السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (سلام الله علیها)

رادیو مجازی اتاق ایران - 23 آبان 1403

در نشست مسئولان اتاق اصفهان با رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد

تدوین طرح جامع سنگ تزیینی با هدف توسعه صادرات

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست با رئیس اتاق اصفهان و هیات رئیسه کمیسیون معادن این اتاق اعلام کرد: طرح جامع سنگ‌های تزئینی با هدف توسعه صادرات، تدوین می‌شود.

17 دی 1398
کد خبر : 31785
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اصفهان گفت: دانشگاه‌های خمینی‌شهر و اصفهان در بحث آموزش، 5 سند اولویت‌دار در حوزه صنعت از جمله سنگ تعیین کردند تا ابزارها و امکانات خود را در اختیار صنعت قرار دهند.

مسعود گلشیرازی در دیدار با رئیس هیات عامل ایمیدرو، درباره سنگ‌های تزئینی نیز اظهار کرد: طرح جامع سنگ‌های تزئینی نیز باید مشابه طرح جامع فولاد به‌عنوان سند بالادستی، دارای جنبه حاکمیتی و مقبول همه ذینفعان تدوین شود.

ضرورت برندسازی در صنعت سنگ‌های تزیینی

خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت: در حال حاضر، بیش از 6 هزار کارخانه سنگ‌بری در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت، می‌تواند اشتغال زیاد و گردش مالی قابل‌توجهی بخصوص در بخش صادرات ایجاد کند.

او افزود: تلاش ایمیدرو، برداشتن موانع پیش روی صنعت سنگ‌های تزیینی است و با توجه به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صاحب فن در این حوزه است، تدوین طرح جامع این صنعت را انجام خواهد داد.

غریب پور تصریح کرد: با تشکیل کمیته‌ای در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، موانع صنعت سنگ‌های تزیینی استان اصفهان به‌عنوان پایلوت، بررسی و نسبت به رفع آن اقدام شده، سپس این رویه به کل معادن این حوزه در کشور گسترش می‌یابد.

او ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، موضوع آموزش از مرحله اکتشاف تا بازرگانی را در این حوزه انجام می‌دهد که تربیت تکنسین برای معادن سنگ‌های تزیینی از جمله این آموزش‌هاست.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به‌ضرورت برندسازی در صنعت سنگ‌های تزیینی گفت: شرکت‌های ایراسکو و آسکوتک به‌عنوان شرکت‌های برون‌مرزی ایمیدرو، می‌توانند در زمینه بازارسازی و برندسازی این صنعت اقدام کنند.

او تصریح کرد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز آماده ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه برای تجهیز و نوسازی صنعت است.

غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو از پایان‌نامه‌های این حوزه حمایت می‌کند، افزود: از همین رو، ضروری است که اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه‌های استان اصفهان، به معرفی حدود 20 پایان‌نامه مناسب اقدام کنند.

او خاطرنشان کرد: یک طرح تحقیقاتی برای روشن شدن آمار، برشمردن مشکلات و چالش‌های صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، هفته گذشته در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برای اجرا ابلاغ شد.

امکان ارزآوری و اشتغال بالا

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه حدود 3.4 میلیارد تن سنگ تزیینی با تنوع فراوان در کشور وجود دارد، گفت: سالانه 9 تا 11 میلیون تن سنگ تولید می‌شود که با ذخیره موجود، تولید این میزان سنگ 300 سال طول می‌کشد.

او ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اکنون 38 درصد مصرف سنگ در نمای ساختمان کاهش یافته و به سمت محصولات جایگزین نظیر شیشه، کامپوزیت و سنگ‌های مصنوعی رفته است؛ ازاین‌رو، مصرف سنگ به‌شدت در حال کاهش است و اگر استخراج و فروش صورت نگیرد، ذخایر این نوع سنگ برای آیندگان ارزشی نخواهد داشت.

شکوری با اشاره به اینکه دکتر غریب پور در هر حوزه ورود پیدا کرده و موانع را برداشته است، تصریح کرد: ایمیدرو جایگاه بالایی در توسعه دارد و حضور این سازمان به‌عنوان نقطه اتکا بسیار ضروری است.

او افزود: با توجه به ذخایر بالای سنگ در کشور، در صورت حمایت این صنعت از جمله تأمین تجهیزات فرآوری روز و یافتن بازار به‌عنوان مشکلات عمده این صنعت، امکان صادرات تا 5 میلیارد دلار وجود دارد که اشتغال بالا و ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور ایجاد می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه