کاهش تقاضای جهانی خودرو طی ماههای اخیر میلیونها دلار از درآمد خودروسازان آلمانی کاسته و فشار سنگینی را بر صنعت خودروسازی و قطعهسازی این کشور وارد کرده است.
برنارد ماتس، رئیس انجمن خودروسازی آلمان که آخرین روزهای خود را در این سمت میگذراند، با اذعان به مشکلات کنونی صنعت خودروسازی در این کشور میگوید: «ما باید انتظار کاهش تعداد کارکنان شرکتهای خودروسازی را داشته باشیم. با توجه به رونق خودروهای برقی، از بین رفتن 70 هزار شغل در صنعت خودروسازی آلمان کاملاً محتمل خواهد بود.»
بدین ترتیب مجموع کارکنان شاغل در صنعت خودروسازی آلمان که در حال حاضر 835 هزار نفر برآورد میشود، در افق 2030 به 765 هزار نفر کاهش خواهد یافت. رئیس انجمن خودروسازی آلمان از تعدیل این تعداد نیرو به عنوان یک مشکل بزرگ برای اقتصاد کشورش نام میبرد و میافزاید: «قطعهسازان که خود مشتریان بزرگی برای تولیدکنندگان فعال در سایر بخشهای اقتصاد هستند، حتی بیش از خودروسازان این مشکل را احساس خواهند کرد.»
رئیس انجمن خودروسازی آلمان با انتقاد از سیاستهای دولت این کشور در مواجهه با بحران تأکید میکند: «آلمان یک کشور صنعتی است و دولت باید به فکر بهبود محیط فعالیت صنایع باشد. کشور ما نمیتواند از رقابت جهانی و منطقهای فرار کند.»
بحران در صنعت خودروسازی آلمان به حدی شیوع پیدا کرده است که برخی کارشناسان از آن بهعنوان بزرگترین بحران این صنعت از زمان اختراع خودرو نام میبرند.
هفته گذشته مدیر شرکت مرسدس بنز (از زیرمجموعههای گروه خودروسازی دایملر آ.گ) اعلام کرد که این شرکت قصد دارد دستکم 10 هزار نفر از کارکنان خود را ظرف ماههای آینده تعدیل کند. با احتساب این رقم، تعداد کارکنانی که طی سال جاری میلادی از سوی خودروسازان آلمانی مشمول تعدیل نیرو اعلام شدهاند به حدود 40 هزار نفر رسیده است. گروه خودروسازی دایملر قصد دارد از محل تعدیل کارکنان خود حدود 1.5 میلیارد یورو صرفهجویی کند و این مبلغ را به سرمایهگذاری در حوزه خودروهای برقی اختصاص دهد.
شرکت آئودی نیز که از شرکتهای زیرمجموعه فولکسواگن به شمار میرود، اعلام کرده است که قصد دارد حدود 10 هزار نفر از نیروهایش را تعدیل کند؛ رقمی که معادل 10 درصد کل نیروهای این شرکت در اقصی نقاط جهان است. «هربرت دایس» مدیرعامل شرکت فولکسواگن در خصوص این تعدیل نیرو معتقد است که صنعت خودروسازی جهان اکنون در میانه یک انقلاب گسترده قرار دارد. شرکت فولکسواگن در بهار سال جاری میلادی نیز از تعدیل 7000 نفر از نیروهای خود بهمنظور صرفهجویی در هزینهها و افزایش سرمایهگذاری در حوزه خودروهای برقی خبر داده بود.
در این میان شرکت آمریکایی فورد نیز اعلام کرده است که در راستای برنامههای اصلاحات ساختاری خود قصد دارد 5000 نفر از نیروهایش در آلمان را تعدیل کند. از طرفی شرکتهای کانتیننتال و بوش که بزرگترین قطعهسازان جهان به شمار میروند نیز تصمیم به تعدیل 7000 نفر از نیروهای خود گرفتهاند. صنعت خودروسازی آلمان که 835 هزار نفر بهطور مستقیم در آن شاغل هستند و شغل حدود دو میلیون کارگر در سایر صنایع نیز به این صنعت وابسته است، ظرف سه سال آینده مجبور خواهد شد که حدود 40 میلیارد یورو در حوزه فناوریهای مربوط به خودروهای برقی سرمایهگذاری کند.
رالف کالمباخ از کارشناسان شرکت مشاوره مدیریت «بین اند کامپنی» که 32 سال است به خودروسازان مختلف در آلمان مشاوره میدهد، در خصوص تحولات اخیر خاطرنشان میکند: «هیچکس نمیتواند در آینده با ساختار امروز خود دوام بیاورد. هزینه گزاف تحولات اخیر باعث شده است که صنعت خودروسازی آلمان بهعنوان موتور محرکه معجزه اقتصادی این کشور پس از جنگ جهانی دوم، با بزرگترین بحران خود از زمان اختراع خودرو توسط کارل بنز تاکنون مواجه شود.»
ماه گذشته «اولا کالنیوس» رئیس هیئتمدیره شرکت دایملر آ.گ هشدار داد: «ما تنها نخستین فصلهای این انقلاب بزرگ را دیدهایم، اما این انقلاب مانند یک کتاب است که فصلهای زیادی دارد. ما بهنوعی با بدترین وضعیت ممکن مواجه هستیم و باید در سه سال آینده فشار شدیدی را تحمل کنیم.»
شرایط برای غولهای خودروسازی آلمان چندان خوب پیش نمیرود و آنها اخیراً مجبور شدهاند به دلایل مختلف -بهویژه کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی، ادامه تنشها بین آمریکا و چین و همچنین نااطمینانیهای مرتبط با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا- اقدام به تعدیل پیشبینی فروش خود کنند.