رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران

بخش کشاوزری در هیچ جای دنیا با بزرگ کردن دولت پیشرفت نکرده است

تازه‌ترین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با حضور عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، غلامحسین شافعی رئیس و محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران امروز با محور قرار دادن رونق تولید در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، بر مبنای ضرورت مدیریت زنجیره تامین متناسب با مصرف داخلی و ظرفیت‌های صادراتی برگزار شد.

26 آذر 1398
کد خبر : 31544
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با حضور عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران و نمایندگان تشکل‌های فعال در حوزه دام، طیور، نهاده‌های دامی، زیتون، آبزیان و... برگزار شد.

این نشست با موضوع رونق تولید در بخش کشاورزی و صنایع وابسته، بر مبنای ضرورت مدیریت زنجیره تامین متناسب با مصرف داخلی و ظرفیت‌های صادراتی، ارائه راهکارهای پیشنهادی و تبیین تجارت منصفانه و طرح موضوعات روز برگزار و حمایت دولت از بخش خصوصی، جلوگیری از موازی‌کاری بین وزارتخانه‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه کشاورزی، پیشنهاد تدوین استراتژی توسعه صنعتی زعفران، تخصیص ارز 4200 تومانی به تولید، لغو محدودیت‌های صادراتی و برخی اقلام وارداتی ازجمله واردات روغن‌زیتون، اصلاح قیمت‌گذاری و ارائه پیشنهادات بخش خصوصی برای اصلاح لایحه بودجه 99 ازجمله مهم‌ترین مسائلی  بود که از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شد.

علی شریعتی‌مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران هدف از برگزاری این نشست با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی را تقویت تعامل بخش خصوصی و دولت عنوان کرد.

او تاکید داشت: در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها، فروش نفت با محدودیت موجه شده است، این امکان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری و صادرات برخی محصولات دارای مزیت که محصولات کشاورزی در صدر آنها قرار دارد، شاهد جهش صادراتی باشیم.

شریعتی‌مقدم یکی از مهم‌ترین اهداف فعالیت کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در دوره نهم را مشارکت فعالانه بخش کشاورزان در اتاق ایران اعلام کرد و همچنین در حضور عباس کشاورز ابراز امیدواری کرد در ترکیب جدید وزات جهاد کشاورزی، تعامل این وزارت خانه با بخش خصوصی بیشتر شود تا تصمیم‌ها پشت درهای بسته گرفته نشود.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران، در سال جاری با تاکید مقام معظم رهبری و محور قرار دادن شعار سال، تحقق رونق در تولیدات ملی نزدیک است اما همانطور که آمارها نشان می‌دهد، صادرات مورد غفلت قرار گرفته است.

او نبود یکپارچگی در نظام توزیع و صادرات را مورد انتقاد قرار داد و خواستار ایجاد همفکری میان بخش دولتی و خصوصی شد.

ضرورت تخصیص مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان

در ادامه، محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور عباس کشاورز در جمع فعالان اقتصادی تاکید کرد: انتظار می‌رود با توجه به شناختی که از آقای کشاورز داریم و کاربلدی ایشان، مشکلات بخش کشاورزی با سکانداری وزارت جهاد کشاورزی توسط آقای کشاورز مرتفع شود.

رمضانی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه99 به مجلس اعلام کرد: پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران پس از بررسی بودجه به مجلس ارایه شده است و انتظار داریم تا با هماهنگی‌های بیشتر دولت و بخش خصوصی، مشکلات جاری در سال آینده تکرار نشوند.

دبیرکل اتاق ایران با تاکید بر این موضوع که در همه جای دنیا صادرات محصولات کشاورزی در اولویت قرار دارد، افزود: صادرکنندگان از سال 91 به این طرف از مشوق‌های صادراتی محروم شده‌اند که انتظار می‌رود این سیاست برای افزایش صادرات مجدد در دستور کار قرار گیرد.

رمضانی همچنین با بیان اینکه تاسیس دفاتر تجارت ملی از مدت‌ها پیش در دستور کار اتاق ایران قرار گرفته بود، خبر داد: با هدف توسعه بازار و معرفی کالای ایرانی به کشورهای هدف، نخستین دفتر تجاری در روسیه تاسیس می‌شود.

بخش کشاورزی؛ نجات دهنده اقتصاد

غلامحسین شافعی در این نشست با بیان اینکه حضور افراد کاربلد در راس وزارت‌خانه از اتفاقات نادری است که امیدوارم تداوم داشته باشد، عباس کشاورز را از جمله مدیران کاربلد در حوزه تخصصی‌اش معرفی کرد و در ادامه گفت: برآوردها از رشد اقتصادی در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تنها کمی از وزن منفی رشد اقتصادی کم شده است و همین آمارها نشان می‌دهد که بخش کشاورزی نجات دهنده اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق ایران گفت: در برنامه‌ها و حرف‌هایمان مدام درباره صادرات حرف می‌زنیم و مرتب هم می‌گوییم که برای حمایت از تولید داخل باید واردات را متوقف کنیم اما متاسفانه هیچ برنامه درستی که هدف آن توسعه اقتصادی کشور باشد در دستور کار نداریم.

به باور شافعی، توقف واردات با هدف حمایت از تولید داخل منجر به توسعه اقتصادی نخواهد شد. او در همین زمینه با ارایه مثالی توضیح داد: وقتی تولیدی را شروع می‌کنیم باید با کنترل واردات و حمایت از تولید، آن را به بلوغ برسانیم، اما تولیدات ما باید به نحوی باشند که بتوانند در رقابت با سایر کالاها حرفی برای گفتن داشته باشند؛ در غیر این صورت در همان سن باقی خواهند ماند. بعضا شاهد کالاهایی هستیم که با 20 تا 30 سابقه اما همچنان حمایت می‌شوند. آیا حمایت از تولیدات داخلی باید مادام‌العمر باشند؟

شافعی تاکید کرد که باید الگوهای مناسب توسعه اقتصادی بررسی و مطابق با شرایط اقتصادی کشور به کار گرفته شوند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا تاکید کرد که بخش کشاورزی در این حوزه جلودار است. با این حال به اعتقاد شافعی زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی از جمله حمل و نقل سردخانه‌ای فراهم نیست.

او همچنین خاطرنشان کرد: اگر امکانات رقابت برابر فراهم شود، شک نداشته باشید که محصولات کشاورزی ما در در دنیا رقیبی نخواهند داشت.

اساس توسعه، تقویت پس‌انداز فعالان اقتصادی است

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در این نشست و پس از شنیدن مشکلات فعالان بخش خصوصی گفت: آسیب‌شناسی حوزه صادرات نشان می‌دهد که بازارهای صادراتی ما هر روز محدود می‌شود؛ به عبارتی صادرات مبهم است و منجر به توسعه نمی‌شود. چراکه معتقدم زمانی صادرات، توسعه اقتصادی را رقم خواهد زد که صادرکنندگان بتوانند پس انداز کنند و با همین پس‌انداز حاصل از صادرات، فعالیت‌های خود را توسعه بخشند. اما متاسفانه صادرکنندگان ما به نرخ جهانی پولی درنمی‎‌آورند. بررسی بازارهای صادراتی هم نشان می‌دهد صادرات عمده ما کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان هستند.

به باور او، توسعه با تقویت پس‌انداز فعالان اقتصادی اعم از مرغداران، بازرگانان، صادرکنندگان و ... رقم خواهد خورد و در هیچ کشوری دولت عامل توسعه نبوده و نیست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: صادرات مبنای توسعه است که جریان انتقال تکنولوژی را تسریع می‌کند و به تولید هم نظم می‌دهد. اما آیا صادرکنندگان ما دقیقا به این نکته واقفند که چه کالاهایی را باید به کدام مناطق صادر کنند؟ آیا صادرکنندگان ما به مقوله آب توجه می‌کنند؟ رابطه صادرکنندگان و تولیدکنندگان به صورت شفاف و بر مبنای برد-برد تعریف شده است؟

او در ادامه افزود: بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین حوزه های اقتصادی کشور است؛ نه بخش رفاه یا خدمات. اما متاسفانه ساختار وزارت جهاد کشاورزی به هیچ عنوان اقتصادی نیست. علاوه بر این در هیچ جای دنیا کشاوزری با بزرگ کردن دولت پیشرفت نکرده است. بلکه دولت باید بخشی از امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی همچنین در واکنش به انتقادهای مطرح در خصوص نحوه قیمت گذاری و افزایش قیمت تصریح کرد: افزایش قیمت به نفع هیچکس نخواهد بود و  در حال حاضر با لحاظ کردن حقوق مصرف‌کننده امکان حذف ارز 4200 تومانی نیست.

در همین رابطه