رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

محمد پارسا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اکو می‌تواند اتحادیه اروپای منطقه باشد

یکی از موثرترین راه‌های همکاری اقتصادی کشورها در اکو طبق گفته پارسا همکاری در زمینه اتصال شبکه برق است که می‌تواند سود 10میلیارد دلاری را به دنبال داشته باشد.

20 مرداد 1395
کد خبر : 3138
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
یکی از موثرترین راه‌های همکاری اقتصادی کشورها در اکو طبق گفته پارسا همکاری در زمینه اتصال شبکه برق است که می‌تواند سود 10میلیارد دلاری را به دنبال داشته باشد.

عوض محمد پارسا، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران

بیش از نیم قرن از تشکیل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌گذرد. سازمانی که به همت ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد. اکنون محمد پارسا رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران معتقد است این سازمان می‌تواند نقش اتحادیه‌ای مانند اتحادیه اروپا را در این منطقه بازی کند. هفته آینده قرار است نشست اکو در ایران برگزار شود. همچنین قرار است کنسرسیوم انرژی نیز تشکیل شود. از نظر این فعال اقتصاد وقتی تمامی کشورها در این سازمان با یکدیگر همکاری کنند می‌توانند ظرفیت خود را چند برابر کنند. یکی از موثرترین راه‌های همکاری اقتصادی کشورها در این سازمان نیز طبق گفته پارسا همکاری در زمینه اتصال شبکه برق است که می‌تواند سود 10میلیارد دلاری را به دنبال داشته باشد.

محمد پارسا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد ظرفیت همکاری کشورهای عضو سازمان اکو می‌گوید: «وقتی ظرفیت 9 کشور را با یکدیگر جمع کنید و ضریبی نیز به خاطر همکاری آن‌ها به آن بدهید؛ قطعاً با عدد کلانی روبه‌رو می‌شوید. هدف این است که این کشورها در این سازمان مانند اتحادیه اروپا ظرفیت‌های‌ًشان را ادغام کنند.»

افزایش 40درصدی راندمان نیروگاهی

از نظر پارسا ایران و دیگر کشورهای عضو اکو باید قید سرمایه‌گذاری‌های بیجا را بزنند و سرمایه‌های خود را در بخش‌هایی که لازم است متمرکز کنند. او در این باره می‌گوید: «در زمینه برق است بهتر است تمرکزمان را روی اتصال شبکه برق بگذاریم چرا که از همین طریق می‌توانیم راندمان نیروگاه‌ها را نیز تا 40درصد افزایش بدهیم.»

بازاری به ارزش 10میلیارد دلار

طبق گفته این عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران، کشورهای شمالیِ ایران در تابستان حدود 20 تا 30هزار مگاوات مازاد عرضه برق دارند؛ در حالی‌که ایران در زمستان همین میزان مازاد عرضه برق دارد. به این ترتیب این کشورها می‌توانند با اتصال شبکه برق در این زمینه دست به تبادل انرژی بزنند و سودی را از این طریق به دست بیاورند. پارسا می‌گوید: «اگر این شبکه برق ایجاد بشود، ایران 5میلیارد دلار و کشورهای شمالی نیز 5میلیارد دلار سود خواهند کرد. در واقع می‌توان با یک سرمایه‌گذاری در این زمینه به بازاری با ارزش 10میلیارد دلار دست پیدا کرد.»

اما چرا تا کنون چنین طرحی با موفقیت همراه نبوده‌است؟ پارسا معتقد است «دولتی» فکر کردن باعث شده این طرح انجام نشود. او می‌گوید: «بخش برق در ایران در اختیار دولت است و همین امر باعث شده پیشرفتی در این زمینه حاصل نشود.» او ادامه می‌دهد: «ما باید با تمام کشورها روابط خوبی برقرار کنیم تا آن‌ها اجازه بدهند شرکت‌های خصوصی ایرانی در کشور آن‌ها روی خط انتقال سرمایه‌گذاری کنند. پس از می‌توان برق مازاد را خرید به قیمتی مناسب به فروش رساند.» طبق گفته پارسا این کار تنها به سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلاری نیاز دارد که در عرض دو تا سه سال سرمایه آن باز می‌گردد. اما از نظر او در قدم نخست باید دولت متوجه اهمیت این مطلب بشود.

«آب و کشاورزی» در اکو

البته از نظر پارسا، بخش انرژی و برق تنها یکی از چندین موردی است که در اکو می‌توان در مورد آن همکاری کرد. او می‌گوید: «آب و کشاورزی از دیگر مواردی است که می‌توانیم در مورد آن با کشورهای عضو اکو همکاری کنیم. ما می‌توانیم از آنجا که با بحران کم‌آبی روبه‌رو هستیم بخشی از کشاورزی خود را به کشورهای پرآبی مانند ازبکستان و تاجیکستان انتقال بدهیم.» به باور این فعال اقتصادی می‌توان بقیه محصولات کشاورزی را در کشور به شیوه گلخانه‌ای نیز پرورش داد.

او در پایان تأکید می‌کند که سازمان همکاری اقتصادی یا اکو می‌تواند مانند اتحادیه اروپا نقشی مهم را در منطقه ایفا کند و کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان نقشی محوری در آن بازی کنند. او حتی معتقد است ترکیه باید به جای عضویت در اتحادیه اروپا، تمرکز خود را روی اکو بگذارد.

در همین رابطه