رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی

وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام کذب محض است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ضمن تکذیب شایعاتی که درباره وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام مصرفی صنایع لبنی کشور منتشر شده، اعلام کرد: تولیدات این صنایع در چهارچوب ضوابط بهداشتی است.

29 دی 1398
کد خبر : 31916
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی وجود سم آفلاتوکسین  در شیر خام مصرفی صنایع لبنی کشور را رد کرد و گفت: تولیدات این صنایع در چهارچوب ضوابط بهداشتی این سازمان است.

علی‌صفر ماکنعلی اظهارات مطرح شده در خصوص وجود سم آفلاتوکسین  در شیر خام مصرفی صنعت لبنیات را کذب محض، غیرعلمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی عنوان کرد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای انجام گرفته، در حال حاضر ۴۰۰ کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه تولید شیر خام رتبه ۱۱ دنیا متعلق به ایران است.

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان اظهار داشت: در حوزه تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد ۱۶۰۰ مرکز جمع‌آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند که این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی، کنترل‌های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: همچنین حمل‌ونقل شیر و فراورده‌های آن با مدرن‌ترین روش‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد و حتی تردد وسایل نقلیه شیر و فرآورده‌های لبنی رصد و پایش می‌شود که مواد اولیه ۴۰۰ کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می‌کنند.

ماکنعلی اظهار کرد: برنامه‌های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح ازجمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع‌آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین‌المللی) انجام می‌شود.

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: تمامی این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت به‌صورت دائم و مستمر صورت می‌پذیرد.

ماکنعلی اضافه کرد: یکی از مدیریت‌های بسیار مهم در هر گاوداری مدیریت بهداشت و تغذیه است که در این بخش، سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین  انجام می‌شود.

وی ادامه داد: استاندارد میزان آفلاتوکسین  در ذرت دامی در کشور ما برابر با ۵ در میلیارد است، درحالی‌که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین  چهار برابر (۲۰ ppb) استاندارد ملی ایران است.

در همین رابطه