رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد

تحریم، ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمد کشور را کاهش داد

رئیس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد گفت: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال 1395 تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منابع اضافه وارد کشور می‌شد؛ اگر سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافه داشتیم، درحالی‌که عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است؟

10 دی 1398
کد خبر : 31727
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد گفت: تا پایان دولت دوازدهم، هزار کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد، این به معنای آن است 50 درصد خطوط ریلی کشور در دوره 8 ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجادشده‌اند.

رئیس‌جمهور گفت: همه‌چیز در گذر زمان است. دولت، حکومت و قدرت، کوتاه‌مدت و تمام‌شدنی است اما آنچه ماندگار است خدمت به این مردم بزرگ، فداکار، لایق و شجاع است که جوهر خودشان را بارها و بارها در روزهای سخت کشور نشان داده‌اند.

مهم‌ترین نکات گفته‌های روحانی را در زیر بخوانید:

- با وجود بدترین دوران تحریمی کشور، قامت مردم استوار بود، در برابر قدرت‌های بدخواه به‌خوبی ایستادگی کردند و پیروزی به دست آوردند که این در سایه ایثار و فداکاری مردم بوده است.

-در سال‌های اولیه انقلاب و مجلس اول دعوای بزرگی وجود داشت که آیا اساساً کشور نیاز به مترو دارد یا خیر؟ که در تمام مجلس اول این بحث وجود داشت و به نتیجه هم نرسید.

- در مجلس دوم با مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیدیم که تهران نیازمند مترو است، من و آقای دُری نجف‌آبادی مسئول ایجاد و احداث متروی تهران شدیم که بسیاری از روزهای هفته به چگونگی آغاز بکار متروی تهران می‌گذشت و امروز طبق گزارش‌ها بیش از 9 میلیارد سفر توسط خطوط مترو انجام‌شده است.

- بی‌تردید این 9 میلیارد سفر از طریق مترو، تأثیر عمده‌ای در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته است.

- این روزها هوای تهران، کرج و کلان‌شهرها آلوده بود و این آلودگی یک‌روزه ایجاد نشده است، بلکه در طول یک قرن آلاینده‌ها کنار هم قرارگرفته و شرایط موجود، ایجادشده است. لذا اگر عامل و علتی در طول 100 سال ایجادشده، حتماً یک‌روزه نمی‌توان آن را برطرف کرد.

- اگر آلاینده‌ها در طول ده‌ها سال متراکم شده و هوا را آلوده کرده‌اند، دولت‌ها باید دست‌به‌دست هم دهند و مردم و نسل‌ها باید تلاش کنند تا آلودگی برطرف شود، البته آلودگی صرفاً مربوط به کشور ما نیست و ایران در میزان آلودگی در ردیف 16 و هفدهم دنیا قرار دارد.

- امروز با میزان آلودگی حدود 200 مدارس کشور را تعطیل می‌کنیم. این در حالی است که در هند با شاخص 300 مدارس تعطیل می‌شود و در چین با 360 هم مدارس تعطیل نمی‌شود و اگر چین بخواهد با آلودگی 200 مدارس را تعطیل کند باید 6 ماه از سال مدارس این کشور تعطیل باشد و در هند و مکزیک با شاخص 200 باید 9 ماهه سال مدارس تعطیل باشد.

- آنچه مردم باید از دولت توقع داشته باشند این است که دولت بفهمد، برنامه‌ریزی کند و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش کند و چنانچه در مسیر رفع مشکلات حرکت کرد به وظیفه خود عمل کرده و اگر کاری انجام نداد، باید مورد انتقاد قرار بگیرد.

- دولت یازدهم و دوازدهم آلایندگی گازوئیل را از چند هزار به ۵۰ و ۱۰ رسانده است. آلودگی پالایشگاه تبریز زیر ۱۰ PPM است ۷۵ درصد بنزین مصرفی یورو ۴ و یورو ۵ است درحالی‌که در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی در اختیار مردم بود.

- اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال 1395 تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافه وارد کشور می‌شد؛ اگر سال ۹۷ و ۹۸ تحریم نبودیم ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافه داشتیم، درحالی‌که عده‌ای می‌گویند تحریم چه کرده است؟

 آن‌ها می‌گویند که باید مدیریت تحریم را قوی کنیم اما آیا ما باید بازوهای خود را قوی کنیم؟ وقتی آب و غذا نیست فرد هر چه قوی هم باشد در خطر می‌افتد ما اگر تحریم نبودیم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار خارجی به کشور وارد می‌شد. بااین‌حال کشور بدون ۲۰۰ میلیارد دلار اداره می‌شود اما به‌سختی شرایط مردم مشکل است اما ما هم در حد توان خود تلاش می‌کنیم.

- اگر تصمیم دولت برای احیای دریاچه ارومیه نبود در سال ۹۵ این دریاچه کاملاً خشک‌شده بود و گردوخاک نمکین آن تمام شمال غرب کشور را فرامی‌گرفت و ۱۵ میلیون نفر مجبور به مهاجرت بودند احیای دریاچه ارومیه و تأمین بنزین و گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ از مهم‌ترین اقدامات دولت برای احیای محیط‌زیست بوده است یکی دیگر از اقدامات دولت توسعه ریل بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه