میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه مطرح شد؛

سهم یک هزارمی صادرات نرم افزار در تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه ششم

رویکرد بخش خصوصی در ارائه نظرات پیشنهادی حول آیین نامه حمایت از توسعه صادرات نرم افزار این است که سهم صادرات صنعت فناوری اطلاعات کشور با محوریت محصولات و خدمات مهندسی نرم افزار در تولید ناخالص داخلی حداقل به یک دهم درصد تا پایان برنامه ششم توسعه برسد.

20 مرداد 1395
کد خبر : 3151
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با اعلام این خبر که آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار کشور  از سوی سازمان توسعه تجارت در دست بررسی قرار دارد، گفت: موضوع مشوق های صادراتی در این حوزه از جمله مباحث مهم این آیین نامه است. طی سالیان گذشته مشوق ها به شیوه های مختلفی ارائه شده و قرار است طبق آیین نامه جدید اصلاحاتی در این بخش داشته باشیم. البته در این رابطه سئوالات و ابهاماتی وجود دارد؛ عده ای بر این باورند که صادرات در این بخش چندان قابل دفاع نیست چراکه قدرت رقابت نداریم هرچند در همین شرایط بنگاه هایی هستند که به صورت مستقل در بخش صادرات فعال بوده و قراردادهای خود را تنظیم می کنند.

لازم به ذکر است هدف از آیین نامه حمایت از توسعه صادرات نرم افزار این است که سهم صادرات صنعت فناوری اطلاعات کشور با محوریت محصولات و خدمات مهندسی نرم افزار در تولید ناخالص داخلی حداقل به یک دهم درصد تا پایان برنامه ششم توسعه برسد.

طلائی در مورد لزوم تدوین این آیین نامه یادآور شد: در وضعیت کنونی لازم است که وحدت رویه ای در بین فعالان این حوزه به وجود آورده و از طریق آیین نامه مذکور انسجام لازم را شکل دهیم. آنچه مسلم است در صادرات باید سلایق بازار هدف مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است طبق اظهارات این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت صدای واحدی درمورد آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صادرات نرم افزار وجود نداشته و به همین منظور تصمیم گرفته شد موضوع در کمیسیون بررسی شده و نظرات در اختیار دولت  قرار گیرد.

بی توجهی برنامه ششم توسعه نسبت به بحث محتوا و نرم افزار انتقاد جدی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت. از طرف دیگر به اعتقاد اعضای کمیسیون پاسخ گویی و پشتیبانی در مقابل اختلالات احتمالی در روند کار نرم افزارها در توسعه تجارت بسیار اهمیت دارد که متاسفانه در این بخش نیز ضعف جدی داریم.

نصیری، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران پیشنهاد داد: بهره گیری از ظرفیت های خارجی ایران به این معنا که متخصصان ایرانی بسیاری وجود دارند که در خارج از کشور فعال بوده و جز چهره های بنامی در حوزه به شمار می آیند. به طور حتم می توانیم از این ظرفیت بهترین استفاده را ببریم.

بر اساس اظهارات ن%اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران پیشنهاد داد: بهره گیری از ظرفیت های خارجی ایران به این معنا که متخصصان ایرانی بسیاری وجود دارند که در خارج از کشور فعال بوده و جز چهره های بنامی در حوزه به شمار می آیند. به طلوگیری کنیم. توان و ظرفیت بالایی در این بخش وجود دارد ولی حمایت ها و زمینه ها برای حرکت فراهم نیست.

افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان و عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان این نکته که در بخش نرم افزار، شرکت های فعال در حال کوچک شدن هستند، تاکید کرد: دولت قصد دارد از این شرکت ها حمایت کند اما متاسفانه جنس کار آنها را نمی شناسد. بسیاری از واحدها که در صادرات نرم افزار نیز فعال هستند به دلیل لزوم دریافت مجوزهای متعدد خود را به عنوان صادرکننده معرفی نمی کنند.

در انتها مقرر شد نشست دیگری با همین موضوع به منظور جمعبندی نظرات تشکل ها  و اعضای کمیسیون با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه تشکیل شود.

در همین رابطه