و تائید یا عدم تائید کاربرد کالای مورد استعلام با ردیف تعرفهٔ مشخص اقدام نماید.» که بلافاصله این مصوبه از سوی گمرک ایران به گمرکات اجرائی ابلاغ و تأکید گردید؛ بنابراین هیچ‌گونه تأخیری ازاین‌جهت متوجه سازمان گمرک نبوده و رسوب پیش‌آمده در خصوص کاغذهای دپو شده در گمرکات اجرائی ارتباطی به گمرک ندارد؛ چراکه گمرک به‌صورت مکرر و متعدد موضوع را پیگیری و حتی در موارد زیادی نسبت به ترخیص کالاهای اشاره‌شده به‌صورت درصدی اقدام نموده، باوجوداین، ترخیص کامل اقلام، منوط به تعیین تکلیف در این خصوص (اعلام کاربرد کالاهای مزبور) شده است.

ارونقی با اشاره به رسوب مقادیر زیادی کاغذ در گمرکات، اضافه کرد: اظهارنامه‌های زیادی متعلق به «کاغذ» در گمرکات اجرائی اظهار شده که با این مشکل مواجه هستند؛ تمامی این اظهارنامه‌ها مفتوح بوده و تشریفات گمرکی آنها انجام شده و صرفاً باید نظریه در خصوص کاربرد این کالاها اعلام شود تا گمرکات اجرائی نسبت به بررسی‌های تکمیلی اقدام کند و متعاقباً نسبت به ترخیص این کالاها اقدام گردد. گمرک ایران این آمادگی را دارد که به‌محض حصول نتیجه در خصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام نماید.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در خصوص درج خبر دیگری مبنی بر دپوی 1000 کانتینر برنج در گمرک شهید رجائی نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه این‌طور نقل شده که «اختلاف گمرک و سازمان استاندارد مانع از ترخیص 1000 کانتینر کالا از گمرک شده است»، باید گفت در این خصوص هیچ‌گونه اختلافی بین گمرک با سازمان دیگری وجود ندارد. گمرکات اجرائی از جمله گمرک شهید رجائی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنج‌های دپو شده در بندر شهید رجائی اقدام نموده است. با توجه به اینکه کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمان‌های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام نمایند و اصولاً تا این مجوزهای ترخیص به گمرک ارائه نشود، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به پایان نمی‌رسد، گمرکات اجرائی نیز بدون کنترل سیستمی مجوزها نمی‌توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام نمایند.

ارونقی افزود: بنابراین، اگر ترخیص قسمتی از برنج‌های دپو شده در بندر شهید رجائی صورت نگرفته به‌دلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده که مانع ترخیص این کالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمان‌های مربوطه جویا شد.

معاون فنی گمرک ایران در خاتمه بیان کرد: علی‌رغم ابلاغ مصوبهٔ ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از 1500 کانتینر برنج در بندر شهید رجائی دپو شده است که قریب به‌اتفاق این برنج‌ها به گمرک شهید رجائی اظهار شده‌اند لیکن باید مجوز استاندارد به‌صورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.

در همین رابطه