رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بیرجند در مراسم تجلیل از صادرکنندگان خراسان جنوبی

فضای واقعی برای کسب‌وکار ایجاد شود

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان خراسان جنوبی گفت: صادرکنندگان از دولت انتظار دارند برای واقعی کردن فضای کسب‌وکار تلاش کند و خصوصاً در شرایط فعلی، پیگیری مقررات زدایی و حذف قوانین دست و پاگیر باشد.

08 دی 1398
کد خبر : 31700
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بهبود شرایط تولید و رفع قوانین مزاحم گفت: نخستین توقع و انتظار صادرکنندگان از دولت این است که به معنای واقعی فضای کسب‌وکار مقررات زدایی و قوانین دست و پاگیر در شرایط فعلی برداشته شود.

محسن احتشام در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان خراسان جنوبی افزود: به گفتهٔ مقام معظم رهبری، دستگاه‌های حکومتی باید با جدیت به دنبال بهبود محیط کسب‌وکار و برطرف کردن قوانین مزاحم و اصلاح عملکردهای غلط باشند تا محیط مساعد تولید در کشور ایجاد شود.

او تصریح کرد: در فضایی کار می‌کنیم که چالش‌های زیادی هم در فضای بین‌المللی به خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی و هم داخل کشور وجود دارد، درحالی‌که فضای کسب‌وکار باید به جهش اقتصادی می‌رسید.

او ابراز امیدواری کرد: هم‌افزایی بهتری بین بخش خصوصی و دولتی در سطح ملی شکل بگیرد تا فضای کسب‌وکار، کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشد.

به تفکر مدیریت استراتژیک نیاز داریم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تأکید بر اینکه امروزه به تفکر مدیریت استراتژیک نیاز داریم، گفت: مدیریت باید به‌گونه‌ای باشد که در شرایط تغییر، تحول و بحران بتواند استراتژی‌هایی تعریف کند تا تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، صادرکنندگان، کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی را از مرگ‌ومیر نجات دهد و به‌سوی اهداف تعیین شده هدایت کند.

احتشام تأکید کرد: با یک برنامه نمی‌توانیم به اهداف بلند اقتصادی خود برسیم چون چالش‌های زیادی در فضای کسب‌وکار وجود دارد، لذا بایستی تفکرات برنامه‌ریزی را به سمت فرایند مدیریت استراتژیک پیش ببریم.

او خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای تحت عنوان روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد، همه می‌دانیم ارز حاصل از صادرات یک وظیفه ملی است و باید به چرخه برگردد اما چگونگی برگشت آن را باید دریابیم.

احتشام افزود: باید تصمیمات کارا و مؤثر گرفته شود تا انگیزه حضور در بازارهای جهانی برای صادرکننده در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی هستیم را فراهم کند.

به گفتهٔ او صادرکنندگان در شرایط کنونی کار بسیار سختی بر عهده دارند لذا توقع داریم با سیاست‌ها و تصمیمات کارا و مؤثر شاهد بهبود فضای کسب‌وکار مدنظر مقام معظم رهبری باشیم.

فرآیند مبادلات تجاری تسهیل و تصحیح شود

رئیس اتاق بیرجند همچنین درخواست کرد: فرایند مبادلات تجاری تسهیل و تصحیح شود چراکه تولید، توزیع، مبادله و مصرف حلقه‌های یک زنجیره هستند که باید نگاه فرایندی به آنها داشته باشیم.

احتشام با تأکید بر اینکه تولید صادرات محور نیاز به کیفیت دارد، گفت: اگر تولید مورد حمایت قرار بگیرد در صادرات نیز موفق خواهیم بود چراکه وارد بازار جهانی شدن نیاز به کارهای باکیفیت و متمایز دارد.

او ادامه داد: در حلقه تولید، توزیع، مبادله و مصرف، خام فروشی نباید باشد درحالی‌که بخش زیادی از محصولات کشاورزی و معدنی استان خام فروشی می‌شود و باید به سمت برندسازی حرکت کنیم تا این حلقه به توسعه متوازن ختم شود.

به گفتهٔ او، خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های زیادی است لذا محروم نیست بلکه بسیار غنی است که باید برای نقاط ضعف چاره‌اندیشی شود چراکه در راستای مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری، توسعه صنایع فراوری در حوزه معادن و کشاورزی باید افزایش یابد.

بازارچه‌های مرزی باز شود

رئیس اتاق بیرجند خواستار تسهیل صادرات به کشور افغانستان شد و گفت: بازارچه‌های مرزی استان که اکنون سه بازارچه غیرفعال است باید بازگشایی شود و طرف افغانستانی را قانع کنیم که مبادلات مرزی سبب رفاه برای دو کشور خواهد شد.

احتشام کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان استان دانست و افزود: در این زمینه قرار شد بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یابد که جای قدردانی دارد.

او یکی دیگر از خواسته‌های صادرکنندگان را ثبات نرخ ارز برشمرد و عنوان کرد: با ثبات نرخ ارز دیگر نیازی به سامانه‌های سنا، نیما و سایر نیست، همچنین تک‌نرخی شدن و ثبات نرخ ارز می‌تواند به توسعه صادرات کشور کمک کند.

به گفته او هزینه‌های بالای حمل‌ونقل یکی از مشکلات صادرکنندگان استان است که انتظار می­رود در بسته‌های مشوق صادراتی این موضوع نیز دیده شود.

موضوعات :
در همین رابطه